סגור
קניין רוחני האדר דסקטופ

האם המטאוורס הוא העתיד? על הפוטנציאל של העולם הוירטואלי והאתגרים של הגנה על קניין רוחני בתחום

העולם הוירטואלי של מטאוורס (Metaverse) הוא ללא ספק אחד התחומים החדשניים בעולם הטכנולוגיה והעסקים, בכל הנוגע לדרך בה ניצור קשרים בעתיד. על רקע הזינוק בבקשות להגנה של פטנטים סביב החומרה והתוכנה שמניעות את המטאוורס, חשוב להבין את האתגרים, המגבלות והתחזיות לעתיד בכל הנוגע לקשר שבין הגנה לקניין רוחני לבין העולם הוירטואלי

מטאוורס, העולם הוירטואלי המאפשר לכל אחד מאיתנו להתנהל עם דמות שמייצגת רק אותו, הוא אחד המקומות המסקרנים והחדשניים ביותר מבחינת אינטראקציה חברתית ועסקית.
החברות החלוצות של הטכנולוגיה פועלות במרץ על פיתוח אבני הבניין שלו ועל הגנה על הקניין הרוחני שלהן. Meta, חברת האם של פייסבוק, הודיעה כבר על השקעה של 10 מיליארד דולר בשנה במטאוורס במהלך העשור הקרוב. חברות טכנולוגיה גדולות כמו אפל ומיקרוסופט צפויות לפרסם הודעות דומות. על אף שעשויות לעבור עוד שנים עד שהמטאוורס יהפוך למיינסטרים, ההזדמנויות לעצב את העתיד של הטכנולוגיה בשלב מוקדם הופכים את ההשקעה בפיתוח שלה למשתלמת מאוד באופן פוטנציאלי.
עם זאת, יצירת פטנטים על טכנולוגיה כזו מתקדמת כוללת אתגרים משמעותיים. חברות טכנולוגיה רבות מפתחות ומגישות בקשות לפטנטים על טכנולוגיות המניעות את המטאוורס כבר עכשיו.
מהם האתגרים בהגנה על פטנטים הקשורים למטאוורס?
3 צפייה בגלריה
העולם הוירטואלי של מטאוורס
העולם הוירטואלי של מטאוורס
העולם הוירטואלי של מטאוורס
(שאטרסטוק)
מסניקרס וירטואליות ועד חומרה
נייק ו-RTFKT, מותג האופנה\הנעלה הדיגיטלי שענקית הספורט רכשה בשנה שעברה, עלו לכותרת עם היוזמה המשותפת הראשונה שלהן במטאוורס. בפרסום שזכה לפרסום רב באפריל 2022, שתי החברות חשפו שכל אחת מקוביות ה-MNLTH NFT ש-RTFKT השיקה בפברואר, מכילה זוג סניקרס וירטואליים של נייק, אותם ניתן לעצב באופן מותאם אישית. שתי החברות צפויות להשיק בהמשך את הסניקרס הוירטואליות שכונו CryptoKicks – שם שמרמז על הטכנולוגיה הנמצאת בליבו של פטנט שנייק קיבלה עוד בדצמבר 2019 על "מערכת ושיטה לאספקת נכסים דיגיטליים מאובטחים קריפטוגרפית", כולל "יצירה" של סניקרס דיגיטליים.
ה-CryptoKicks הוא אחד מהפטנטים הכי מדוברים בכל הנוגע למטאוורס, אבל הוא לא החדשנות היחידה המכוונת לעולם הוירטואלי. שחקניות מרכזיות בעולם הטכנולוגיה מפתחת מוצרי חומרה ותוכנה הצפויים לשרת את העניין הצומח של הצרכנים במטאוורס, כמו שילוב של היבטים של רשתות חברתיות, גיימינג, מציאות רבודה ו-וירטואלית ועוד.
חלק טכנולוגיות הספציפיות למטאוורס אשר צפויות לנסות להפוך לפטנטים מוגנים: מערכות לאופטימיזציה של תצוגות משותפות של אובייקטים וירטואליים למשתמשים מרובים של משקפי VR, אלגוריתמים ליצירה והנעה של תצורות וירטואלית וסצנות בסביבת VR מבוססת על תנועות יד וראש, או קו ראייה של המשתמש, מערכות לייצור תגובה לאינטראקציה של המשתמש עם אובייקטים וירטואליים בסביבה וירטואלית, ושיטות ליצירת אווטארים תלת-ממדיים, המחקים את המראה וההתנהגות של המשתמש.
