סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

עוד מכה לאינטל: גוגל רוצה לפתח לעצמה שבבים למחשבים כמו אפל

החברה מתכננת להחליף את כל המעבדים שבהם היא עושה שימוש במחשבי כרום OS במעבדי ARM שהיא מפתחת. מדובר במעבד גדול יותר מאשר זה שיפעיל את סמארטפוני הפיקסל 6, שעליהם היא צפויה להכריז בשבועות הקרובים, והוא מיועד למחשבים ולטאבלטים

המכה שהנחיתה אפל ברמה התודעתית כשנפטרה ממעבדי אינטל במחשביה לא הרשימה בתחילה את ענקית השבבים. אבל כעת דיווח חדש מרחיק עוד ענקית טכנולוגיה משימוש במעבדים שלה - גוגל. על פי דיווח שפורסם היום (ד') בניקיי אסיה, החברה מתכננת להחליף את כל המעבדים שבהם היא עושה שימוש במחשבי כרום OS במעבדי ARM שהיא מפתחת. מדובר במעבד גדול יותר מאשר זה שיפעיל את סמארטפוני הפיקסל 6, שעליהם היא צפויה להכריז בשבועות הקרובים, והוא מיועד למחשבים ולטאבלטים.
ההכרזה צפויה ב-2023, תאריך יעד מרוחק, שמעיד שהמעבדים כנראה עדיין נמצאים בפיתוח או רק בתחילת הדרך. בהתחשב בקלות בה גוגל נפטרת מעסקים, שירותים או מוצרים שבהם היא לא רואה יותר צורך, אין שום דרך לדעת אם היא תלך עד הסוף עם המהלך הזה. עם זאת, את ההשראה קיבלו ככל הנראה בגוגל מאפל עצמה, שגם היא עברה למעבדי ARM מפיתוח עצמי לאחר עשור וחצי של שימוש במעבדי אינטל.
1 צפייה בגלריה
הדמיה של מעבדי אינטל החדשים
הדמיה של מעבדי אינטל החדשים
הדמיה של מעבדי אינטל החדשים
(אינטל)
חשוב להבין שמחשבי כרום OS של גוגל אינם מוצר מדף נפוץ. רוב יצרניות הכרומבוקים הן גם יצרניות מחשבי וינדוס, ולרוב מתבססות על מלאי מעבדי אינטל. לרוב מדובר בשבבים זולים כגון מעבדי פנטיום או סלרון או מעבדי מובייל כגון סדרת m של מעבדי ה-Core. עם זאת, לא מעט מהם גם מציידים את מחשבי הכרומבוק שלהם במעבדי i מסדרות 3, 5 או אפילו 7. עם זאת, המעבר של גוגל למעבדים אלה יספק ליצרניות התאמה ברמת מערכת ההפעלה לבחור לעצמן את סוג המעבד בו ירצו לעשות שימוש. AMD, אינטל או ARM, כרום OS תתמוך בכולם.
המשמעות של המהלך עבור אינטל הוא עוד לקוח שבוי שהולך לדרכו. אמזון, פייסבוק, ביידו, טסלה, עליבאבא ואפילו מיקרוסופט החלו בפיתוח שבבים משל עצמן. למעשה גם גוגל מפתחת שבבים זה שנים רבות - רק שאלה היו בעיקר מיועדים לשרתים שלה ולא למוצרים שהיא מוכרת ללקוחות. כעת פיתוח שבב ייעודי למוצרי כרום OS יאפשר לה להציע אותו בזול גם ליצרניות על חשבון מעבדי אינטל או AMD. היצרניות יזכו למעבד שפותח במיוחד למחשבי כרום או טאבלטי אנדרואיד, ישלמו עליו פחות ולא יצטרכו להיות תלויות בחסדי אינטל או AMD. מדובר בצעד שהשלכותיו יכולות להגיע רחוק מאוד.
על פי נתוני IDC שפורסמו בפברואר שעבר, מחשבים מבוססי כרום OS הגיעו בשנה שעברה לכ-11% נתח שוק גלובלי, זאת לעומת 80% עבור וינדוס ו-7.5% עבור מק OS של אפל. זאת אומרת שהיקף השימוש במערכת זו רק צומח. הסיבות לכך מרובות: מחשבי כרום OS זולים מאוד ביחס לתחרות; הם מאוד פופולריים במערכות חינוך ובתקופת הקורונה תלמידים רבים העדיפו לרכוש אותם ללימודים מרחוק, בעיקר בארה"ב; ובעיקר הם מספקים אינטגרציה מלאה לשירותי גוגל, כולל תמיכה באפליקציות אנדרואיד. עבור מי שעובד עם ג'ימייל, גוגל דוקס או יוטיוב, מדובר בחוויית שימוש מקבילה לזו של משתמשי שירותי אפל באייפון.
עם זאת, עד כה כל מה שהיה חסר לגוגל זה אמצעי להרכיב פלטפורמת חומרה ותוכנה מהודקת ושלמה סביב שירותיה. אנדרואיד וכרום OS לא פותחו ביחד, ולקח לגוגל שנים רבות עד שהצליחה לחבר ביניהן. כעת ישנה מערכת הפעלה שלישית שמיועדת למוצרי אינטרנט הדברים, כגון רמקולים חכמים או מוצרי Nest Hub, שגם היא צריכה להשתלב עם מוצרי גוגל האחרים.
זאת אומרת שהיא זקוקה גם לפלטפורמת חומרה מהודקת. החברה התחילה לעבוד על מעבד לפיקסל כבר באמצע העשור האחרון, והציגה אותו רק כעת. האם מעבד למחשבים ייקח זמן רב יותר לפתח ולייצר? לא בטוח. על פי הדיווח, היא הקצתה כ-500 מיליון דולר לפיתוח, היא גם מגייסת מהנדסי שבבים בכל העולם, כולל טייוואן, הודו וגם בישראל; במרץ האחרון גוגל דיווחה שהיא מקימה מרכז פיתוח בישראל, אותו יוביל אורי פרנק, לשעבר בכיר באינטל. האם זה מהווה חלק מתוכנית הפיתוח של החברה? לא ברור, אך אם יתברר שזה כך, זה כנראה לא יפתיע אף אחד.