סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

טיקטוק נגד פדופילים: תגביל את האפשרות לצפות בסרטוני קטינים

האפליקציה מקשיחה את תנאי השימוש: סרטונים שיעלו בני 15-13 יוגדרו כפרטיים, והם יצטרכו להחליט באופן פרטני מי יוכל לראות אותם. כמו כן הם לא יוכלו לראות התראות אחרי השעה 21:00, ובני 17-16 - אחרי 22:00

אפליקציית טיקטוק הפכה למדיה החברתית הפופולרית בקרב ילדים וצעירים, והדבר הביא עמו גם קהל שאף הורה לא היה רוצה לראות קרוב לילדיו כגון פדופילים. באפליקציה הוותיקה יחסית (הושקה ב-2016) החליטו כעת להגיב ולהקשיח את תנאי השימוש והפרסום של תכנים על ידי קטינים. על פי הודעת החברה מהיום (ד'), מעתה הרשת החברתית תגביל את הנראות של סרטונים שהועלו על ידי קטינים.


התנאים הקשוחים ביותר יהיו על משתמשים בני 13 עד 15, שעבורם יוגדר כל סרטון שהם מעלים כפרטי. הם יצטרכו להחליט באופן ידני מי יוכל לראות את הסרטון, ולא ניתן יהיה לשנות את ההגדרה הזו. כמו כן הם לא יוכלו לקבל גישה לשתי תכונות פופולריות בקרב יוצרים: duet ו-stitch (פילטרים שמאפשרים להוסיף וידאו של משתמשים אחרים לתוך הסרטון שלך). כמו כן הם לא יוכלו לאשר הורדות של הסרטונים שלהם.
אבל גם על גדולים יותר יושתו מגבלות, אם כי פחות מחמירות. האפליקציה תחסום שימוש בצ'ט כשבני 16 ו-17 יצטרפו לשירות בפעם הראשונה, והם יתבקשו לעבור על כל ההגדרות לפני שיוכלו לקבל גישה לתכונה הזו. כמו כן האפליקציה תבצע בדיקה שנייה במקרה שהם אישרו אפשרות להוריד את הסרטונים שלהם על ידי משתמשים אחרים.
בטיקטוק גם רוצים לדאוג להיגיינת שימוש באפליקציה בקרב הצעירים. משתמשים בני 13-15 לא יוכלו לראות התראות אחרי השעה 21:00. אם הם בני 16-17 ההתראות יפעלו עד 22:00 בלבד. זה אמור למנוע, תאורטית לפחות, שימוש מוגזם באפליקציה, ואף לחסום בריונות מקוונת שבדרך כלל מתרחשת בשעות המאוחרות יותר.

1 צפייה בגלריה
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק טיק טוק בייטדאנס ByteDance
טיקטוק
(צילום: בלומברג)
לצד העדכונים החדשים, החברה משיקה מרכז מדריכי בטיחות בעברית, שיכלול מדריך להורים, מדריך חינוך ומניעת בריונות שפותח בעזרת מומחים מכל העולם, כך לפי החברה, וסרטונים בהפקה מיוחדת של אמנים, בין היתר בנושא בטיחות דיגיטלית.
אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל: "העדכונים החדשים משקפים את ההתחייבות המתמשכת שלנו להגנה על בטיחות ופרטיות בני הנוער שלנו בפלטפורמה. מבחינתנו, אין קו סיום בכל הנוגע להגנה על הקהילה שלנו. אנו עובדים יחד עם בני נוער, ארגונים, הורים ויוצרים כדי להתפתח כל הזמן".
מדובר במאמצים מכובדים, אך לא קשים במיוחד למעקף. מומלץ להורים לבדוק את ההגדרות של חשבון הטיקטוק של הילדים אם הם מחזיקים באחד כזה. העובדה שרבים מהמשתמשים אינם אפילו בני 13, גיל המינימום לשימוש, היא עוד הוכחה שהגבלות מסורתיות לא תמיד עובדות כנדרש. אבל בטיקטוק אומרים שמדובר במאמץ מתמשך ולא בסוף פסוק, ושיהיו עוד פיצ'רים חדשים בחודשים הקרובים.
הסיבות למהלך ברורות: טיקטוק לא רוצה לראות את עצמה מעורבת בשערוריות פדופיליה כמו יוטיוב בעבר או בריונות מקוונת כפי שהיה בפייסבוק, טוויטר, סנאפצ'ט ואחרות. ההגבלות אמורות לסייע למשתמשים החדשים להבין את הסביבה בה הם פועלים בצורה הדרגתית.