סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
לא נעמוד מנגד: התפרצות האנטישמיות ברשת דורשת טיפול רב-מערכתי מיידי

מגמת האנשטישמיות ברשתות החברתיות התעצמה בעקבות משבר הקורונה ותמשיך להתגבר כל עוד לא יינקטו נגדה הכלים המתאימים. תומר אלדוברי, מייסד ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, סבור שעל המדינה לנקוט בחמש פעולות בסיסיות כדי למגר אותה

בעוד כחודש יפורסמו מאות דו"חות לרגל יום השואה הבינלאומי וכולם יצביעו על עלייה באנטישמיות – הן במרחב המקוון והן מחוצה לו. הדו"חות הללו גם יציגו את הקשר שבין מגפת הקורונה לשנאת היהודים. בעוד שהראשונה חדשה, רק בת כשנתיים וכבר נמצא לה חיסון שמצליח לשפר משמעותית את ההתמודדות עם המגפה, השנייה נחשבת לשינאה העתיקה בעולם. החיסון עבורה לא יוולד במדע, אלא בדרך אחרת הכוללת מצד אחד חינוך של הדורות הצעירים ומצד שני חיזוק של הקשר בין הרשת החברתית לבין הסובלים מהאנטישמיות ומהשנאה, בארץ וברחבי העולם.
הכותרות בכל שנה זועקות על עלייה באנטישמיות וכמובן שאין בהן הגזמה של המצב הקיים. גם אנחנו, בתנועה למאבק באנטישמיות ברשת, ראינו עלייה חדה כבר בשנת 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, שהמשיכה בשנה הנוכחית והתחזקה בזמן מבצע שומר חומות ואחריו. אבל אם ברצוננו לצמצם גילויי אנטישמיות ברשת החברתית ומחוץ לבתי הכנסת כדי שבשנה הבאה נוכל לראות שהמגמה נעצרת עלינו לשנות כיוון. הנה חמש המלצות:
2 צפייה בגלריה
הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת
הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת
הפגנה נגד אנטישמיות בצרפת. הרשת מתדלקת את האלימות ברחובות
(צילום: AP)
1. ניטור תכנים ושליחה לרשת החברתית – הרשתות החברתיות לא מצליחות להסיר את כל האנטישמיות מהמרחב המקוון. האנטישמים והגזענים מפתחים האשטאגים ומילות מפתח משוכללים יותר ויותר. ניטור באמצעות אלפי מתנדבים ברחבי העולם, בעשרות שפות ובעשרות רשתות חברתיות, הוא המפתח שיעזור לרשתות להבין את גודל התופעה ולהידרש אליה.
2. פעולה מסודרת וממוסודת נגד האנטישמיות ברשת - פעולה כזאת צריכה להיעשות באמצעות גוף שיעביר את כלל התכנים לרשת החברתית באופן עקבי ויידע להפיץ את המידע בצורה שקופה. הפצת המידע בתקשורת למכוני מחקר ולמשרדי ממשלה יפעיל לחץ חשוב על הרשתות, שיידרשו להסיר את התוכן, או לכל הפחות לנמק בפירוט מדוע לא הוסר.
3. העברת הידע ליותר ויותר בני אדם ברחבי העולם - כמו שאנחנו מכירים את החוקים של העיר שבה אנחנו חיים, כך עלינו להכיר את החוקים שיש לרשת החברתית. כשאנחנו לא מרוצים עם חוקי העזר העירוניים, אנחנו פועלים לשינוי שלהם – וכך גם ניתן לעשות ביחס לרשת החברתית. ואולם, כדי שזה ייקרה יש להעביר את הידע החשוב לכל מי שעושה שימוש ברשתות החברתיות. ככל שיהיו יותר אזרחים עם הידע הדרוש, כך יהיו ותר תכנים שידווחו ויוסרו.
2 צפייה בגלריה
תומר אלדובי
תומר אלדובי
תומר אלדובי
(צילום: דריה סלומון )
4. חיבור המאבק באנטישמיות למאבק בשנאה אחרת – מדיניות הרשת החברתית נוגעת לתכני שנאה ולא ספציפית לאנטישמיות. אנטישמים וניאו-נאצים לפעמים שונאים גם מיעוטים וקבוצות אחרות, כמו למשל הקהילה הגאה. עלינו לזכור שהמאבק נגד אנטישמיות יהיה יעיל ורוחבי יותר אם נחבור למיעוטים אחרים שסובלים.
5. חיזוק הקשר עם הרשת החברתית – מיהו האויב? זה לא ממש ברור. לפעמים המחשבה היא שהרשת החברתית שחסמה אותנו או הורידה את הפוסט שכתבנו אבל לא את הפוסט הגזעני שכתב חבר שלנו, היא האויב שלנו. הרובוט שם שונא אותנו. ואולם, האמת היא שהאויב האמיתי הוא אותו טרוריסט שמפרסם תוכן ניאו-נאצי ורץ לירות ביהודים בבית כנסת. אי אפשר למנוע מהאויב הזה לפתוח חשבון ברשת, אבל אפשר לוודא שהרשת החברתית יודעת לזהות אותו ומוקיעה אותו. ככל שנעבוד יותר עם הרשת החברתית, כך נצליח להעיף את האנטישמיים והגזעניים מהרשת. זו אשליה לחשוב שהשימוש ברשתות ילך ויעלם. אם כבר, הוא יעבור מרשת אחת לשנייה וישתנה בהתאם לקבוצת הגיל. ואנחנו, מצדנו, חייבים להיות עם היד על הדופק.
תומר אלדובי הוא מייסד ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת