סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט טק
קיוריס גייסה 28 מיליון דולר בגיוס הסיד הגדול בישראל לפיתוח תרופות

החברה פיתחה טכנולוגיה שמבוססת על בינה מלאכותית שמטרתה חיזוי סיכויי הצלחה של תרופה, בטרם כניסתה לשלב הניסויים הקליניים; המנכ"ל ד"ר צחון בנטואיץ': "אנחנו בדרך למועדון של גיוסים משמעותיים ומהפכה בצורה שמפתחים תרופות"

שנת 2021 היתה שנת שיא ו-2022 מאותתת שהשיאים בה מתחילים להישבר כבר בפתיחתה. היום הודיעה חברת קיוריס על גיוס סיד של 19 מיליון דולר שמצטרף ל-9 מיליון דולר שעליהם הכריזה החברה בסוף 2021 בגיוס סיד. שני הגיוסים הופכים את הגיוס הנוכחי לגדול ביותר בישראל. את הסבב הובילה Welltech Ventures, ובהשתתפות iAngels, GlenRock Capital ומשקיעים פרטיים נוספים.
קיוריס הוקמה ב-2020 על ידי היזמים הסדרתיים מעולם הבינה המלאכותית והמדיקל, המנכ״ל צחון בנטואיץ׳ וסמנכ״ל הטכנולוגיות יוסי הרן. החברה פיתחה טכנולוגיה שמבוססת על בינה מלאכותית שמטרתה חיזוי סיכויי הצלחה של תרופה, בטרם כניסתה לשלב הניסויים הקליניים. החברה מונה כיום כ-20 עובדים בתל אביב ובבוסטון ומתכננת להכפיל את מצבת כוח האדם שלה עד סיום השנה.

2 צפייה בגלריה
ד״ר צחון בנטואיץ׳ קיוריס
ד״ר צחון בנטואיץ׳ קיוריס
ד״ר צחון בנטואיץ׳, מייסד ומנכ"ל קיוריס
(Quris)

"הודענו של השלמת גיוס הסיד ל-28 מיליון דולר. אנחנו משתמשים בבינה מלאכותית להאצה של פיתוח תרופות ולניבוי הבטיחות של תרופות בגוף האדם. לחברות הפארמה יש בעיה גדולה", אמר ל"כלכליסט" ד״ר בנטואיץ׳.
לדבריו, "הפיתוח של תרופה עולה 2.5 מיליארד דולר ויש בעיה גדולה שאנחנו מתמודדים איתה והיא איזו תרופה תעבוד בצורה יעילה ובטוחה על גוף האדם. בעבר כשהוציאו תרופה, עשו הרבה ניסויים בבעלי חיים לפני שהגיעו לבני אדם. הניסיון הראה ש-89% מהתרופות שעוברות הצלחה אצל עכברים נכשלות אצל בני אדם. אנחנו משלבים בינה מלאכותית עם פלטפורמה ביולוגית הכוללת רקמות על שבב שעושה למעשה סימולציה של גוף האדם".
"הקמתי בעבר שלוש חברות שעסקו בתחום של מדעי החיים ובינה מלאכותית", אומר בנטואיץ׳. "גייסנו הרבה כסף כי זו מערכת שמשנה סדרי עולם והדרך לאמן אותה היא לבדוק עליה מאות ואלפי תרופות של חולים על שבב כדי לייצר נתונים של איך תרופות מגיבות על גוף אדם ממוזער. זה יאפשר לנו לעשות שיתופי פעולה עם חברות פארמה ואנחנו עושים פיתוח של תרופות בעצמנו".
מאז השיקה את הפלטפורמה שלה התמקדה קיוריס בהרחבת שיתופי הפעולה שלה בתעשיית הפארמה ובהשלמת פיתוח התרופה הראשונה על גבי הפלטפורמה, המיועדת לתסמונת האיקס השביר (Fragile X Syndrome).

2 צפייה בגלריה
קיוריס יוסי הרן
קיוריס יוסי הרן
יוסי הרן, מייסד וסמנכ״ל הטכנולוגיות של קיוריס
(Quris)

הניסויים הקליניים בה יחלו במהלך 2022. "זו מחלה שגורמת לאוטיזם ואנחנו מפתחים את התרופה במערכת שלנו והיא בדרך לאישור תרופת יתום בשנה הקרובה ונגייס סכומים הרבה יותר גדולים. חברות מקבילות לנו נסחרות כיום בשווי של מיליארדי דולרים, ואנחנו בדרך למועדון הזה של גיוסים משמעותיים ומהפכה בצורה שמפתחים תרופות", אומר ד״ר בנטואיץ׳.
טכנולוגיית החיזוי של קיוריס מתבססת על שלושה אדנים: "חולים-על-שבב" (Patients on a chip) - בהתבסס על טכנולוגיה שפותחה בעולם בשנתיים האחרונות, "איבר-על-שבב", קיוריס מייצרת איברים ממוזערים של החולה על שבב, וכך יכולה לקבל תובנות בנוגע לאותו חולה מבלי לערב אדם ממשי בניסוי עצמו, תאי גזע ובינה מלאכותית.
החברה הודיעה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה ייחודי עם ה-NYSCF, גוף ללא מטרות רווח הנחשב לגדול בארה״ב בתחום תאי הגזע, שיספק לקיוריס גישה למאות אלפי תאי גזע. בנוסף, בצוות היועצים של החברה ניתן למנות את פרופ׳ אהרון צ׳חנובר, חתן פרס נובל, וד״ר רוברט לנגר, שותף-מייסד בחברת התרופות מודרנה. בין משקיעיה של החברה מתיו ברונפמן, קובי ריכטר, רמי אונגר ועוד.