סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מלחמה בעזה חרבות ברזל הפגנה בעד ישראל ב אוניברסיטת קולומביה
הפגנת תמיכה בישראל באוניברסיטת קולומביה. המערכה היא גם מקוונת (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

שכל העולם יידע: איך להצטרף למאמץ ההסברה ברשת

הרשתות החברתיות הן שחקן מרכזי במלחמה על דעת הקהל העולמית. כמה מיזמים ישראליים כבר פועלים בנושא, מפיצים עדויות וסרטונים מהזוועות של ה-7 באוקטובר, מדווחים על תכנים מסיתים ושקריים ומגיבים לפוסטים המקדמים נרטיב אנטי-ישראלי. כך תוכלו גם אתם להצטרף למערכה המקוונת

בכל מלחמה מודרנית, הזירה המקוונת היא אחת החשובות. פלטפורמות מדיה חברתית הן האמצעי המרכזי להעברת מסרים ועיצוב נרטיב, והן גם הכלי שדרכו מופצים תעמולה שקרית ופייק ניוז. בזירה זו, לכל פעולה יש השפעה והאפקט שלה מצטרף לזה של מהלכים אחרים. המלחמה הנוכחית עם חמאס אינה שונה במובן זה, ולמעשה השימוש במדיה חברתית נמצא בליבת הפעילות של שני הצדדים, הגם שבישראל פעילות זו מובלת בעיקר על ידי יוזמות עצמאיות בשעה על רקע חוסר המעש של הממשלה.
בזירה זו, לכל אדם יש יכולת להשפיע, כאשר גם לפעולה קטנה יכול להיות אפקט מצטבר. ובימים האחרונים, מספר יוזמות נפרדות יצרו כלים שמקלים משמעותית על ההצטרפות למאמץ ההסברה המקוון.

שכל העולם יידע

אחד הרכיבים המשמעותיים בהסברה מקוונת הוא הפצה של המידע האמיתי של ממדי הטבח שהתרחש בישראל, מתווך על ידי גורמים אמינים בכמה שיותר שפות. עובדים במפתחת פלטפורמת הווידיאו קלטורה (Klatura) מינפו את הכלים של החברה על מנת ליצור את Stand4Israel, אתר שמרכז סרטונים עדכניים על אירועי ה-7 באוקטובר והתגובה הישראלית להם.
"כבר מיום ההתקפה החלו תכנים של פייק ניוז להציף את הרשתות", אמר אחד ממובילי המיזם, ליעד אשכר, בהודעה לעיתונות. "הדרך היחידה להילחם בכך היא על ידי קידום של האמת. החלטנו לתעל את הדחף של כל אחד מאתנו לתרום ולסייע לכיוון ההסברתי בעולם וליצור פלטפורמה של מידע עדכני שתהיה זמינה לכולם. ליכולת של ישראל לספר את הסיפור האמיתי תהיה השפעה קריטית בהמשך המלחמה ואנחנו תורמים את חלקנו לכך".
האתר כולל כבר מאות סרטונים על נרצחים, חטופים ובני משפחותיהם, ניצולים וראיונות מהתקשורת, לצד קטעי וידיאו על התוקפים, הנפגעים, ניתוחים ותגובות. התכנים מונגשים ב-11 שפות, ובהן אנגלית, ערבית, רוסית, סינית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, פורטוגזית, איטלקית, שבדית והולנדית ומפתחיו עומלים על הוספת שפות נוספות.
כך, למשל, ניתן למצוא באתר כתבה של אנדרסון קופר מ-CNN שביקר בזירת הטבח במסיבת הטבע, נאום תמיכה נרגש של ראש העיר ניו יורק אריק אדמס, ומסר מכוכב פאודה אלי כהן. את התכנים ניתן לסנן לפי שפה, להוריד למחשב למחשב או לשתף בלחיצת כפתור במדיה חברתית. זהו מאגר מידע רחב ומתעדכן, שמהווה כלי חשוב בעבור כל מי שרוצה לקדם את המסרים הישראלים ברשת. בנוסף, מארגני היוזמה מחפשים מתנדבים על מנת לתרגם תכנים לשפות נוספות. ניתן לפנת באימייל supporting@stand4israel.net.

