סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גוגל בארד
גוגל בארד (צילום: רויטרס)

יש עם מי לדבר: בארד, הצ'אטבוט של גוגל, זמין בעברית

המתחרה הגדול של ChatGPT פועל החל מהיום גם ב-40 שפות נוספות, ומושק סוף סוף, לאחר מציאת פיתרון רגולטורי, במדינות האיחוד האירופי. האם הוא מספק תוצאות איכותיות והגיוניות יותר בשפת הקודש?


בארד (Bard), הצ'אטבוט מבוסס מודל השפה הגדול (LLM) של גוגל, זמין החל מהבוקר בעברית וב-40 שפות נוספות. במקביל, משיקה גוגל את בארד במדינות האיחוד האירופי, אחרי שהגיעה לסיכומים עם רגולטורי הפרטיות ביבשת. "בארד מאפשר לאנשים לראות דברים מנקודות מבט שונות", אמר ג'ק קרווצ'יק, מנהל המוצר של גוגל בארד, במסיבת עיתונאים מקוונת השבוע. "זו דרך לחדשה לתקשר ולספר סיפור. בארד הוא מספר הסיפורים שלך, הדרך שלך להפעיל את המוח שלך. הוא מאפשר למחשבים להיות יצירתיים יותר, לחקור יותר אפשרויות, ליישם מידע ולהרחיב אותו לדרכי יצירה ויצירתיות חדשות. זו ההתחלה של קשת טכנולוגית ארוכה".
בארד, התשובה של גוגל ל-ChatGPT של OpenAI, נחשף בפברואר והושק בצורה מוגבלת ב-21 במרץ בארה"ב ובבריטניה בלבד. ב-10 במאי הוא הושק בכ-180 מדינות, ולצד אנגלית תמך גם ביפנית וקוריאנית. ואולם, ברשימת המדינות שבהן היה זמין בלטו בהיעדרן מדינות האיחוד האירופי. זאת, על רקע חוקי הפרטיות של האיחוד (GDPR). עתה, אחרי דיונים עם רגולטורי הפרטיות באיחוד והוספת תכונות שנועדו להגדיל את הפרטיות ולשפר את השליטה של משתמשים במידע שלהם, מגיע הצ'אטבוט גם למדינות האיחוד האירופי, וכן לברזיל שלה חקיקת פרטיות ברוח GDPR.
בין שינויי הפרטיות שאפשרו את ההשקה באיחוד האירופי נמצא פורטל פרטיות שיציג למשתמש מידע על איזה שימוש נעשה במידע שלו ולמה, וכן ניתן יהיה להגדיר לכמה זמן, אם בכלל, ישמור בארד את מידע המשתמש. משתמשים גם יוכלו לבקש להסיר תוכן בהתאם למדיניות גוגל או לחוקים הרלוונטיים ולייצא את המידע שלהם מבארד.
לצד ההשקה באירופה מתרחבת משמעותית רשימת השפות שבהן תומך בארד, עם יותר מ-40 שפות חדשות, בהן ערבית, סינית, גרמנית, הינדי וספרדית. ChatGPT מסוגל להבין ולענות בעברית כבר מימיו הראשונים בהשקה רחבה, ואף שהחוויה באופן כללי פחות טובה ואטית יותר מזו שבאנגלית, היא השתפרה משמעותית בחודשים האחרונים. יהיה מעניין לראות האם בארד יצליח לספק יכולות מוצלחות יותר לעומת יריבו המוכר יותר.
במקביל משיקה גוגל שלל יכולות חדשות לבארד: הקראה קולית של התשובות, כולל בעברית; אפשרות לשנות את התשובות שסיפק בארד מתוך תפריט בחירה בן חמש אפשרויות – פשוט, ארוך, קצר, מקצועי ולא רשמי (זמין בינתיים רק באנגלית); ואפשרות לייצר שיחות שונות בנושאים שונים עם בארד ולשמור אותן לשימוש מאוחר יותר (יכולת שכבר קיימת ב-ChatGPT). כמו כן קיבל בארד אפשרות לשתף תשובות בקלות באמצעות יצירת קישור לחלק מהשיחה ויכולת לייצא קוד פייתון לשירת Replit.
יכולת משמעות יותר היא האפשרות לצרף לפרומפטים שמזין המשתמש לבארד גם תמונות (בינתיים רק באנגלית). "אני, למשל, מצלם בקבוק יין, ואז משתמש ביכולת כדי לשאול איזו מנה הולכת אתו", סיפר קרווצ'יק. "בארד זיהה את הבקבוק וסיפק המלצות כמו עוף צלוי כדי להדגיש את הפירותיות של היין".
קרווצ'יק שיתף גם שימושים שונים שעשו משתמשים בבארד בחודשים האחרונים: "יצא לי לדבר עם שרברב שמשתמש בבארד. לדבריו, הרבה מההסברים שלו כוללים מונחים טכניים שהוא התקשה לפשט עבור הלקוחות. בארד מספק לו דרכים חדשות לתת הסברים. זו דרך לחדשה לתקשר, לספר סיפור. יש משתמשים שמעתיקים מודעת דרושים, מדביקים אותה בבארד, שואלים מה יהיו השאלות האפשרויות בראיון עבודה, ואז עושים עם בארד ראיון דמה.
"עוד דוגמה: אני משתמש בבארד כדי להתמודד עם העובדה שאני חושב לא מאורגן. אני מתחיל כל בוקר עם 27 מחשבות שונות, אז אני אומר בקול לבארד את המחשבות שלי ומבקש ממנו לארגן אותן. הוא עוזר לי לסנטז אותן ולהבין שיש שניים או שלושה דברים שאני רוצה לעשות".
בתשובה לשאלת כלכליסט התייחס קרווצ'יק להתמודדות של גוגל עם הנטייה של מודלי שפה גדולים להמציא תשובות - מה שמכונה גם הזיות. "יש שתי דרכים להביט בבעיה הזו - הראשונה כאתגר והשנייה כהזדמנות", אמר. "מבחינת האתגר, בארד יכול לספק מידע לא מדויק ויש לנו הודעה שמתריעה על כך. אחת מההחלטות העיצוביות שלנו היתה לצרף לכל פרומפט כפתור לחיפוש בגוגל. במקביל אנחנו ממשיכים לשפר את המודל. כבר עשינו את זה עם היגיון ומתמטיקה, ונמשיך לשפר את הדברים האלו.
"אבל אני רוצה לדבר גם על הצד השני של הזיות: יצירתיות. מילוי מידע שלא קיים באפשרויות. למשל, שאלה כמו איך אנשים יגיעו למאדים. התשובה הנכונה ביותר היא אנחנו לא יודעים, אבל לא זו התשובה שתאפשר לנו להגיע למאדים. בארד הוא ניסוי. אנחנו צריכים לחשוב על האיזון בין שני הדברים, על איך לאפשר למחשבים להיות יצירתיים".