סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
כנס וורק טק עמית רפפורט מייסדת משותפת ומנכ"לית Compete
עמית רפפורט, מייסדת משותפת ומנכ"לית Compete. "אני חושבת שמה שכל החברות עושות הוא לבחון התייעלות ואפקטיביות ולבדוק אם מה שהיה נכון ל־2021 תואם לאקוסיסטם החדש" (צילום: אוראל כהן)

זרם הפיטורים בהייטק גובר: "אנחנו בעיצומו של גל, ולא קרובים בכלל לאור שבקצה המנהרה"

יוניקורן הפינטק פאנדבוקס הצטרף אתמול לרשימת חברות ההייטק המפטרות, כשנפרד מכ־200 עובדים; תחת לחץ המשקיעים, החברות הישראליות נערכות לפרק זמן ארוך של ניתוק מצינור המזומנים: "חייבים להיערך ל־3 שנים ללא גיוס כספים בהייטק"

מאות עובדי הייטק פוטרו בימים האחרונים בישראל. זהו רק קצה הקרחון בתעשייה המובילה בישראל. הפאניקה הגיעה אחרי החגים רכובה על גלי השווקים הרועדים, גלי הפיטורים העולמיים, והלחץ המתמשך של המשקיעים. חברות הייטק רבות מיהרו לפטר במה שנראה כגל שנמצא רק בתחילתו ולא הגיע לשיאו.
בשיחה עם "כלכליסט" אומרת עמית רפפורט, מנכ"לית ומייסדת שותפה בחברת הסטארט־אפ Compete, שאף היא פיטרה עובדים לאחרונה. "אנחנו בעיצומו של גל פיטורים ולא קרובים כלל לאור בקצה המנהרה. אנחנו רואים בעיקר מיתון שישפיע על כל התעשייה. אני חושבת שמה שכל החברות עושות הוא לבחון התייעלות ואפקטיביות ולבדוק אם מה שהיה נכון ל־2021 תואם לאקוסיסטם החדש. ואז לעשות שינויים ולבנות סוג של תוכנית חדשה. ככל שהגל הנוכחי ימשיך הוא ייאלץ חברות לבחון תוכניות כל הזמן ולראות אם יש צורך בצעדים נוספים".
רפפורט לא חושבת שהיה עיכוב בהוצאה לפועל של הפיטורים בישראל. "תמיד יש עיכוב בין הזמן שמדליקים את האור בארצות הברית ועד לזמן הפעולה בישראל. צעד כזה שהוא לא נעשה בקלות ראש ובשיחה קלה מערב בדרך כלל הרבה אנשים וזהו תהליך לא פשוט. נעשים הרבה צעדים איך לתכנן את זה בצורה שעונה על הפרמטרים הנכונים ולכן תמיד יהיה הבדל בין הזמן שבו הקרנות אומרות לחברות - תקצצו, ועד הזמן שעובר כשהמידע מגיע למנכ"לים ואחרי זה לישראל ויוצא לפועל. המכה שחטפו מנהלי חברות הסטארט־אפ מהמשקיעים הגדולים בארצות הברית היתה קשה מאוד והם מבינים כעת שהם חייבים להיערך ל־36 חודשים ללא גיוס הון".


2020 ובעיקר 2021 היו שנות החגיגה של היוניקורנים, כל אותן חברות שהתהדרו בשווי של מעל למיליארד דולר. ב־2021 שם המשחק היה גיוס עובדים מסיבי כמעט ללא חשבון כאשר המטרה היתה אחת בלבד: צמיחה בכל מחיר. צמיחה בהכנסות החברה אבל לא רק. אלא גם צמיחה במספר העובדים ללא קשר לצורך עסקי או ליכולת החברה להכיל את העובדים. משקיעים רבים דרשו מאותם העובדים גידול בכל הפרמטרים בכל מחיר, כאשר הדרישה מגובה בהשקעות חוזרות ונשנות לעיתים תוך פרק זמן של חודשים והקפצת שווי מהירה יותר.
שתי דוגמאות טובות לכך הן חברת הסייבר Snyk וחברת הפינטק פאנדבוקס. snyk הוערכה רק בסוף שנת 2021 בשווי של 8.5 מיליארד דולר וגייסה לאורך שנות חייה הלא רבות כמיליארד דולר, אבל אמש נאלצה החברה להודיע שהיא גייסה יותר מדי עובדים ונאלצת כעת לפטר כ־200 מהם, כדי, לטענתה, להגיע לרווחיות. "העסק שלנו ממשיך לצמוח בצורה אגרסיבית, יותר ממכפיל את גודלו בכל שנה עם יותר מ־2,300 לקוחות, אך כעת עלינו לפעול ביתר יעילות כדי ש־Snyk תעמוד ביעילות ברוח הנגדית המתמשכת העומדת בפני הכלכלה העולמית", אמר פיטר מקיי, מנכ"ל החברה בפוסט שהוציא לעובדי החברה.
אחת החברות שפיטרה מספר רב של עובדים היא יוניקורן הפינטק פאנדבוקס. שנאלץ לפטר כ־150 עובדים שהם כ־40% מכוח העבודה של החברה. החברה שרק בנובמבר גייסה 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר, גילתה שהכלכלה בארצות הברית התהפכה עליה ומנכ"ל החברה אמר לעובדיו כי "העסק שלנו צמח במהירות במהלך השנתיים האחרונות, והגדלנו את הצוות שלנו בהתאם. הבאנו עמיתים שתרמו רבות להתקדמות שלנו. אבל האמת היא שהגדלנו את הצוות שלנו מהר מדי, ואנחנו צריכים כמובן לתקן". דבריו הכנים של מנכ"ל החברה הם למעשה הסיפור של כל היוניקורנים המפטרים. גייסו הרבה כסף, גייסו הרבה עובדים וכעת מפטרים.

