סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
סונדאר פיצ'אי מנכ"ל גוגל
מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי (צילום: בלומברג)

"יותר טוב מ-ChatGPT 3.5": גוגל משיקה את מודל ה-AI ג'מיני

המודל ישולב בבארד של גוגל ויהיה זמין באנגלית ב-170 מדינות ברחבי העולם. המודל ישלב סוגים שונים של מידע ויעבוד על סוגים שונים של פלטפורמות, ממרכזי נתונים ועד מכשירים סלולריים. כך למשל יוכל ג'מיני לסרוק פתרון בעיה מתמטית ולתקנה ולסכם שיחות מוקלטות

גוגל משיקה את "ג'מיני" - מודל שפה מתקדם שלטענתה "הפגין ביצועים טובים יותר בהשוואה ל-GPT 3.5" של המתחרה OpenAI. המודל ישולב בבארד, כלי ה-AI הגנרטיבי של גוגל, ויהיה זמין באנגלית ב-170 מדינות ברחבי העולם.
ג'מיני (Gemini) הוא פרויקט משותף של צוותים מרובים בגוגל, לרבות Google Research ו-DeepMind. לפי הודעת החברה, המודל נועד להכליל ולהבין בצורה חלקה יותר תוך שהוא פועל ומשלב סוגים שונים של מידע כמו טקסט, קוד, אודיו, תמונה ווידאו. המודל אמור להיות גם גמיש ביכולותו לעבוד על סוגים שונים של פלטפורמות, ממרכזי נתונים ועד מכשירים סלולריים.
המודל מגיע בשלוש גרסאות שונות: ג'מיני אולטרה - הדגם הגדול ובעל היכולות הרבות ביותר, שמסוגל לענות על שאלות ופתרון בעיות מעולמות כגון מתמטיקה, פיזיקה, היסטוריה, משפטים, רפואה ואתיקה. כך למשל במצגת שפרסמו בגוגל מראים כיצד ג'ימני סורק פתרון בעיה מתמטית שנעשה על ידי אדם ובכתב ידו מזהה אם פתר נכונה או לא, היכן השגיאה ומציע גם פירוט של הכשל וכיצד לתקנו; ג'מיני פרו, שצפוי להיות הטוב ביותר במגוון רחב של משימות, וכבר מההשקה המדוברת ישדרג את הצ'אטבוט בארד; וג'מיני נאנו, המודל שישולב במכשיר הסמארטפון של גוגל, החל מדגם פיקסל 8 ויאפשר למשל סיכום של שיחות מוקלטות.
"כמעט שמונה שנים לתוך המסע שלנו כחברה ראשונה של בינה מלאכותית, קצב ההתקדמות רק מואץ: מיליוני אנשים משתמשים כעת בבינה מלאכותית במוצרינו כדי לעשות דברים שהם לא היו יכולים אפילו לפני שנה", אמר עם ההשקה מנכ"ל אלפבית סונדאר פיצ'אי. "אנו ניגשים לעבודה זו באומץ ובאחריות. זה אומר להיות שאפתניים במחקר ולרדוף אחר היכולות שיביאו יתרונות עצומים לאנשים ולחברה, תוך בניית אמצעי הגנה ועבודה בשיתוף פעולה עם ממשלות ומומחים כדי להתמודד עם סיכונים".
בחברה הדגישו כי הם פועלים לאבחן ולזהות בעיות אבטחה ו"רעילות" של המודלים ופעלו עם מומחים חיצוניים כדי לבחון את המודלים בנושאים אלו. "כדי להגביל את הנזק, בנינו מסווגי בטיחות ייעודיים כדי לזהות, לתייג ולמיין תוכן הכולל אלימות או סטריאוטיפים שליליים", כתבו בהודעה והוסיפו: "אחריות ובטיחות תמיד יהיו מרכזיים בפיתוח והפריסה של המודלים שלנו. זוהי מחויבות ארוכת טווח הדורשת בנייה בשיתוף פעולה, ולכן אנו משתפים פעולה עם התעשייה ועם מערכת אקולוגית רחבה".
מפתחים יוכלו גם הם לבנות באמצעות מודלים אלו. ג'מיני אולטרה יהיה זמין למספר לקוחות, מפתחים ושותפים, טרם גוגל תשיק אותו ללקוחות ארגוניים בתשלום בתחילת 2024. בתחילת השנה גוגל אף תשיק את Bard Advanced, מגובה במודל ג'מיני אולטרה. במסגרת ההכרזה הודיעה גוגל על Cloud TPU v5p, דור חדש ליחידת המעבדים המותאמים אישית לבינה מלאכותית.
הכרזות אלו מגיעות כמה שבועות אחרי כנס המפתחים של OpenAI המתחרה. בכנס זה הציג מנכ"ל החברה סם אלטמן שורה של פיתוחים מהותיים, כולל מודל שפה מתקדם יותר שמסוגל לבצע יותר משימות על פני פחות מגבלות, כמו גם השקתה של "חנות אפליקציות" לתוצרים של בינה מלאכותית גנרטיבית. באותו כנס אלטמן אף הציג עלויות מצומצמות משמעותית לתפעול המודלים. הפיתוחים המהירים שהוצגו בכנס היו ברקע לפיטוריו החפוזים של אלטמן כשבוע לאחר מכן, מהלך שבוצע על ידי דירקטוריון החברה בהפתעה, התקבל בהתנגדות גדולה על ידי עובדי החברה ולבסוף אף בוטל. כמעט כל דירקטוריון החברה מאז עזב.