סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פיטורים בהייטק מפוטר מפוטרים
פוטרתם? מה קורה עם האופציות? (צילום: שאטרסטוק)

מדריך
פיטרו אתכם מחברת הייטק? מה אפשר לעשות עם האופציות

גל הפיטורים בהייטק מתעצם ואלפי עובדים שפוטרו מחזיקים באופציות של החברות שאותן עזבו. האם ניתן לממש או למכור אותן ואילו שאלות יש לשאול כדי לקבל את ההחלטה הכי מתאימה מבחינה כלכלית

בחודשים האחרונים פוטרו אלפי עובדים מחברות הייטק. רבים מהם מחזיקים באופציות לרכישת מניות החברות בהן עבדו. האם ניתן לממש את האופציות האלה במקרה של פיטורים, איך בוחנים אם זה כדאי מבחינה כלכלית וכמה מס יצטרכו אותם עובדים לשלם? בעזרת עו"ד (רו"ח) רחלי גוז לביא, שותפה מנהלת במשרד עמית, פולק מטלון ושות' ושותפה במחלקת המסים ובעזרת גיא אלבז, מנהל הפעילות של EquityBee בישראל הכנו מדריך שיסייע למפוטרי ההייטק להחליט מה לעשות עם ההטבה הנפוצה בחברות הטכנולוגיה.
מהו חלון ההזדמנויות למימוש האופציות
לפני הכל חשוב לדעת שפרק הזמן למימוש האופציות לעובדים במקרה של פיטורים הוא לרוב 90 ימים, כך לרוב מנוסחות תוכניות האופציות. היום, במצב השוק הנוכחי עובדים מפוטרים עלולים להתקשות במציאת מקום עבודה חדש וכן, ייתכן שמחיר המימוש של האופציה גבוה משוויה הנוכחי של המניה. לכן, עובדים עלולים לוותר לחלוטין על האופציות שברשותם. אם החברה המעסיקה מעוניינת להאריך את תקופת המימוש מעבר למועד שנקבע בתוכנית האופציות המקורית (בדרך כלל 90 יום) חבות המס קופצת מ-25% (מס הוני) לעד 47% (חבות מס שולי).
מימוש אופציות זו החלטה כלכלית
"ההחלטה אם לממש או לוותר על האופציות היא החלטה כלכלית והיא החלטה מעולם ההשקעות. בעצם כל עובד או עובדת שמחליטים לממש את האופציות שלהם לוקחים החלטה להשקיע בחברה אותה עזבו – והשאלה הראשונה שצריך לשאול היא כמה אתם מאמינים שהחברה אותה עזבתם תצליח ותגיע לאקזיט מוצלח (מכירה או הנפקה מוצלחת) והאם אתם מוכנים לסכן את סכום ההשקעה (עלות מימוש האופציה) לטובת הסיכוי שזה באמת יקרה", אומר אלבז.
2 צפייה בגלריה
גיא אלבז מנהל פעילות EquityBee בישראל
גיא אלבז מנהל פעילות EquityBee בישראל
גיא אלבז מנהל פעילות EquityBee בישראל
(צילום: chicbox.photography)
כמו בכל השקעה לצד הסיכוי שהסטראטאפ יצליח יש גם סיכון, רוב הסטארט-אפים נכשלים. מה שהופך את ההחלטה אם לממש את האופציות למורכבת אף יותר הוא מצב השווקים. חוסר הוודאות הקיים מקשה אפילו על המשקיעים המנוסים ביותר לקבל החלטות השקעה.
האפשרויות העומדות לרשותכם בפרק הזמן היחסית קצר הזה הן:
1. לממש את האופציות באמצעות השקעת סכום המימוש ולהפוך לבעל מניות בחברה (סיכון גבוה להפסיד את עלות המימוש; לצד פוטנציאל לרווח גבוה).
2. לממש את האופציות על ידי קבלת מימון למשל מחברה כמו אקוויטיבי ולהפוך לבעלי מניות בחברה (אין סיכון להפסיד את עלות המימוש; לצד פוטנציאל לרווח קטן יותר).
3. לוותר על האופציות (אפס סיכון – אפס סיכוי).
