סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
הקברניט טיל נגד טנקים קורנט חמאס
הזרוע הצבאית של חמאס. הערוץ שילש את גודלו בטלגרם (צילום: תיעוד חמאס)

הקרב על התוכן: ערוצי חמאס בטלגרם מזנקים - וישראל לא יכולה לעשות דבר

לא רק שאפליקציית המסרים המיידיים, על 800 מיליון המשתמשים שלה, לא מנסה לסנן תוכן, היא משתמשת בגישתה האבסולוטית לא לפקח עליו כמקפצה לצבירת דומיננטיות. כך למשל, הערוץ של גדודי עז א-דין אל-קסאם, שילש את גודלו מאז תחילת המלחמה לכ-647 אלף משתתפים. ועדת חוק חוקה ומשפט דנה בנושא

מאז שפרצה המלחמה ב-7 באוקטובר, מחלקת הסייבר בפרקליטות הגישה מעל ל-11 אלף בקשות להסרת תכנים מענקיות הטכנולוגיה, כך לדברי ראש המחלה חיים ויסמונסקי, בדיון בוועדת חוק חוקה ומשפט. "זכינו לשיעורי הצלחה של כ-92% מפייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק", אמר והזכיר כי חברות "קטנות" יותר, בעייתיות יותר. בין אלו – טוויטר (היום X), וטלגרם.
בזמן שיו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן ניסה להבין מה ניתן לעשות בנוגע ל-8% הנותרים שהפרקליטות לא מצליחה להסיר, החיים ממשיכים בטלגרם, אפליקציית מסרים המיידיים. היא, על 800 מיליון משתמשים שלה, לא רק שלא מנסה לסנן תוכן, אלא משתמשת בגישתה האבסולוטית לא לפקח על תוכן כמקפצה לצבירת דומיננטיות. מי שרצה לדעת מה קרה בבוקר המוקדם במדינת ישראל ב-7 באוקטובר, לא היה לו אלא לפתוח אחד מני המוני ערוצי הטלגרם שקשורים לחמאס או תומכיו שהסתמכו על טלגרם כאמצעי התקשורת העיקרי שלהם, משדרים סרטונים ומשתפים אותם באפליקציה, תיעוד לפלישה האלימה שלהם לישראל וחטיפת האזרחים.
המספרים מספרים לבדם את הסיפור. הערוץ המוקדש לזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, שילש את גודלו מאז תחילת המלחמה לכ-647 אלף משתתפים וכל פוסט ששותף זוכה בימים אלו לממוצע לכ-239 אלף צפיות. לאורך השנה שקדמה לתקיפה הערוץ צמח בצניעות מ-182 אלף מנויים לכ-200 אלף מנויים כשכל פוסט זכה לחשיפה של כ-25 אלף צפיות. לערוץ Gaza Now של החמאס היו כ-344 אלף משתמשים לפני המלחמה, והוא כעת מונה 1.9 מיליון איש, מספר הצפיות הממוצע לכל פוסט בערוץ זה זינק פי עשרה לכ-432 אלף צפיות לכל פוסט. מנגד, ארגונים ממסדיים ורשמיים של מדינת ישראל לא זוכים לעניין גדול בטלגרם. הערוץ הרשמי של דובר צה"ל בו היו לפני המלחמה כ-20 אלף משתמשים, זינק לכ-97 אלף משתמשים, אך הוא מהערוצים הבודדים שמפעילה ומתחזקת ישראל, וזוכה להתייחסות ראויה לציון.
הפעילות נגד טלגרם לדחוק בה להסיר ערוצים של החמאס או תומכיו רב-ערוצית, ולא נעשית מולה אלא באמצעות יצירת לחץ על אפל וגוגל, ששולטות בחנויות האפליקציות. אף שלא גוגל או אפל מתייחסות לכך באופן ישיר, רק היחס מצידן הביא להסרה מוצלחת של כמה ערוצים. ערוצים של הזרוע הצבאית של חמאס עם מעל ל-700 אלף משתמשים למשל הוסר כבר בשבוע שעבר ממכשירי אנדרואיד, בעוד שערוץ זה הוסר רק בימים האחרונים מאלו המשתמשים במכשירי אייפון. ההשפעה של הסרה זו שולית למדי. ערוץ הטלגרם של הזרוע הצבאית של חמאס נפל בכ-100 אלף משתמשים לכאמור כ-647 אלף.
עדיין קיימים ערוצי טלגרם של חמאס עם מיליוני משתמשים, אלו מאפשרים אנונימיות, הפצה מהירה באמצעות בוטים וויראליות ששום פלטפורמה דיגיטלית אחרת לא יכולה להציע. התכנים הללו שזוכים לחשיפה עצומה, זמן קצר אחר כך זולגים לכל הפלטפורמות הדיגיטליות האחרות, שטף ויזואלי ואלים שאין שום דרך לסנן אותו לחלוטין בהצלחה. מנכ"ל החברה פאבל דורוב מקפיד להדגיש את הצורך בשמירה על ערוצים אלו פתוחים. "האם השבתת הערוץ שלהם תעזור להציל חיים - או שהיא תסכן חיים נוספים?" כתב דורוב שמוצאו מרוסיה ובסיסו בדובאי. "אמנם יהיה לנו קל להרוס את מקור המידע הזה, אבל זה עלול להחמיר מצב חמור ממילא", כתב והוסיף שהחמאס משתמש בהודעות טלגרם גם כדי להזהיר אזרחים פלסטינים מפני מתקפות צפויות. קו דומה נהג דורוב להחזיק בנוגע לערוצי הטלגרם שתחזק דאעש. אף על פי שזכה לביקורת גדולה על כך דורוב היה נוהג להגן על החלטתו לא למחוק ערוצים של קבוצת הטרור. "אני לא חושב שאנחנו צריכים להרגיש אשמה על כך" אמר דורוב בכנס TechCrunch Disrupt בסן פרנסיסקו ב-2015, "כן, יש מלחמה במזרח התיכון. זו סדרה של אירועים טרגיים אבל בסופו של דבר דאעש תמיד ימצא דרך לתקשר בתוך עצמו" אמר.