להסיר את ההסתה

לצד הפצת הצד הישראלי, יש גם צורך להילחם בהיקף התעמולה השקרית וההסתה האנטי-ישראלית ששוטפת את הרשת מאז המתקפה. ארגון פייק ריפורטר הישראלי כבר מיומן היטב בחשיפה של פייק ניוז ופעילות תעמולה לא-אותנטית וטיפח בשנים האחרונות קשרים עם פלטפורמות המדיה החברתית הגדולות שמסייעים לו בהורדת תוכן כזה אם התגלה. עתה, בשיתוף עם אנשי הייטק, מאפשר הארגון גם לכלל הגולשים לתרום למאבק בתעמולה שקרית והסתה נגד ישראל באמצעות מינוף יכולותיו.
אתר Digital Dome מאפשר לכל גולש לדווח על תוכן פוגעני שזיהה ברשת, באמצעות שליחת הקישור אליו. הצוות של פייק ריפורטר יבדוק את הדיווח, יאמת אותו ויעבירו לטיפול הפלטפורמה הרלוונטית. "יצרנו מקום אחד לדיווח על תכנים זדוניים בכל הרשתות החברתיות", הסבירו בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) של היוזמה החדשה. "מעכשיו, יש נקודת דיווח אחת ואחודה עבור תכנים מזיקים של הסתה, אלימות, גזענות ושקרים מופרכים. אתם מדווחים, אנחנו מטפלים".

למחוק את המסיתים

מיזם אחר שואף לא רק להסיר פוסטים מסיתים, אלא לחסום לחלוטין את מי שעומדים מאחוריהם. "סוגרים להם יוזר" הוא לא יותר מקבוצת טלגרם, אבל כזו שממנפת בצורה יעילה את כוחו של המדיום. מפעילי הקבוצה מפרסמים בקביעות קישורים לפוסטים מסיתים, ומזמינים את אלפי חבריה לדווח עליהם ישירות באמצעות מנגנון הדיווח של הפלטפורמות השונות.
בחינה של הקישורים האחרונים שהועלו בקבוצה מצביעה על כך שהפעילות מצליחה: חלק ניכר מהפוסטים אינם זמינים כבר, או שהחשבונות שלהם נסגרו או הוגבלו על ידי המשתמש או נחסמו על ידי הפלטפורמה. "אנחנו מקבלים הודעות על מלא חסימות של יוזרים!", כתבו אתמול מפעילי הקבוצה.
מי שרוצה להציע חשבון לטיפול, יכול לעשות זאת דרך הטופס המקוון הזה. "אנחנו יודעים שיש הרבה שונאי ישראל שם בחוץ, אנחנו נטפל רק בפרסומים שהם בצורה ברורה שקריים מסיתים או אנטישמים", אומרים המפעילים. "לא כל מי שתומך בפלסטינים או סתם לא אוהב ישראל יטופל".

מלים של ברזל

לא את כל התעמולה האנטי-ישראלית אפשר להסיר מהרשת, אך לכולה אפשר להגיב ולהבליט את המכה שספגה ישראל. מיזם Words of Iron מאפשר לעשות זאת במאמץ מינימלי. המיזם, שנוצר על ידי הייטקיסטים, עושה שימוש ביכולות בינה מלאכותית על מנת לספק מענה לפוסטים שמקדמים נרטיב אנטי-ישראלי שמופצים ב-X (לשעבר טוויטר).
כך זה עובד: עם כניסה לאתר, תאתר המערכת פוסט אנטי-ישראלי שפורסם ב-X ושזכה לתפוצה רחבה. במקביל, המערכת תייצר תגובה איכותית באנגלית שמדגישה את הפגיעה הקשה שספגה ישראל במתקפת הרצחנית הנוכחית. לחיצה אחת על כפתור Reply on post. תפתח ב-X חלונית תגובה לפוסט המקורי ובה התגובה שיצרה המערכת. בלחיצה נוספת, התגובה תפורסם מחשבונו של המשתמש.