1 צפייה בגלריה
מימין אמנון שעשוע ממייסדי אורקם פיטר מקאי מנכ”ל Snyk ו גיא פודחרני ממייסדי החברה
מימין אמנון שעשוע ממייסדי אורקם פיטר מקאי מנכ”ל Snyk ו גיא פודחרני ממייסדי החברה
מימין: אמנון שעשוע ממייסדי אורקם, פיטר מקאי מנכ”ל Snyk וגיא פודחרני ממייסדי החברה
(צילום: עמית שעל, Snyk)

בשיחה עם "כלכליסט" מסביר עופר קארפ, ה־CTO של החברה ומנהל הפעילות שלה בישראל כי "ניסינו להגדיל את העסק בצורה מאוד מהירה ב־2021 ורצינו לבנות הרבה מוצרים חדשים, אבל השוק השתנה ואנחנו חייבים להתמקד במוצרי הליבה שלנו ולוותר על ההתרחבות בשלב הזה. נאלצנו לעבור שינוי מחשבתי מאוד משמעותי ולעבור מחשיבה על צמיחה וגידול בכל מחיר לעצמאות כלכלית. המחשבה שלנו כיום היא דחיה של כל גיוס הון לשנים הקרובות ומעבר לתזרים מזומנים חיובי".
קארפ מוסיף ואומר כי "הזמן הנוכחי לא טוב לגיוסי הון לחברות שנמצאות בשווי של מיליארד דולר ומעלה. אנחנו גייסנו בסוף 2021 לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. יש לנו 100 מיליון דולר בחברה ואנחנו לא בסיכון קיומי וחייבים להניע אותה למצב שהיא יכולה להתקיים ללא גיוס הון נוסף. זה צעד משמעותי לקראת זה. אנחנו מקווים שלשנת 2023 נעבור בהצלחה ללא גיוס הון ונשמר את הגודל של העסק שלנו שמעורך ביותר מ־150 מיליון דולר לשנה בקצב הכנסות".
גל הפיטורים שאנחנו נמצאים בעיצומו אינו מגיע רק לחברות הגדולות וליוניקורנים השבעים אלא גם לחברות קטנות ובינוניות וגם לענקיות בינלאומיות. NCR פיטרה כ־100 עובדים בישראל, ענקיות אחרות דוגמת אינטל עומדות לפטר מספר רב של עובדים, וייתכן שגל הפיטורים יגיע גם לישראל. גם חברות מאוד צעירות דוגמת VEE פיטרו עשרות עובדים כי הבינו שבעת הזו חברות אשר אינן מציעות מוצר בליבת העסקים של הארגונים, או אינן מציעות ערך עסקי אמיתי, ייתקלו בקשיי קיום.
שרונה מזרחי, שהיתה ראש ענף משאבי אנוש של 8200 והיום היא יועצת אסטרטגית ליזמים של קרן ההשקעות בלאמברג, אומרת כי "אנחנו נמצאים בתקופה של פיטורים ותהליך מאוד כואב. לחברה זה מאפשר להסתכל על החברה מחדש ולבנות את האמון עם העובדים שנשארו וזה תהליך לא פשוט. למרות הפיטורים אני חושבת שזה מאפשר למפוטרים לחשוב מחדש על העבודה והעתיד שלהם. ליזמים רדומים זה יאפשר להתעורר ולהקים חברות חדשות. נושא הפיטורים יוצר הזדמנויות חדשניות שיאפשרו ליזמים שחיכו לצאת לדרך".
מזרחי מאמינה שלמרות המצב עדיין היקף המשרות הפתוחות והצורך בעובדים עולה על ההיצע "היקף המשרות הפתוחות בישראל הוא עצום וכל מי שיצא מהצבא ולימודים ימצא עבודה עדיין חסרים המון עובדים בתחומי ההנדסה והתוכנה. אנחנו לא במקום שבו הביקוש עולה על ההיצע אנחנו רחוקים מזה מאוד. מדובר במשבר שיימשך זמן רב, אך הפעילות לא נעצרת וממשיכים לגייס טאלנטים לתפקידים שהם קריטיים".