סגור
גג עמוד techtalk דסק

גיוס עובדים בעידן ה-AI: פחות ניסיון ותארים - יותר למידה מהירה וחשיבה ביקורתית

ההשפעה של AI ובמיוחד של טכנולוגיית Generative AI כבר ניכרת במלוא עוצמתה בשלוש השנים האחרונות ועתה הגיעו גלי ההדף גם למחלקות משאבי האנוש וגיוס העובדים. מיליוני עסקים וארגונים מתמודדים כיום עם שאלות יסוד הנוגעות למאפיינים האופטימליים של עובדים בעידן ה-AI והאם תפיסת הגיוס המסורתית של התאמה לתפקיד על בסיס תארים אקדמיים וניסיון רלבנטי עדיין תקפה ומתאימה לארגון. לכך מתלווה הצורך להבטיח שהעובדים החדשים והקיימים יכירו לעומק את עולם העבודה החדש וידעו להפיק ממנו את המקסימום.
תחום המכירות בין עסקים (B2B) הוא אחד מהתחומים שממחיש אתגרים אלה. על פי מחקר של גרטנר (Future of Sales) עד שנת 2030 70% מהמשימות הכרוכות במכירות יתבצעו באופן אוטומטי באמצעות מערכות AI. על רקע זה, חברת המחקר מקינזי מעריכה כי טכנולוגיה זו כבר מייעלת את העבודה של צוותי מכירות בשיעור של 15%-10% וטכנולוגיית Gen AI מוסיפה להכנסות של צוותי מכירות ברחבי העולם בין 0.8 טריליון דולר ל-1.2 טריליון דולר בשנה.
עם זאת, סקר של מקינזי חושף ש-21% בלבד מהארגונים הטמיעו מערכת GenAI מקצה לקצה ו-22% נמצאים בשלבי פיילוט. סקר של חברת סיילספורס חושף כי 53% מנציגי המכירות אינם יודעים כיצד להפיק ערך מקסימלי ממערכת ה-GenAI שהתווספה לכלי העבודה שלהם.
1 צפייה בגלריה
עינת בנימיני מייסדת השלוחה הישראלית של קונסנטריקס
עינת בנימיני מייסדת השלוחה הישראלית של קונסנטריקס
עינת בנימיני
(צילום: Q Elite Beauty)
אז מי יהיו אנשי המכירות של העתיד? המתכנתים, רואי החשבון, עורכי הדין או המנהלים העסקיים? וכיצד ייבחרו? בשנים האחרונות מתגבשת ומתבססת התפיסה שהתאמה לתפקיד המבוססת על תואר אקדמי וניסיון אינה מתאימה יותר או אופטימלית לעידן ה-AI ויש לעבור לגיוס עובדים על פי יכולות וכישורים החורגים מהגדרות של תפקיד ספציפי. האוטומציה בתהליכי מכירות בין עסקים (B2B) ובתחומים נוספים מייתרת תפקידים קלאסיים רבים של אנשי מכירות אך מגבירה את החשיבות של מיומנויות רכות כמו: יכולת למידה מהירה, התאמה מהירה לתנאים משתנים לרבות טכנולוגיות חדשות, אינטליגנציה רגשית, הקשבה אקטיבית ויכולת לבנות קשרים עמוקים עם לקוחות ושותפים, חשיבה ביקורתית, יכולת לפתור בעיות ועוד. ככל ש-Generative AI ישתלט על חלקים נוספים במסע הלקוח של תהליך המכירות או בתחומים אחרים, כך יגדל הצורך לגייס ולהכשיר עובדים בעלי כישורים מסוג זה שיטפלו בתרחישים הדינמיים, המורכבים, עתירי ההזדמנויות והסיכונים הגדולים ביותר ויספקו ערך מוסף אמיתי ללקוחות ולארגון המעסיק.
היכולת ללמוד ולהסתגל במהירות לטכנולוגיות ותנאים חדשים היא קריטית לאור העובדה שהמיומנויות הנדרשות להצלחה משתנות בקצב מסחרר בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות המהירות. כך לדוגמא, דו"ח של הפורום הכלכלי העולמי קובע שעד שנת 2030 ייעלם הצורך ב-39% מהכישורים הנדרשים כיום או שיחול בהם שינוי משמעותי. יתירה מכך, הפורום מעריך שכ-92 מיליון משרות ייעלמו משוק העובדה ובמקביל ייווצרו 170 מיליון משרות חדשות, חלקן בתחומים ותפקידים שאינם ידועים כיום.
על פי מחקר של TestGorilla 85% מהארגונים כבר אימצו גישה של גיוס מבוסס יכולות וכישורים, כששני שליש מהם מיישמים אותה בגיוס עובדים לתפקידים ברמת הכניסה.
לעסקים וארגונים יש כיום תפקיד כפול, הראשון, לאמץ ולהטמיע במהירות טכנולוגיות Generative AI ולהכשיר עובדים להשתמש בהם באופן טבעי ורציף כחלק משגרת עבודה חדשה. כמו כן, מומלץ שיקדישו מחשבה לגיוס מבוסס יכולות וכישורים שמתאימה לעידן של שינויים טכנולוגיים, עסקיים וסביבתיים המתרחשים בקצב מסחרר. האוטומציה שמציעה טכנולוגיית Generative AI אינה מייתרת את העובדים אלא משפרת תכונות ויכולות אנושיות ייחודיות והופכת אותן לזהב עסקי חדש.
עינת בנימיני היא מייסדת ומנהלת השלוחה הישראלית של חברת שירותי הטכנולוגיה הגלובלית Concentrix