סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אריק שם טוב מנכ"ל אקווה שילד חדש
אריק שם טוב, מנכ"ל אקווה שילד

בלעדי
אקזיט לאקוושילד מתפן שבגליל: מוכרת נתח מהחברה ב-300 מיליון דולר וקופצת לשווי של 1.3 מיליארד

נורדיק קפיטל, קרן השקעות המבוססת בפינלנד ופועלת גם בשבדיה, נורבגיה ואוסטריה, רוכשת 25% מחברת המיכשור הרפואי תמורת 300 מיליון דולר. בעל המניות הגדול באקוושילד הוא המנכ"ל והיזם אריק שם טוב

חברת אקוושילד מדיקל (Equashield Medical) הישראלית הופכת ליוניקורן בעסקת ענק. ל"כלכליסט" נודע שנורדיק קפיטל, קרן השקעות המבוססת בפינלנד ופועלת גם בשבדיה, נורבגיה ואוסטריה, רוכשת 25% מהחברה הישראלית הפועלת מתפן שבגליל תמורת 300 מיליון דולר. נורדיק מנהלת 27 מיליארד דולר. בשנת 2014 רכשה הקרן את Vizrt הישראלית-נורווגית ב-372 מיליון דולר.
העסקה משקפת שווי של 1.3 מיליארד דולר לפעילות אקוושילד, מאחר שהחברה חילקה דיבידנד של 100 מיליון שקל לבעלי מניותיה לפני העסקה. אקוושילד הצליחה להישאר מתחת לרדאר בארץ למרות מכירות של מאות מיליוני דולרים לבתי חולים גדולים בעולם. הפעילות של החברה היא בתחום המכשור הרפואי. החברה הוקמה ב-2008.
ההשקעה של נורדיק היא כולה החוצה, כלומר ברכישה של מניות מבעלי המניות שלה. כל בעל מניות ימכור 25% ממניותיו (פארי פסו).
אריק שם טוב מנכ"ל החברה הוא היזם, המשקיע ובעל המניות הגדול בחברה ומוכר את כמות המניות הגדולה ביותר. בעלי מניות נוספים הינם היו"ר מירון מן שהצטרף לחברה שנתיים אחרי שהוקמה ומרינו קריחלי, אחד המייסדים. בעל המניות הרביעי הינו בית ההשקעות אלטשולר שחם שירשום רווח אדיר בעיסקה לאחר שרכש את המניות שנים ספורות לאחר ההקמה ולפי שווי עשרות מיליוני דולרים בודדים. יוסי סגול, בנו של יצחק סגול מבעלי כתר פלסטיק לשעבר מחזיק באחוזים בודדים שרכש לפי שווי של כ-400 מיליון דולר לפני מספר שנים. גם העובדים, המחזיקים באופציות, יהנו מפירות ההצלחה וימכרו את חלקם היחסי
שם-טוב, בן 57 מרמת השרון, מהנדס בוגר הטכניון, רשם הצלחות קודמות בתחום. הוא מוכר בענף בזכות התמחותו ב-scale up של חברות תרופות משלב של מו"פ לייצור המוני. הוא נולד בקזבלנקה ועלה ב-1969 עם הוריו לאשדוד. גדל באשדוד. הוריו עזבו לצרפת והוא גדל בפנימיה ואת השירות הצבאי עשה כחייל בודד. לאחר השירות סיים בהצטיינות את לימודיו בטכניון בהנדסת מכונות.
אקוושילד היא חברה טכנולוגית בתחום מדעי החיים, הכוללת שני מגזרים: מערכות רובוטיות מבוססות בינה מלאכותית המשמשות להכנה של תרופות להזרקה בבתי מרקחת ובתי חולים, ומגזר המתכלים שפיתח מערכת להולכת תרופות מסוכנות שנחשבת להכי בטוחה ומובילה בעולם.
החברה הכמעט אנונימית מעסיקה כ-450 עובדים בישראל, ארה"ב ואירופה. מתקני המו"פ שלה, הייצור וההרכבות משתרעים על שטח של כ-14 אלף מ"ר באזור התעשייה שבתפן. בימים אלה מוקם מתקן נוסף שישתרע על 8,000 מ"ר נוספים.
ההשקעות של נורדיק מתמקדות בתחום הבריאות והטכנולוגיה בעיקר. מאז הקמתה ב-1989, השקיעה הקרן יותר מ-20 מיליארד אירו ב-125 חברות, כספים אותם גייסה ממשקיעים מוסדיים וקרנות פנסיה בעולם.
ל-Equashield מכירות בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה. ולמרות שהחברה צומחת בקצב מסחרר (דו-ספרתי, חברת growth) היא מאוד רווחית ומייצרת רווח של עשרות מיליוני דולרים בשנה למשקיעיה.
החברה מתבססת בעיקר על מהנדסים מצטיינים בתחומים של תוכנה, מכונות וחשמל. בחודשים האחרונים היא מגייסת עשרות מהנדסים, בעיקר לתחום ה-motion.
המתחרה העיקרית של Equashield היא Becton Dickinson הנסחרת בשווי של מעל 70 מיליארד דולר בארה"ב. למרות זאת, בארה"ב BD מהווה 29% מהשוק, ו-Equashiled לא הרבה אחריה, עם 26%.