סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין מנכ"ל אינטל העולמית פט גלסינגר ומנכ"ל טאואר ראסל אלוונגר
מנכ"ל אינטל פט גלסינגר (מימין) ומנכ"ל טאואר ראסל אלוואנגר (צילום: AFP, יח"צ)

אינטל מבטלת את רכישת טאואר הישראלית ב-5.4 מיליארד דולר

ענקית השבבים הודיעה על ביטול העסקה לאחר שהרגולטור הסיני לא נתן אישור להשלמתה במסגרת הזמן שנקבעה בחוזה. אינטל תשלם לטאואר 353 מיליון דולר דמי ביטול. מנכ"ל אינטל: "נמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד יחד בעתיד"

אינטל הודיעה הבוקר (ד') על ביטול העסקה בשווי 5.4 מיליארד דולר לרכישת חברת השבבים הישראלית טאואר סמיקונדקטור (Tower Semiconductor), לאחר שהרגולטור הסיני לא נתן את אישורו להשלמתה.
העסקה לרכישת טאואר נחתמה בפברואר 2022, אך אינטל לא השיגה את האישור המיוחל מהרגולטורים הסיניים במסגרת הזמן שנקבעה בחוזה – חצות ב-15 באוגוסט, והאישור לא צפוי להתקבל בטווח הזמן המידי. הרגולטור הסיני צריך לאשר כל מיזוג או רכישה של חברה ששיעור מסוים מהכנסותיה מגיע מסין. ב-2022, 27% מהכנסות אינטל (כ-17 מיליארד דולר) הגיעו מסין, ולכן נדרש אישור הרגולטור.
"הכבוד שלנו לטאואר רק גדל לאורך התהליך, ונמשיך לחפש הזדמנויות לעבוד יחד בעתיד", אמר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, בהודעה לעיתונות. אינטל צפויה לשלם לטאואר 353 מיליון דולר דמי ביטול. בשלב זה לא ברור האם הרגולטורים בסופו של דבר כן היו מאשרים את ההסכם לו היו מאריכים את החוזה.
בשוק כבר העריכו שהעסקה לא תושלם בגלל הקשיים שהערים הרגולטור הסיני, ומניית טאואר, שנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, ירדה השנה ב-22%, גם בשעה שמניות כלל תעשיית השבבים היו בעלייה. בסוף יום המסחר אתמול עמד מחיר המניה על 33.78 דולר, נמוך משמעותית מהמחיר של 53 דולר למניה שהציעה אינטל במסגרת העסקה. ביום הכרזת העסקה עמד מחיר המניה על 33.13 דולר.
רכישת טאואר היתה אמורה להיות חלק מרכזי באסטרטגיה העסקית של אינטל להיכנס לתחום ה-foundry (ייצור שבבים לפי עיצובים של חברות אחרות, ולא רק לפי עיצוב שלה). "היצע הטכנולוגיות הייחודיות של טאואר, יכולת הייצור העולמית שלה וקשרי הלקוחות החזקים יסייעו להרחיב את שירותי ה-foundry של אינטל ולקדם את המטרה שלנו להפוך לספקית מרכזית של ייצור שבבים ברחבי העולם", אמר מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, עם פרסום ההודעה על הרכישה הצפויה. "העסקה הזו תאפשר לאינטל לספק היצע נרחב של טכנולוגיות ייחודיות ומתקדמות, תוך שהיא פותחת הזדמנויות חדשות ללקוחות קיימים ועתידיים בעידן של ביקוש חסר תקדים למוליכים למחצה".
עתה, ניסה גלסינגר להרגיע שביטול העסקה לא צפוי לפגוע דרמטית בפעילות אינטל בתחום: "מאמצי ה-foundry שלנו הם קריטיים על מנת להוציא לפועל את הפוטנציאל המלא של התוכנית האסטרטגית שלנו, ונמשיך לקדם את כל ההיבטים שלה. אנחנו מיישמים היטב את מפת הדרכים שלנו במטרה לחזור להובלה בתחום עד 2025, ובונים מומנטום עם לקוחות, משקיעים ואקוסיסטם רחב יותר במטרה לקדם חתימת ייצור חסינה ומגוונת גיאוגרפית".
ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר, מסר: "טאואר התרגשה להצטרף לאינטל על מנת לממש את החזון של פט גלסינגר לקדם את עסקי ה-FOUNDRY של אינטל. אנו מעריכים את המאמצים שבוצעו על ידי כל הצדדים על מנת לנסות ולהוציא עסקה זו לפועל. במהלך 18 החודשים האחרונים, המשכנו להתקדם משמעותית מבחינה טכנולוגית, תפעולית ועסקית. אנו נמצאים במצב מעולה להמשיך ולהניע את השגת המטרות האסטרטגיות והטקטיות שלנו לטווח הקצר, הבינוני והארוך, תוך כדי התמקדות בהמשך צמיחה בשורה העליונה והתחתונה של התוצאות הפיננסיות שלנו".
לטאואר אמנם אין את היקף הייצור והיכולות של יצרניות ענק דוגמת TSMC הטיוואנית, אך היא סיפקה שבבים ורכיבים לחברות בולטות דוגמת ברודקום ולשווקים מתרחבים כמו רכבים חשמליים. אינטל תכננה לשלב מפעלים עם החברה ממגדל העמק ולמנף את מאגר הלקוחות הקיים שלה.
ברקע הסירוב הסיני עומד העימות בין ארה"ב לסין סביב יכולות פיתוח שבבים מתקדמים. מאז אוקטובר שעבר אוסרת ארה"ב על ייצוא שבבים מתקדמים, או מכשירים שדרושים לייצור שבבים אלו, לסין. בחודשים ובשבועות האחרונים היא החלה לקדם וליישם מגבלות נוקשות יותר, כמו איסור על ייצוא שבבי AI, איסור על גישה של חברות בסין לשירותי ענן שמספקים שירותים על בסיס שבבים כאלו ואיסור על גופים אמריקאים להשקיע בתחומי שבבים, מחשוב קוונטי ו-AI בסין. סין, מצדה, הגיבה במגבלות על ייצור גרמניום וגליום, מחצבים קריטיים לייצור שבבים מתקדמים שהיא שולטת בחלק הארי של האספקה העולמית שלהם.