סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

בלעדי
סטורדוט כבר יוניקורן: מגייסת לפי שווי 1.5 מיליארד דולר

החברה מהרצליה שמפתחת סוללות לטעינה מהירה של רכבים חשמליים מגייסת לפחות 60 מיליון דולר ומקווה לצרף לסיבוב עוד משקיעים אסטרטגיים מתחום הרכב. בגיוס לפני ארבע שנים הוערך שווייה של סטורדוט בחצי מיליארד דולר

חברת הטעינה החשמלית הישראלית סטורדוט (StoreDot) מגייסת לפחות 60 מיליון דולר לפי שווי מוערך של כ־1.5 מיליארד דולר, כך נודע ל"כלכליסט". בכוונת החברה להשאיר את הסיבוב פתוח להצטרפות של עוד משקיעים, בעיקר אסטרטגיים מתחום הרכב שעדיין בודקים את הסוללות החדשות של החברה. הגיוס החדש מהווה קפיצת דרך משמעותית עבור החברה מהרצליה שעד הסבב הנוכחי גייסה 130 מיליון דולר. בגיוס האחרון ב־2017 שווייה הוערך בכחצי מיליארד דולר.


מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה דורון מאירסדורף אישר ל"כלכליסט" את הפרטים וציין שהגיוס הנוכחי יאפשר לחברה לשקול הנפקה באמצעות ספאק או בכל דרך אחרת בהתאם למצב השוק. מאירסדורף מאשר שהחברה אכן פנתה בנושא לבנק ההשקעות JP Morgan, אבל עיתוי ההנפקה ואם תקרה בכלל עדיין לא ברורים. "חברנו לג'יי.פי. מורגן שהם ימליצו מתי נכון וזה תלוי במצב השוק, ולכן גייסנו עכשיו מספיק לתקופה הקרובה", אמר מאירסדורף. "כל האקוסיסטם של עולם הרכב עובר מהפכה לכיוון רכבים חשמליים. זה חלון זמנים שקורה עכשיו ומהר, ושם יש לנו הרבה השפעה ופוטנציאל שוק עצום".על פי סטורדוט, באמצעות הטכנולוגיה שלה ניתן יהיה להגיע לטעינה מהירה ומלאה של מכונית חשמלית בתוך 5 דקות, שתשתווה למהירות תדלוק מכל דלק של מכונית מונעת בנזין. בינואר לפני שנה הודגם השימוש בסוללה זו בקורקינט חשמלי.
הגיוס מובל על ידי יצרנית הרכב החשמלי הווייטנאמית VinFast, שהיא חלק מקונגלומרט Vingroup - החברה הגדולה ביותר בווייטנאם ואחת מחברות הרכב המובילות באסיה. לצדה של החברה הווייטנאמית השתתף בסיבוב הנוכחי גם התאגיד הסיני Golden Energy, שבבעלות איב אנרג'י המייצרת כיום את כל הסוללות לרכב של סטורדוט, וכן קרנות המורים. בכוונת החברה להשתמש בהון שגייסה כדי לחזק את יכולות הייצור שלה. כחלק מהסכם ההשקעה מתכוונת החברה הווייטנאמית להקים מפעל לייצור הסוללות ולהתחיל לייצר סוללות חשמליות בטעינה מהירה של החברה הישראלית עד 2024 לרכבים המיועדים לשיווק ב־2025. המפעל אמור להגיע בשיאו ליכולת ייצור של 300 אלף סוללות בשנה. בעבר שקלה סטורדוט להקים מפעל לייצור סוללות וניסתה לגייס לצורך כך 400 מיליון דולר, אבל לנוכח העלויות העצומות הנדרשות בהקמה של מפעל והשינוע הנדרש שלהן העדיפה החברה לשנות אסטרטגיה ולחבור ליצרניות שונות של רכבים חשמליים שבמפעלים שלהן ייוצרו הסוללות. פאם תוי לין (Pham Thuy Linh), המשנה למנכ"ל VinFast, אמרה כי "אנחנו מתכוונים להתחיל בייצור המוני של סוללות הטעינה המהירה של סטורדוט".

1 צפייה בגלריה
דורון מאירסדורף
דורון מאירסדורף
מנכ"ל סטורדוט וממייסדי החברה דורון מאירסדורף
(עמית שעל)

סטורדוט הוקמה ב־2012 על ידי מאירסדורף ופרופ' שמעון ליצין, יוצאי סאנדיסק, ופרופ' גיל רוזנמן. בין המשקיעים בחברה רומן אברמוביץ', הבעלים של קבוצת הכדורגל הבריטית צ'לסי, משפחת ורטהיימר, סמסונג, TDK, קרן סינגולריטים של משה חוגג, גלנרוק של ליאון רקנאטי ומרצדס־דיימלר.
המסע של סטורדוט היה רצוף קשיים ומכשולים רבים כאשר בתחילת דרכה פעלה החברה בתחום של סוללות למכשירים ניידים עד שגילתה שזה שוק שכבר לא קיים ונאלצה לזנוח את כל השקעותיה בתחום ולחפש כיוון חדש שיש בו עתיד. לאחר הכישלון בתחום הסלולר פנתה החברה לתחום הרכב, וחברה למספר רב של חברות, בראשן דיימלר שהשקיעה בחברה, והחברות היו אמורות להשיק יחד פעילות במהלך 2020, לרבות תצוגה ראשונה באולימפיאדה שנדחתה. משקיעה נוספת בחברה שאף השקיעה בסיבוב הנוכחי היא ענקית האנרגיה הבריטית BP אשר מתכוונת לפרוס בעתיד עמדות טעינה מהירה של החברה הישראלית בכל תחנות הדלק שלה.

StoreDot

  • שנת הקמה: 2012
  • פעילות: טעינה מהירה השל סוללות חשמליות
  • מייסדים: דורון מאירסדורף (בתמונה) ופרופ' שמעון ליצין
  • גיוסים: 130 מיליון דולר, לא כולל הסבב הנוכחי
  • מספר עובדים: 100, בישראל וארה"ב
  • משקיעים בולטים: BP, דיימלר, רומן אברמוביץ, VinFast ,golden energy