השאלות שכדאי לשאול את עצמכם כדי להבין איזו אפשרות מתאימה לכם:
1. האם אתם מאמינים שהחברה תצליח?
2. האם סכום המימוש הוא כזה שתוכלו להרשות לעצמכם להפסיד במידה והחברה לא תצליח?
3. האם פוטנציאל הרווח שלכם תואם את רמת הסיכון?
4. האם יש לכם אלטרנטיבת השקעה טובה יותר?
כדי לענות על השאלות האלה אלבז מציע לחשוב על הנושאים הבאים: "בתור עובדי החברה עד לא מזמן אתם צריכים לדעת מה מצבה. נכון, היו פיטורים, אבל האם אתם חושבים שהחברה בדרך למקום טוב? האם היא ממשיכה לצמוח בהכנסות? בדרך לרווחיות?".
לא מומלץ לממש אופציות בעלות שתכניס אתכם לבעיה במידה ותפסידו אותה ולכן חשוב לשאול את עצמכם האם מימוש האופציות יבוא על חשבון משהו מהותי מבחינתכם ועד כמה מהר תהיו מסוגלים לחסוך סכום כזה שוב.
איך ניתן לאמוד את פוטנציאל הרווח
המשימה הקשה ביותר היא לאמוד את פוטנציאל הרווח במימוש האופציות. במקרה של אקזיט הרווח ייגזר מכמה משתנים:
1. עדיפות למניות בכורה "liquidation preferences" – בתור עובדים אתם מחזיקים באופציות למניות רגילות בעוד שלמשקיעי החברה יש מניות בכורה שמעניקות להם זכויות עדיפות – למשל, קדימות בחלוקת נכסים וכספים. לכן, חשוב להבין מהן הזכויות של מניות הבכורה בחברה שלכם. "המנגנון שהיה נפוץ בשנים האחרונות הוא X non participate1 שמשמעותו שבעת נזילות משקיע יכול לבחור בין לקבל את סכום ההשקעה שלו חזרה או חלקו ברווחים לפי אחוז ההחזקות שלו. במנגנון כזה, כל עוד סכום האקזיט גבוה מסכום הגיוס, בעלי מניות, כולל העובדים שמימשו אופציות, ייהנו מהרווחים. ישנם מנגנונים יותר אגרסיביים כמו למשל קדימות לבעלי מניות בכורה של פי 3 מסכום ההשקעה שלהם", מסביר אלבז. "ככל שמנגנון החלוקה נוטה יותר לטובת מניות הבכורה, כך נדרש אזיט משמעותי יותר כדי שהעובדים שמחזיקים במניות רגילות יראו מזה כסף".
2. מחיר מכירה מול עלות מימוש – באקזיט מוצלח שהעובדים רואים בו רווחים, הרווח יחושב כהפרש בין מחיר המניה לעלות מימוש האופציה. לדוגמא אם עלה לכם דולר אחד לממש אופציה למניה, והמניה נמכרת ב-10 דולר, הרווח שלכם לפני מס הוא 9 דולר למניה.
3. כדי לבנות תרחישים ראשית צריך לדעת כמה החברה שעזבתם שווה היום ולפי איזה מחיר למניה. לדוגמא לפי סבב הגיוס האחרון החברה גייסה לפי שווי של 500 מיליון דולר ומחיר למניה של 5 דולר. בתרחיש שבו החברה נמכרת בשווי שלה היום – כמה תרוויחו? ניתן לעשות השוואה לחברות ציבוריות דומות, לבדוק לפי איזה מכפיל הן נסחרות ומה השווי שלהן ולנסות להעריך כמה החברה שעזבתם יכולה להיות שווה אם תצא להנפקה.
השאלה האחרונה שיש לשאול על מנת לקבל החלטה כלכלית לגבי מימוש האופציות היא מהן אלטרנטיבות ההשקעה שיש לכם. האם יש לכם השקעה טובה יותר לכסף, כזו שאולי מסוכנת פחות, יש בה יותר פוטנציאל, נזילה יותר? בנוסף, בחנו איך נראה תיק ההשקעות שלכם היום ובמידה ואין לכם תיק השקעות שמפוזר בין השקעות שונות, האם אתם מוכנים להשקיע את סכום ההשקעה הדרוש ולהיות חשופים להשקעה שאינה נזילה, בסיכון גבוה בחברה אחת.
