סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מחקר: בטיקטוק עדיין מפיצים תוכן שנאה ואנטישמיות

למרות הבטחות התחייבויות הפומביות של האפליקציה למנוע תכנים מעין אלה, מכון דיאלוג הבריטי מצא כי סרטוני גזענות ואנטישמיות עדיין מסתובבים בצורה חופשית בפיד של האפליקצי: מתוך 1,030 סרטונים שנותחו, כ-312 מהם שימשו להגברה של מסרי עליונות לבנה

אפליקציית טיקטוק החביבה על ילדי ישראל והעולם התחייבה לשמור על טוהר מידות ולהימנע מלהציג תוכן לא ראוי, אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. על פי ממצאים של מכון המחקרים האסטרטגיים דיאלוג שבסיסו בלונדון ושפורסמו אמש (ג'), סרטוני עליונות לבנה, גזענות ואנטישמיות עדיין מסתובבים בצורה חופשית בפיד של אפליקציית הווידאו החברתית. חוקרי המכון נדהמו לגלות שיותר משליש מאלף סרטוני הווידאו שנבדקו הכילו תוכן שנאה.
הבדיקה של המכון בוצעה במשך רבעון שלם במהלך 2020. מתוך 1,030 סרטונים שנותחו, כ-312 מהם שימשו להגברה של מסרי עליונות לבנה. מסרים אלה יכולים להיות תאוריות קונספירציה שטוענות שהלבנים חווים "שואה שקטה", כפי שניאו-נאצים מכנים זאת.
במקרים אחרים אלה יכולים להיות קליפים או שירים של להקות רוק קיצוניות עם תכנים ניאו-נאצים. 3 מתוך 10 הפופולריים שבין אלף הסרטונים , הגיעו לתפוצה כוללת של כ-3.5 מיליון צפיות. אלה היו לרוב סרטונים של יוצר עליונות לבנה ידוע בשם פול מילר שמכונה גם Gypsy Crusader ושמפיץ את מרכולתו ברשתות החברתיות.
1 צפייה בגלריה
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק
(צילום: בלומברג)
באחד הסרטונים שהגיע לתפוצה של יותר מ-300 אלף צפיות, נראה מילר עצמו, תוך שהוא צווח לאיש שחור שהוא "שחור כמו אס תלתן". מילר עצמו נעצר בתחילת השנה עקב נשיאת נשק ללא רישיון.
הבעיה העיקרית של הפצת סרטונים כאלה הוא שהם מחברים את הצופים בהם לקהילות של גזענים וניאו-נאצים בערוצי טלגרם. בהתחשב בתפוצה הרחבה של האפליקציה בקרב צעירים ובני נוער, לפחות חלק מהם עשוי למצוא את עצמו מתפתה לבדוק את הקישורים. אבל חלק מהיוצרים של התוכן הגזעני אינם רק פעילים כמו מילר. ישנם גם צעירים או אפילו קטינים שמעלים תכנים כאלה שהכינו בעצמם.
למרות ההתחייבויות הפומביות של האפליקציה למנוע תכנים מעין אלה ומאמצים לוודא שאכן כך הדבר, לדברי החוקרים המצב עדיין בעייתי. יישום מדיניות האכיפה עליה התחייבה החברה עדיין לא מספיק כדי למנוע תכנים מעין אלה.
גם פייסבוק, טוויטר ויוטיוב סבלו ועדיין סובלות מדי פעם מהפצה של תכני שנאה ועליונות לבנה, אבל החברות השקיעו הרבה מאוד מאמצים כדי למנוע את זה. לא ברור כמה מאמצים טיקטוק השקיעה עד כה, אבל לפחות על פניו יש לה את הנכונות.
צריך לציין כי קשה מאוד למשטר אפליקציה כמו טיקטוק. למעשה החוקרים מצאו בה תכנים שמהללים גם טרור כמו למשל סרטון של תקיפת המסגר בכרייסטצ'רץ' בניו זילנד מ-2019 שנמחק מכל אכסניה רשמית. אבל זה לא רק ניאו-נאצים. גם דאע''ש מפיץ את המסרים שלו באפליקציה ולא יפתיע אם קבוצות קיצוניות נוספות מנצלות אותה. כך למשל קבוצות מתנגדי חיסונים קיצוניות או תיאוריות קונספירציה גם נמצאות שם. כך למשל סרטון אחד מנסה לקשור בין מקור הקורונה לאסייתים, כביכול כדי לייצר קישור בין השניים.
אבל שנאת שחורים ויהודים היו רוב התכנים שהחוקרים מצאו. בעיקר גזענות נגד שחורים למחרת רצח ג'ורג' פלויד כמו סרטונים שמהללים את השוטר הרוצח, או שימוש בקולו של פלויד מעוות כדי שיעלה על נס את השואה ורצח יהודים. גם הקו-קלוקס-קלאן מהולל שם. בטיקטוק מודעים לנושא ועושים מאמצים רבים למנוע את ההפצה של הסרטונים - אבל כרגע זה נראה שזה לא מספיק כלל.