סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יוטיוב מיוזיק Youtube Music
יוטיוב מיוזיק. הכנסות של מיליארד דולר (צילום: Youtube)

אחרי שהתאגדו ודרשו שיפור בתנאים: גוגל פיטרה עשרות עובדים ביוטיוב מיוזיק

43 העובדים בצוות קיבלו ביום שישי הודעה על סיום ההעסקה שלהם, זאת לאחר שהתלוננו על שכר נמוך והעדר הטבות. באפריל הצביעו העובדים בעד הקמת איגוד, אך בגוגל סירבו לנהל איתו מו"מ בטענה שמדובר בעובדי חברת קבלן והיא אחראית לתנאי העבודה

פיטורים נוספים בגוגל. באתר ביזנס אינסיידר דיווחו כי ענקית הטכנולוגיה פיטרה ביום שישי צוות שלם של עובדי קבלן ביוטיוב מיוזיק, על רקע מחלוקות על השכר וניסיונות של העובדים להתאגד. "כרגע פיטרו אותנו, המשרות שלנו מסתיימות היום באופן מיידי", אמר אחד העובדים שהשתתף בפגישה של מועצת העיר אוסטין, שהייתה אמורה להצביע בעד הצעת חוק שתחייב את החברה לנהל מו"מ עם האיגוד. הצוות מנה 43 עובדים ועבד מהמשרדים של גוגל באוסטין.
בהצהרה שפורסמה במדיה החברתית X טענו באיגוד The Alphabet Workers Union המייצג את העובדים ביוטיוב, כי השכר היה כל כך נמוך שחלק מהעובדים נאלצו לעבוד במספר עבודות כדי לגמור את החודש. "אפילו שהעובדים תרמו להצלחה של הפלטפורמה השווה מיליארדי דולרים, הם השתכרו שכר נמוך של 19 דולר לשעה וקיבלו הטבות בסיסיות בלבד", טענו באיגוד. הצוות אחראי לוודא שתכני המוזיקה זמינים ומאושרים ל-80 מיליון המנויים ביוטיוב. אולם לטענתם, בנוסף לשכר הנמוך הם לא היו זכאים להטבות כמו ימי מחלה. עבור הרבעון האחרון דיווחו בגוגל כי ההכנסות ביוטיוב עמדו על 9.2 מיליארד דולר.
בשל התלונות על התנאים הירודים, הצביעו העובדים ביוטיוב בעד הקמת איגוד עובדים באפריל 2023, אך בחברה סירבו עד כה לנהל מו"מ עם האיגוד הנבחר על תנאי העבודה, זאת בשל הטענה כי מדובר בעובדי קבלן ולפיכך גוגל אינה אחראית לתנאי ההעסקה שלהם.
העובדים ביוטיוב מיוזיק מועסקים על ידי חברת Cognizant המספקת שירותי IT לארגונים. לפי הודעת החברה, העובדים פוטרו לאחר תום החוזה שלהם, כפי שתוכנן מראש. עם זאת, בחברה הדגישו כי העובדים יקבלו שכר של שבעה שבועות שיעניק להם "זמן לבדוק אפשרויות אחרות בתוך הארגון".
דובר של גוגל מסר כי Cognizant היא שאחראית לסיום התעסוקה של העובדים בחברה. "חוזים עם ספקים בכל רחבי החברה מסתיימים באופן קבוע לפי התאריכים שנקבעו מראש עם חברת הקבלן", נמסר בהצהרה שפרסמה גוגל.
העובדים יזמו שתי שביתות בשנה האחרונה, הראשונה בפברואר 2023 אז שבתו במשך חודש נגד הדרישה לחזור ולעבוד מהמשרדים, ועוד שביתה של יום בספטמבר בשל הסירוב של החברות לנהל מו"מ.
הוויכוח סביב השאלה מי אחראי לשיפור התנאים של העובדים הגיע עד למועצת העיר אוסטין, אך עשר דקות לפני ההצבעה על החוק שיחייב את גוגל לדון עם האיגוד, נתבשרו העובדים שפוטרו ולפיכך נדחתה ההצבעה.
סם רייגן, שעבד כמנתח נתונים ביוטיוב מיוזיק והועסק על ידי חברה חיצונית, סיפר לוושינגטון פוסט כי המנהלים מסרו לעובדים "באדישות" את ההודעה על סיום הפרויקט והודיעו להם כי יש להם 20 דקות לאסוף את החפצים האישיים שלהם ולעזוב את המתחם. "זה היה ממש אכזרי", אמר. " זו הייתה החוויה המשפילה ביותר שעברתי בחיי".