סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

תביעה נגד המאגר הביומטרי הסודי: "פגיעה בפרטיות"

עו"ד חיים רביה תובע מהמדינה פיצויים של 180 אלף שקל בעקבות הפרסום כי רשות האוכלוסין שומרת תמונות של מי שנכנס ויוצא מהארץ

תביעה ראשונה נגד המאגר הביומטרי הסודי של רשות האוכלוסין. עו"ד חיים רביה תובע מהמדינה פיצויים בסכום של 180 אלף שקל בגלל הפרקטיקה לשמור במאגר מידע תמונות פנים של יוצאים ונכנסים ממדינת ישראל, באיכות שבפועל הופכת את המאגר למאגר ביומטרי.
"נטילת תמונות הפנים הביומטריות של התובע בלא סמכות בחוק, שמירת תמונות הפנים הביומטריות של התובע במאגר מידע והעברתן לגוף אחר – הכל, ביודעין, בלא סמכות כחוק ובניגוד להוראות כל דין – היא מעשה המכוון לפגוע בפרטיות התובע", נכתב בתביעה. "לפיכך, התובע זכאי לפיצויים בגין הפגיעה באוטונומיה שלו ובפרטיותו".
רביה מקווה שאזרחים נוספים ילכו בעקבותיו ויגישו תביעות פיצויים דומות, ומבטיח: "בדעתי לשחרר גרסה של כתב התביעה לקניין הציבור (Public Domain) ולוותר על כל זכויות היוצרים בה, כך שכל אזרח המבקש לתבוע על הפגיעה בפרטיותו יוכל לעשות זאת".

2 צפייה בגלריה
ביקורת דרכונים נתב"ג
ביקורת דרכונים נתב"ג
ביקורת דרכונים בנתב"ג. תמונות הפנים נשמרו במאגר בניגוד לחוק
(צילום: דני שדה)
בחודש שעבר פרסם הממונה על יישומים ביומטריים במערך הסייבר דו"ח תקופתי, שבו חשף כי תמונות של יוצאים ונכנסים ממדינת ישראל נשמרו מאז 2015 במערכת שמשמשת את בקרי הגבול של רשות האוכלוסין. כשהחל הנוהג, לא היתה איכות התמונות מספקת על מנת להשתמש בהן לזיהוי ביומטרי. ואולם, התפתחויות טכנולוגיות שחלו מאז הפכו את התמונות בפועל לתמונות באיכות שמאפשרת זיהוי ביומטרי, ואת המאגר למאגר ביומטרי. הממונה התריע בדו"ח שמדובר במאגר ביומטרי שפועל בניגוד לחוק.
בעקבות זאת, רביה, שעומד בראש קבוצת הסייבר והפרטיות של אחד ממשרדי עוה"ד הגדולים בתל אביב, הגיש תביעת פיצויים אישית נגד רשות האוכלוסין ומדינת ישראל. "הנתבעת כופה על אזרחי המדינה, ובהם התובע, לצאת את ישראל ולהיכנס אליה רק באמצעות הזדהות בצילום פנים", כותב רביה בתביעה. "התובע מקפיד מאוד בפרטיותו. עם זאת, בלית ברירה ובהיעדר אפשרות אחרת, הוא נאלץ למורת רוחו לעבור מספר פעמים את ביקורת הגבולות בנמל התעופה בן גוריון באמצעות מכונות אוטומטיות, אשר צילמו את תמונת פניו.
"מדו"ח הממונה למד התובע לראשונה כי הנתבעת מצלמת, אוגרת ומעבירה תמונות פנים ביומטריות שלו בעת שהוא יוצא מישראל ונכנס אליה. תמונת פנים ביומטרית של התובע נלקחה ונאגרה במערכות התובע לכל הפחות בשש נסיעות שביצע לחו"ל מאז יוני 2019. הנתבעת אינה מוסמכת ליטול תמונות פנים ביומטריות לצורך אישור יציאה מגבולות הישראל או כניסה אליה, לשמור תמונות פנים כאלה ו/או להעביר תמונות פנים ביומטריות לצד שלישי כלשהו".
2 צפייה בגלריה
עו"ד חיים רביה ראש קבוצת אינטרנט וסייבר במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ
עו"ד חיים רביה ראש קבוצת אינטרנט וסייבר במשרד פרל כהן צדק לצר ברץ
עו"ד חיים רביה
לטענת רביה, במעשה אלו ביצעה הרשות מספר עוולות כלפיו, ובהן: "הפרה את זכותו החוקתית של התובע לפרטיות, בניגוד לחוק יסוד: כבוד אדם וחירותו; התחקתה אחר התובע באופן העלול להטרידו; הפרה את חובת סודיות שנקבעה בדין לגבי ענייניו הפרטיים; השתמשה בידיעה על ענייניו הפרטיים של התובע או מסרה אותה לאחר, שלא למטרה שלשמה נמסרה; השתמשה במידע שבמאגר מידע החייב ברישום לפי חוק הגנת הפרטיות שלא למטרה שלשמה הוקם".
רביה הסביר שבחר להגיש תביעת פיצויים במקום לעתור לבג"ץ במטרה לאתגר את המדינה שכבר רגילה בהתמודדות עם עתירות.
"המדינה הפכה לאיום העיקרי על פרטיות אזרחיה, והיא עושה כרצונה בלי להתחשב בחוק - או, 'במקרה הטוב' כשהיא מתאימה את החוקים לצרכיה", אמר עו"ד רביה ל"כלכליסט". "מה שעושה רשות האוכלוסין מצטרף לפעולות משטרת ישראל שהפעילה במשך שנים מערכות ביומטריות בלא הסמכה בחוק. בחרתי להגיש תביעה כספית מתוך הנחה שהמדינה מורגלת בתביעות לצווי מניעה, בבתי משפט מינהליים או בבג"ץ, וצריך לטלטל את המערכת אחת ולתמיד כדי שתכבד את הזכות החוקתית לפרטיות".