סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מעבדה של אפלייד מטיריאלס Applied Materials עמק הסיליקון
מעבדה של Applied Materials בעמק הסיליקון (צילום: בלומברג)

ארה"ב מהדקת את ההגבלות על מכירת שבבים לסין: "תלך שנים אחורה"

תקנות חדשות שפורסמו אתמול וחלקן נכנסו לתוקף מיידית, כוללות סעיף שימנע מסין להשיג מוליכים למחצה שמיוצרים באמצעות ציוד אמריקאי

ממשל ביידן פרסם אתמול שורה של תקנות ייצוא נוקשות, שכוללות סעיף שימנע מסין להשיג מוליכים למחצה שמיוצרים באמצעות ציוד אמריקאי, בכל מקום שהוא בעולם - מה שמרחיב מאוד את יכולת הפיקוח האמריקאית על ההתקדמויות הטכנולוגיות של סין. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.
התקנות, שחלקן נכנסו לתוקף מיידית, נסמכות על הגבלות שפורטו לחברות KLA, Lam Research, ו-Applied Materials, ועל פיהן על החברות להפסיק מיד משלוחי ציוד למפעלים שנמצאים בבעלות סינית מלאה, המייצרים שבבים מתקדמים.
שורת התקנות עשויה להתברר כשינוי המדיניות הגדול ביותר של ארה"ב בנוגע להעברת טכנולוגיה לסין מאז שנות ה-90'. מטרת התקנות היא לעכב את תעשיית השבבים הסינית על ידי אילוץ חברות אמריקאיות וזרות שמשתמשות בטכנולוגיה אמריקאית להפסיק לתמוך בחלק מהמפעלים המתקדמים ביותר בסין העוסקים בתכנון וייצור שבבים. "זה יסיג את סין שנים אחורה", אמר ג'ים לואיס, מומחה טכנולוגיה ואבטחת סייבר מהמרכז למחקר אסטרטגי (CSIS) בוושינגטון הבירה. לדבריו, המדיניות החדשה מזכירה צעדים דומים שננקטו במהלך המלחמה הקרה. "סין לא מתכוונת לוותר על ייצור שבבים... אבל זה בהחלט יאט אותו".
בתדרוך לכתבים בנושא תקנות הייצוא החדשות שנערך ביום חמישי, פקידי ממשל בכירים אמרו שרבים מההגבלות החדשות נועדו למנוע מחברות זרות למכור שבבים מתקדמים לסין, או לספק לחברות סיניות כלים לייצור שבבים מתקדמים בעצמן. עם זאת, אותם פקידים הודו שטרם קיבלו כל הבטחה ממדינות נוספות שיפעלו בצורה דומה, אך אמרו שמתקיימות שיחות בנושא. "אנו מודעים לכך שהצעדים שאנו נוקטים יאבדו מהאפקטיביות שלהם עם הזמן אם מדינות נוספות לא יצטרפו אלינו, ואנו מסתכנים בפגיעה במובילות הטכנולוגית האמריקאית אם מתחרים זרים לא כפופים לאותן בקרות", כך לדברי אחד הפקידים.
הגדלת כוחה של ארה"ב לשלוט על יצוא שבבים לסין המיוצרים באמצעות טכנולוגיה אמריקאית, מתבססת על הרחבת מה שמכונה חוק המוצרים הזרים הישיר, שהורחב כדי לתת לממשלה יתר שליטה ביצוא שבבים זרים לסין, ובהמשך לעצור את מכירת השבבים לרוסיה, בעקבות פלישתה לאוקראינה.