האמונה שהענן תמיד זמין: הסיכון הכי גדול של העידן הדיגיטלי
התקלה שחוותה אמזון, שפגעה בשירותי ענן ובפעילות של ארגונים רבים, מדגישה שוב עד כמה תלויים ארגונים בשירותי ענן ועד כמה חשוב להבין את גבולות התלות הזו. בעידן שבו כמעט כל פעילות עסקית נשענת על נתונים מרוחקים, קל לשכוח שהתשתית הזו אינה מופשטת או אוטומטית, היא מבוססת על מערכות, אנשים והחלטות ניהוליות.
נוח לחשוב שהענן תמיד יציב ובטוח, אבל זו תפיסה שמטשטשת את קו האחריות. הספקים אמנם מספקים תשתית רחבה ויציבה, אך האחריות האמיתית על זמינות המידע נמצאת בידי הארגון. ברגע שהגישה למידע נפגעת, המשמעות העסקית היא מיידית. לכן, כל ארגון צריך לשאול את עצמו שאלה פשוטה: מה יקרה ביום שבו השירות לא יהיה זמין?
למרות שמרבית הארגונים מחזיקים במערכות גיבוי, בפועל הן נשארות לעיתים חסרות תועלת בזמן אמת. המעבר לסביבה חלופית באזור גיאוגרפי אחר אצל ספק הענן נתפס כצעד מורכב ועתיר סיכונים, ולכן נדחה לרגע האחרון. עד לא מזמן המעבר בזמן אמת לספק ענן אחר היה בלתי אפשרי וכך נוצר מצב שבו, ברגעי תקלה, ארגונים מעדיפים להמתין שהכל יסתדר, במקום להמשיך לפעול בעצמם.
גישה מודרנית לגיבוי צריכה להתבסס על עיקרון אחר לגמרי: המידע חייב להיות נגיש תמיד, גם כאשר מתרחשת תקלה. לא מדובר בביטוח שמחכה לשעת חירום, אלא בתשתית פעילה שמאפשרת המשכיות תפעולית. ניתן לבנות כיום אסטרטגיות שמחברות בין אזורים שונים או בין ספקי ענן שונים, כך שהארגון שומר על גישה מלאה למידע שלו גם בזמן שיבוש.
גם אם ארגון מחליט שלא להפעיל מעבר מיידי ומעדיף להמתין, עליו לוודא שהמידע נותר נגיש ופעיל. בעולם שבו החלטות עסקיות מתקבלות מדי רגע, היכולת לקרוא, לחפש ולנתח נתונים גם בזמן תקלה היא שמאפשרת לעסק להמשיך לנוע קדימה.
לאורך שנותיי בתחום ראיתי שוב ושוב שברגע האמת האתגר האמיתי הוא ארגוני, ולא רק טכנולוגי. מנהלים מהססים להפעיל תהליכים חלופיים, אסטרטגיות ריבוי עננים אינן מיושמות, ועל מנת לגשת למידע המגובה לקוחות נאלצים לשחזר סביבות מחשוב שלמות. חוויתי מצבים דומים בעבר, כולל האירוע המשמעותי שחוותה אמזון בשנת 2021. גם אז, כמו היום, ארגונים רבים מצאו את עצמם מנותקים ממידע חיוני, לעיתים בלי תוכנית פעולה מסודרת. הניסיון לימד אותי שהבעיה אינה טמונה רק בטכנולוגיה, אלא גם בתפיסה.
הגישה למידע חייבת להיות חלק בלתי נפרד מהתכנון העסקי. במקום להתמקד רק בשחזור סביבות ענן שלמות, צריך לחשוב על זמינות מתמדת של המידע המגובה. באירועים כאלה מספר אדיר של לקוחות מנסים לעבור להשתמש באזורים גיאוגרפים אחרים בענן וספקיות הענן לא עומדות בעומס שנוצר מכך. לכן גישה ישירה למידע המגובה קריטית.
האירועים של השבוע ממחישים שהענן הוא תשתית חשובה אך לא חסינה. תקלות הן חלק בלתי נמנע מעולם דיגיטלי מורכב. מה שקובע את היכולת של ארגון להמשיך לפעול הוא לא מניעת התקלה, אלא האופן שבו הוא נערך אליה. ארגונים שמבינים זאת, מתכננים נכון ופועלים בזמן, הם אלה שממשיכים לעבוד גם כשיש תקלות.
רון קמחי הוא מייסד שותף וה-CTO של Eon































