סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בגלל המחסור המתגבר: הקמפיינים לגיוס עובדי הייטק עוברים גם לערבית

מצוקת העובדים בהייטק הישראלי מובילה יותר ויותר חברות לנסות לגיוס עובדים מהחברה הערבית, בפנייה ישירה, ברשתות החברתיות ובפעילות עם ארגונים שפועלים לשילובם בתעשייה ועדיין, פחות מ-3% מהעובדים בהייטק הם מהמגזר

לשלטי החוצות לגיוס עובדים בהייטק באיילון כבר התרגלנו. כך גם לקמפיינים המושקעים ברשתות החברתיות. אבל לאחרונה מתחילה להתרחש תופעה חדשה, קמפיינים לגיוס עובדים בשפה הערבית שמטרתם לפנות למגזר הערבי. אולי משם תגיע הישועה לתעשייה המשוועת כל כך לכח אדם איכותי.
בישראל מועסקים למעלה מ-330 אלף עובדים בתעשיית ההייטק, והם מהווים כ-10% מכלל השכירים בישראל. מתוכם רק 2.3% הם מהמגזר הערבי וזאת למרות ששיעור הערבים באוכלוסייה הוא 21%, כך לפי נתונים של רשות החדשנות מתוך דו"ח ל-2020.
בשבועות האחרונים פתחה חברת הסטארט-אפ Eko בקמפיין בשפה הערבית ברשתות החברתיות על מנת למשוך לשורותיה עובדים פוטנציאליים. החברה השקיעה עשרות אלפי שקלים במיקוד הקמפיין בחברה הערבית בישראל במטרה לגייס עשרות עובדים.

3 צפייה בגלריה
קמפיין גיוס עובדים ערבית אקו
קמפיין גיוס עובדים ערבית אקו
קמפיין גיוס עובדים ערבית אקו

גם חברת האינשורטק היפו כללה לראשונה במאמצי הגיוס שלה בישראל פנייה ישירה למועמדים מהחברה הערבית ברשתות החברתיות ובמדיה הערבית. מטה החברה נמצא בפאלו אלטו והיא הקימה רק לפני חודשיים בישראל את מרכז הפיתוח הראשון שלה מחוץ לארה"ב. כיום החברה מעסיקה 25 עובדים ובשל הצורך המיידי לגייס עשרות מהנדסים, אנשי דאטה ומפתחים היא החליטה לפנות באופן ישיר למועמדים בחברה הערבית.
"גילינו שהבעיה לא נובעת רק מחוסר פתיחות של התעשייה. למשל, קושי לשכור דירה במרכז ולהפתעתנו הרבה, גם חוסר מודעות בקרב החברה הערבית לשלל האפשרויות הקיימות בהייטק", אומרת נטע פורברג, Head of growth באקו. "הקורונה ייצרה הזדמנות לאנשים בפריפריה להתקרב לאקוסיסטם שנמצא במרכז הארץ מבלי לעזוב את מקום מגוריהם, אבל כשהיה צורך ה-CTO שלנו התערב ועזר למפתח לסגור חוזה שכירות בתל אביב".

3 צפייה בגלריה
נטע פורברג אקו
נטע פורברג אקו
נטע פורברג אקו
(צילום: יח"צ)
כמו כן, לימודי הנדסת תוכנה או מדעי המחשב פחות מקובלים בחברה הערבית. מי שכבר עושה את הצעד להייטק רוצה ביטחון תעסוקתי. עולם הסטארטאפים לא מספיק בטוח עבורם ולכן רבים נוטים לחפש עבודה בחברות גדולות. "מפתחות ומפתחים שבחרו במסלול כזה התמודדות עם קשיים ומחסומים רבים מתוך תשוקה אמיתית למקצוע, אלה בדיוק האנשים שאנחנו מחפשים לצרף לאקו עם תשוקה ורעב ליידע טכנולוגי אז החלטנו לעשות כל שביכולתנו כדי להביא אותם", היא אומרת. בסניף הישראלי של Eko בישראל כ-8% מהעובדים הם מהחברה הערבית והם מאיישים תפקידי תכנות.
לדברי שחר שקוף, מנהל הפעילות של Hippo בישראל הקושי העיקרי איתו מתמודדת החברה הוא בהבנת השוק והצרכים של הלקוחות המגוונים והשונים ולכן מעוניינת לבנות תרבות של סקרנות ולימוד באמצעות גיוס עובדים שאינם בעלי רקע שגרתי להייטק. "החברה הערבית, כמו גם החברה החרדית, המיעוט האתיופי ואחרים – כל אלה נותנים לנו הזדמנות להביא פנימה שאלות חדשות, פרספקטיבות שטרם שקלנו, וממשיכים את קו המחשבה של סקרנות וחקירה מתמדת".
האתגר הכי גדול של חברת הסייבר סייבריזן (Cybereason) - שגייסה לאחרונה 50 מיליון דולר מגוגל, במסגרת הרחבת סבב גיוס של 275 מיליון דולר שהושלם ביולי האחרון – הוא גיוס עובדים איכותיים.

3 צפייה בגלריה
גל נוף איתן
גל נוף איתן
גל נוף איתן
(צילום: סיון פרג')
למרות שמייסדי החברה הם יוצאי 8200 הם מתעקשים לא לשאול בראיונות עבודה על רקע קודם, במטרה למצוא את האנשים האיכותיים ביותר ולגייס אנשים מרקעים שונים. זאת מתוך הבנה שיש ייתרון בחברה מגוונת ביחוד בתחום הסייבר בו ההאקרים משתכללים כל הזמן. כיום 2.4% מתוך 400 עובדי החברה בישראל הם מהחברה הערבית והם מועסקים במגוון תפקידים ביניהם הנדסת תוכנה ופיננסים. "על מנת לתמוך בתהליך גיוס של עובדים מהמגזר הערבי, מחלקת הגיוס של החברה עובדת בצמוד עם עמותות שונות המקדמות העסקת עובדים ערבים וערביות בהייטק, בנוסף לעבודה מול משרדי השמה שמתמחים בתחום. לעיתים, אנחנו פוגשות פערים בקורות החיים של המועמדים, שלא בהכרח מעידים על איכותם, במקרה כזה אנחנו תמיד נעדיף לשפוט על סמך מבחן מקצועי ולתת צ'אנס אמיתי למועמד או המועמדת להוכיח את עצמם", אומרת גל נוף-איתן, מנהלת משאבי אנוש סייבריזן ישראל.
לדבריה סייבריזן עוסקת בסייבר הגנתי – עולם שמתקדם בקצב מהיר ומשתנה כל הזמן. "על מנת להתמודד מול האתגרים שבדרך, אנחנו חייבים לפעול מתוך ריבוי דעות מגוונות. אנחנו מרוויחים מהעובדה שישנו מגוון אנושי רחב הכולל בתוכו גם עובדים ממיעוטים חברתיים כמו המגזר הערבי, חרדים, להט"בים ועוד".