סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

אינטל יוצאת למסע גיוס כספים ברחבי העולם

מנכ"ל ענקית השבבים פט גלסינגר מנסה לשכנע את בכירי ממשל ביידן להשקיע בעיצומו של משבר השבבים מיליארדי דולרים בהקמת מפעלים חדשים של החברה. במקביל הוא מתכנן לבקש עזרה דומה מהאיחוד האירופי. "אסור לתת למשבר טוב להתבזבז", הוא אמר מוקדם יותר השנה

אינטל החלה במסע גיוס כספים כך נראה, זאת לאחר שב"וול סטריט ג'ורנל" דיווחו שלשום (שישי) שבכירי החברה, ובהם המנכ''ל פט גלסינגר, נצפו במסיבת גג שבה השתתפו גם בכירים של ממשל ביידן. על פי מקורות שהשתתפו באותה מסיבה, השיחות בין הצדדים כללו ניסיון של בכירי אינטל לשכנע את פקידי הממשל בנחיצותה של תוכנית השקעות פדרלית בהיקף של כמה מיליארדי דולרים לטובת הקמת מפעלי שבבים חדשים.
לפי הדיווחים האחרונים, ממשל ביידן אכן אישר במסגרת תוכנית התשתיות החדשה, שהיקפה כמעט טריליון דולר, השקעה של כ-50 מיליארד דולר בטכנולוגיה, כאשר חלק ניכר מהכסף צפוי להגיע בצורה כזו או אחרת לחברות השבבים האמריקאיות. אבל זו היתה רק עצירה אחת מתוך רבות עבור גלסינגר. המסע שלו לנסות ולקושש סובסידיות עבור אינטל הביא אותו גם למדינות נוספות, בעיקר באירופה.
1 צפייה בגלריה
מעבד Xeon אינטל
מעבד Xeon אינטל
מעבד Xeon אינטל
(צילום: אינטל)
המסר של גלסינגר לממשלות העולם המערבי פשוט: לאינטל יש תוכניות לבנות עוד מפעלי שבבים שמיועדים גם לסייע בביזור הייצור, שכיום מתרכז באסיה בזכות סובסידיות מקומיות נדיבות של סין, יפן, הודו, דרום קוריאה וטייוואן. אבל בשביל להקים מפעלי שבבים צריך כסף. והרבה ממנו. לפי הערכות, הקמה של מפעל שבבים מגיעה למיליארדי דולרים. זו הסיבה למיעוט היצרנים בעולם, בניגוד לחברות פיתוח שבבים כגון ARM או AMD.
עבור העולם, שבבים הפכו למשאב יקר כמו נפט או גז טבעי. רוב התשתיות והכלכלות מתבססות על אמצעים טכנולוגיים שדורשים שבבים להפעלתם. כיום רוב מדינות המערב נסמכות על ייצור באסיה, בעיקר בטייוואן וסין, שם ענקיות כגון TSMC מפעילות מפעלי ענק לשבבים. גם דרום קוריאה עם מפעלי סמסונג ויפן עם טושיבה לשעבר, אבל קיבולת הייצור שלהן לא מספיקה. לראיה המחסור בשבבים לתעשיית הרכב, המחשבים והתעשייה כבר החל לתת את אותותיו ולהביא להתארכות זמני האספקה, מכמה שבועות לפני מגפת הקורונה ליותר מ-20 שבועות כיום, כך לפי נתוני סוכנות בלומברג שפורסמו בשבוע שעבר.
זאת אומרת שהמדינות המערביות יכולות לסייע לאינטל ולגלסינגר להפוך את הקערה על פיה עבור ענקית השבבים האמריקאית. זו סבלה ממספר משברים בשנים האחרונות, שהביאו לכך שהיא איבדה את מקומה כחברת השבבים בעלת שווי השוק הגבוה ביותר לאנבידיה ברבעון השני האחרון, וכעת סמסונג עקפה אותה גם בהיקף ההכנסות, לפי נתונים שלה שפורסמו בתחילת החודש.
אינטל כבר התחייבה להקים שני מפעלי שבבים באריזונה, וגלסינגר מעוניין לגייס לפחות 3 מיליארד דולר בסובסידיות כדי לממן חלק מההקמה שלהם. הוא גם מתכנן לבקש עזרה מהאיחוד האירופי כדי שמדינות אירופה יממנו את ההפרש בעלות ההקמה של מפעלים ביבשת שיקרה בכ-40% לעומת אסיה. "אסור לתת למשבר טוב להתבזבז", צוטט גלסינגר אומר בראיון מוקדם יותר השנה. וזה עובד. אפילו רפובליקנים שמרנים מהססים להתנגד לסיוע לחברה, שכן האיום הסיני נראה מסוכן הרבה יותר מאשר שימוש בכסף הציבורי לסייע לחברה פרטית להקים מפעלים.

מנסים "לשנורר" כמה שיותר סיוע מממשלות המערב

אבל כדי להחזיר את הייצור לאירופה, חברות השבבים יעשו הכל כדי "לשנורר" כמה שיותר סיוע מממשלות המערב. בעוד ארצות הברית ואירופה היו מרכז ייצור השבבים בשנות ה-90, מדינות אסיה השכילו למשוך אליהן חברות שבבים בעזרת הטבות מס מפליגות. כיום ארצות הברית מחזיקה בכ-12% מיכולת הייצור, בעוד אירופה רק ב-9%. שאר הייצור מתבצע באסיה. המטרה של גלסינגר היא לשכנע את הממשלות להציב יעד של 30% ייצור עבור ארצות הברית ו-20% עבור אירופה בעשר השנים הבאות.
גלסינגר ביקר בבריסל באפריל שעבר, ובמצגת שהכין לנציב האירופי טיירי ברטון ציין שעלות הקמה של אתר ייצור אחד עם שני מפעלים היא כ-17 מיליארד יורו, או כ-20 מיליארד דולר. ביוני המשיך גלסינגר להיפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, וביקר גם בהולנד - עוד מדינה אירופית עם מרכז ייצור שבבים גדול - וגם באיטליה. לדבריו בטלוויזיה הצרפתית, עלות הפיתוח והבנייה של מפעלים באירופה יכולה להגיע לכ-100 מיליארד דולר על פני עשר שנים. גלסינגר לא צפוי לעצור רק במדינות האלה. על פי מקור בכיר באיחוד האירופי, הוא צפוי להמשיך במסע הדילוגים-שכנועים שלו באירופה גם בחודשים הקרובים.
אינטל ממשיכה לבנות את המפעלים שלה, בין שהממשלות ישימו את הכסף ובין שלא. המפעלים החדשים באריזונה ובניו מקסיקו כבר בהליכי סיום בנייה, ישנו מפעל נוסף באורגון, שזכה לשדרוג מסיבי בהיקף של 3 מיליארד דולר, וגם ישראל בתוכניות עם שדרוג שבוצע לאחרונה למפעל בקריית גת, שמיועד לייצר את הדור האחרון של שבבי החברה. לא ברור כמה מכספי הסובסידיות יגיעו בסופו של דבר לאינטל, אך מה שבטוח זה שהיא שואפת להיות כוכבת התקופה - גם אם היא כבר לא היחידה על הבמה.