סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
צופה צופים נטפליקס
צופה בנטפליקס (צילום: Kaspars Grinvalds/Shutterstock)

מחקר: מנויי נטפליקס בישראל משלמים ביוקר ומקבלים מעט תוכן יחסית לעולם

חלק ממשתמשי נטפליקס ישראל מתלוננים על מחסור בתכנים, ושרוב אלה שיש אינם באיכות גבוהה מאוד. מחקר השוואתי של חברת Comparitech גילה שאכן שירות הסטרימינג הרבה פחות משתלם לישראלים הן מבחינת תוכן והן מבחינת מחיר

נטפליקס נמצאת בישראל מ-2016 ונראה שהיא מספיק זמן איתנו כדי שנוכל להתחיל לבדוק עד כמה היא טובה, עבורנו הישראלים. חלק מהמשתמשים מתלוננים על המחסור בתכנים, ורוב אלה שיש אינם באיכות גבוהה מאוד. אבל אם עד כה רוב הזמן היה מדובר בתחושת בטן, מחקר השוואתי חדש של חברה בריטית בשם Comparitech מגלה שזה לא רק תחושה. נטפליקס באמת הרבה פחות משתלמת לישראלים משירותי סטרימינג אחרים.
המחקר לקח את מחירי המנויים ב-88 המדינות בהן נטפליקס פעילה ותרגם אותם לדולר. במקביל הוא בדק את כמות הסרטים והסדרות שזמינות למנויי אותן מדינות וזיקק מתוך עלות ממוצעת לכותר בחודש. המצב של ישראל על פי הנתונים האלה לא ממש מרשים, וזאת בלשון המעטה. אם נשווה את ישראל לאירלנד למשל, מדינה אירופאית אבל קרובה במאפיינים שלה לישראל אז אנחנו במצב הרבה יותר גרוע מהם.
מנוי אירי משלם על מנוי רגיל כ-14.5 דולר. אותו מנוי שעולה אצלנו כ-54.90 שקל, או כ-15.5 דולר, כלומר כ-1 דולר הפרש. ספריית נטפליקס של אירלנד כוללת כ-7,180 כותרים לעומת כ-5,000 בישראל. בגרמניה אגב תשלמו על מנוי כ-12.6 דולר ותקבלו ספרייה של יותר מ-6,800 כותרים. רוצים לכעוס עוד קצת? בהונגריה משלמים על מנוי רגיל כ-8.2 דולר ומקבלים ספריה של כ-6,740 כותרים. אולי זה בגלל שאנחנו במזרח התיכון? המידל איסט הידוע לשמצה בחום המדבר אצל האמריקאים.
אבל אם בודקים כמה משלמים השכנים שלנו, כגון הירדנים שמשלמים 10 דולר למנוי רגיל ומקבלים עבורו ספריה של כ-5,400 כותרים או המצרים שמשלמים 8.45 דולר למנוי ומקבלים ספריה של כ-5,500 כותרים. אגב, גם מנויי הרשות הפלסטינית משלמים 10 דולר אבל מקבלים ספריה בת כ-6,000 כותרים. שווה אולי להתחבר דרך פלסטין - כי 20 ק''מ מערבה משם משלמים 30% יותר עבור ספריית כותרים מעט פחות גדולה.
רוצים לכעוס עוד יותר? לישראל יש את הספרייה הקטנה ביותר מכל המדינות בהן פועלת נטפליקס. רק למולדובה יש פחות - אבל הם משלמים כ-9.7 למנוי - כלומר כ-40% פחות מהישראלים. עם זאת אפשר להתנחם בכך שיש עוד מדינות שסובלות כמונו כמו קרואטיה, אנדורה, מלזיה או תימן והונג קונג. בדיקת גודל הספריות בוצע בין ה-18 באוגוסט וה-22 בנובמבר, אבל המצב לא משתפר עבורנו שכן גודל הספרייה ירד בחודשים האחרונים לפחות כך לפי המחקר.
בהתחשב בכך שלנטפליקס יש כעת לפחות שלושה מתחרים מארה"ב ועוד שלל מתחרים מקומיים שבחלקם מציעים תוכן בחינם כמו הערוצים המסחריים והציבוריים. נראה שלנטפליקס יש בעיה. אגב, זו בעיה שכבר ציינו בעבר. היא מנסה להטביע את המשתמשים בתוכן שברובו אינו איכותי או אפילו גרוע, כדי שאלה ירגישו שהם מקבלים תמורה נאותה לתשלום שלהם. אבל אם משווים את העלות של נטפליקס לעלויות של חברות אחרות, נגלה שהיא כבר לא ממש משתלמת או נותנת מספיק תמורה עבור המחיר הגבוה יחסית.
כך למשל דיסני פלוס, שלה אמנם ספריית כותרים מוגבלת יחסית - אבל איכותית מאוד - גובה 40 שקל בחודש. פריים וידאו של אמזון כלולה במחיר של מנוי פריים, כ-15 דולר בחודש או 140 דולר בשנה, ומקבלים במחיר הזה עוד הטבות כגון גישה לאמזון מיוזיק. גם יוטיוב, לא מתחרה ישירה אבל עדיין, מנוי פרימיום יעלה לכם 24 שקל בחודש. בסטינג TV של yes תשלמו 49 שקל לחבילת בייסיק. ב-NEXT TV של הוט תשלמו 59 שקל בחודש עבור 15 ערוצים וגישה ל-VOD.