"חלק גדול מההחלטה מה לעשות עם האופציות נגזר מהנסיבות האישיות של כל עובד ועובדת ולכן אין תשובה נכונה לכולם בהקשר הזה וחשוב להתייעץ, לקבל כמה שיותר מידע", אומר אלבז.
האם יש אפשרות להציל את האופציות בלי לשלם עליהן?
"לשם כך יש לבחון את תכנית האופציות. אם החברה המעניקה עיגנה מנגנון Cashless (מימוש נטו) ניתן יהיה להפחית את שווי תוספת המימוש משווי האופציה, ובכך לממש את האופציות ללא 'כסף מהבית'. כך דוגמא, אם העובד זכאי ל-10 מניות ששוות שקל אחד, כאשר תוספת המימוש לכל מניה היא 0.5 שקל. במצב כזה, יוכל העובד לקבל 5 מניות בלבד (במקום 10) וזאת מבלי שיידרש לשלם תוספת מימוש. יישום מנגנון זה כרוך במקרה של חברה ציבורית בקבלת אישור מקדמי מרשות המיסים", אומרת עו"ד גוז.
2 צפייה בגלריה
רחלי גוז לביא
רחלי גוז לביא
עו"ד, רחלי גוז לביא
( צילום: אייל טואג)
האם ניתן למכור או להעביר את האופציות?
בחברה פרטית סביר להניח שלא יימצא קונה לרכישת האופציות. כמו כן, העברת אופציות לאדם אחר שקולה למכירה, ותחייב בתשלום מס. בחברה ציבורית, כעיקרון ניתן לממש את האופציות למניות ולמכור אותן בבורסה.
האם ניתן להאיץ את תקופת ההבשלה?
אם החברה שהעניקה את האופציות מעוניינת להאיץ את מועדי ההבשלה היא נדרשת לבצע פנייה מפורשת לרשות המסים ולקבל החלטת מיסוי לפיה יראו במועד קיצור ההבשלה כמועד הקצאה חדש לגבי כל המניות שלגביהן בוצע שינוי מועד ההבשלה. עם זאת, אם שינוי תקופת ההבשלה נעשה בעקבות עזיבת העובד המס שישולם על ההקצאות שטרם הגיע מועד הבשלתן לפני השינוי הוא הגבוה יותר (עד 47%).
האם החברה יכולה להפחית את מחיר המימוש של האופציות?
"לאור המצב הכלכלי חלק מחברות ששווי המניה שלהן ירד בתקופה האחרונה רוצות לבצע תמחור מחדש ולהפחית את מחיר המימוש של האופציות, כך שמחיר המימוש החדש ישקף את שווי המניה העדכני. גם במקרה זה, ככל ויש כוונה לבצע תמחור מחדש כאמור, יש לבצע פנייה לרשות המיסים, שככל ותאושר מועד התמחור מחדש ייחשב כמועד הקצאה חדש", אומרת עו"ד גוז.
האם יש פתרון נוסף כאשר יש אקזיט נמוך מהמצופה והמניות הרגילות של העובדים לא יזכו אותם בתמורה?
נוכח ירידות שווי החברות יש אפשרות שבמקרה של מכירת החברה האופציות לעובדים לא יזכו אותם כלל להשתתף בפירות המכירה. למעשה האופציות במקרה כזה חסרות ערך (מחוץ לכסף) ולא משמשות תמריץ לעובדים. חברה שמעוניינת בכל זאת לתמרץ את העובדים יכולה לאמץ תוכנית אופציות חדשה ולהקצות לעובדים אופציות למניות בכורה במקום ההקצאות שבוצעו בעבר ולאפשר גם לעובדים זכות קדימות בעסקה עתידית. במקרה כזה, מסבירה גוז, ניתן לפנות לרשות המסים בבקשה לקבל החלטת מיסוי שתסדיר את הטבת המס.