סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
סקר KPMG בהייטק: מצוקת כוח האדם לא בראש הדאגות

לפי פירמת רואי החשבון, האתגר הגדול ביותר העומד בפני חברות הייטק ישראליות בשלב הצמיחה הוא היציאה לחו"ל ולאחריו גיוס ההון

האתגר הגדול ביותר של חברות הייטק ישראליות בשלב הצמיחה הוא יצירת תשתית מתאימה והיערכות למכירות בחו"ל, כך עולה ממחקר שערכה פירמת הייעוץ וראיית החשבון KPMG ישראל בקרב 250 חברות טכנולוגיה. באופן מפתיע, הקושי בגיוס כוח אדם מהווה אתגר אבל פחות מטריד את חברות הצמיחה, וכך גם גיוס ההון.


השינוי בשוק ההייטק הישראלי עם המעבר של יותר ויותר חברות לשלב הצמיחה משפיע באופן מהותי גם על האתגרים שחוות החברות. לפי נתוני IVC, היקף ההשקעות בשוק גדל בשנת 2021 ב־150% בהשוואה ל־2020 – מ־10 מיליארד דולר ללמעלה מ־26 מיליארד דולר ב־2021. גודל העסקה הממוצעת קפץ פי שניים ב־2021 והגיע ל־33 מיליון דולר וחלקן של הקרנות הזרות טיפס ל־73%. במחקר שערכה בחודשים האחרונים KPMG סומך חייקין נשאלו חברות טכנולוגיה בשלבים שונים משלב ה־Seed ועד שלב הצמיחה מהם האתגרים המרכזיים לתפיסתן במעבר לצמיחה.
למרות השיח הנרחב סביב אתגרי גיוס כוח האדם בהייטק, מתברר שקושי בגיוס כוח אדם היה שלישי בחשיבותו מבין האתגרים המטרידים את החברות והוזכר רק על ידי 30% מהן. "כשיצאנו למחקר, ההשערה המרכזית היתה שנושא זה יעלה כאתגר משמעותי", אומרת אלה אבנון שר, ראש מערך Strategy&change ב־KPMG סומך חייקין. "כולנו מכירים את פולקלור 'הקרב על הטאלנט' ואת תוכניות ההטבות שממציאות עצמן בכל פעם מחדש עד כדי מיאוס. לאור זאת, הופתענו שאתגר זה היה שלישי בחשיבותו. בנושא זה גם לא נמצא הבדל משמעותי בין חברות בשלבי הצמיחה השונים".

1 צפייה בגלריה
אלה אבנון KPMG סומך חייקין
אלה אבנון KPMG סומך חייקין
אלה אבנון שר, KPMG סומך חייקין
(צילום: רוני פרל)

גיוס הון, למרות הנתונים שמראים על הכסף הרב שנכנס להייטק, עדיין מהווה אתגר בצמיחה, כפי שציינו 79% מהחברות עד שלב הצמיחה שהשתתפו במחקר. עם זאת, רק 39% מהחברות בצמיחה ציינו גיוס הון כאתגר והוא לא היה האתגר הראשון שציינו.
"נתון זה מתיישב עם שיחות שקיימנו עם שותפים בקרנות השקעה שטענו שיחסי הכוחות השתנו. אם בעבר חברות הטכנולוגיה היו מחזרות אחר המשקיעים, והושקעו מאמצים רבים ליצירת חיבורים בין משקיעים לקרנות על ידי גופים כמו סטארט־אפ ניישן ואחרים, כעת נראה שהקרנות 'מתקשות להשיג פגישה עם החברות הטובות שנמצאות בשלב צמיחה'. אתגר זה של הקרנות גורם להן לבצע שינויים פנימיים, למתג את עצמן ולשפר את הערך המוסף שהן נותנות מעבר לכסף, כדי להיתפס כאטרקטיביות יותר בעיני חברות הטכנולוגיה", אומרת אבנון שר.
האתגר המרכזי, כפי שעולה מהמחקר, עבור חברות הטכנולוגיה בשלב צמיחה הוא ביסוס מערך מכירות, הגדלת נפח המכירות וגיוס אנשי מכירות בחו"ל. 53% מהחברות ציינו כי האתגר המרכזי הוא יציאה לחו"ל. כשנשאלו מהו הסיוע שהיו רוצות לקבל מהממשלה, 78% מהחברות בשלב הצמיחה ביקשו מענקים לתחום זה, ו־65% היו רוצות סיוע בחיבורים וקשרים בינלאומיים.
"אתגר זה מעלה שאלה לגבי הכלים שמפעילה רשות החדשנות כיום. עיקר פעילות הרשות ממוקדת כיום במענק מענקים לפיתוח, 95% מכספי הרשות מופנים למענקים, בעוד גופים מקבילים בעולם מפנים חלק גדול יותר מהתקציבים שלהם לסיוע ביצירת חיבורים והכשרה של החברות לקראת יציאה לשווקים. נראה כי התבגרות השוק תדרוש שינויים במדיניות הרשות", היא אומרת. לדבריה, המעבר משלב ההזנק לשלב הצמיחה מחייב חברות בכל העולם להתמודד עם קשיים חדשים שאינם רק טכנולוגיים. אתגרים אלה דורשים איכויות אחרות ומודלי הפעלה אחרים שייתנו מענה לחדירה לשוקי יעד חדשים, נוכחות פיזית ביעד, יצירת שיתופי פעולה והרחבה של מערכי השיווק והמכירות.