האתגר בהגנה על פטנטים בעולם וירטואלי - עמידה בהגדרות המקנות זכאות להגנה
קידום הגנה של פטנטים בעולם הוירטואלי כולל אתגרים לא פשוטים. בדומה להמצאות בעולם הפיזית, על מנת להיות זכאי להגנת פטנט בארצות הברית, על המצאה להיות תהליך חדש ויעיל, להיות מוגדר בתור אחת מכמה קטגוריות (תהליך, מכונה, ייצור או הרכב של חומר) - או להיות שיפור חדש ויעיל כמו המצאה. ההגנה על חומרה היא די ישירה, וכבר קיימים פטנטים רבים לציוד של מציאות רבודה, האתגר בקבלת פטנטים של תוכנה במטאוורס צפוי להיות קשה הרבה יותר.
הקושי נובע ברובו מכך שבעקבות דרישות קפדניות של התאמה ל- subject matter(מושא הפטנט) להמצאות של תוכנה בארצות הברית . בית משפט פדרלי בדלוואר קבע ביוני 2019 כי אחת מההמצאות של פלטפורמות המטאוורס Sandbox אינה מתאימה להגנת פטנט משום שהיא מכוונת לרעיון מופשט של משחק רב-משתתפים ומעקב אחריו, ולכן, לא מגיעה לכדי subject matter ניתן להגנה בפטנט.
3 צפייה בגלריה
רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך.
רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך.
רועי מלצר, ראש תחום טכנולוגיות מחשוב בקבוצת ארליך.
(ניר סלקמן)
תחום התוכנה בעולם המטאוורס יכול להיות בעייתי גם מנקודת מבט של חידוש\משהו לא מובן מאליו. אחד השיקולים בכל הנודע לחדשנות במטארוורס היא האם התהליך בסביבת המטארווס דומה לתהליך זהה מחוץ לסביבה" אומר רועי מלצר, מנהל תחום היי-טק בקבוצת ארליך, אחד מהמשרדים המובילים והגדולים בישראל בעולם הקניין הרוחני. "אם ההבדל היחיד הוא שההמצאה החדשה מוגבלת לסביבת המטאוורס, מגישי הבקשה עשויים להתקשות בקידום ההגנה. לכן, על מגישים לזהות את השלב בתהליך שהוא ייחודי לביצוע בסביבת המטאוורס".
בנוסף, חברות צפויות לשאוף להגנה משפטית על עיצוב מוצר. עסק וירטואלי יכול להחזיק בתור נכס ליבה עיצוב מוצר, שחלק מההיבטים שלו יזדקקו להגנה בתור סימן מסחרי או פטנט עיצוב. הגנת פטנט עיצוב במטאוורס היא אפשרית לחלוטין, על פי הגדרות תהליך בחינת הפטנטים של רשות הפטנטים האמריקאית (USPTO). בתגובה של הרשות בנוגע לדרישות הייצור שלה מדצמבר 2020, נאמר כי עיצובים "עבור הקרנות, הולוגרמות ומציאות וירטואלית ורבודה" הם ברי הגנה.
בשורה התחתונה, ניסיונות הולכים וגוברים של מותגים ליצור אינטראקציה עם הצרכנים במטאוורס באמצעות משחקים ופלטפורמות ייחודיות לסביבה, צפויים להציב מול מגישי הבקשות והרגולטורים אתגרים חדשים בכל הנוגע להשגת הגנה של פטנטים. החדשות הטובות "שבאופן כללי, עקרונות קיימים רבים יכולים להיות משויכים לחידושים במטארוורס, כדי לעזור למגישים לנווט בהצלחה את התהליך מול רשויות הפטנטים", אומר מלצר.
3 צפייה בגלריה
האתגר בהגנה על פטנטים בעולם וירטואלי
האתגר בהגנה על פטנטים בעולם וירטואלי
האתגר בהגנה על פטנטים בעולם וירטואלי
(שאטרסטוק)
העתיד של פטנטים במטאוורס - אכיפה בסימן שאלה ומורכבות בניהול תביעות הפרה
עם יותר ויותר משתתפים במשחק, השימוש והחשיבות של טכנולוגיית בלוקצ'יין ובמיוחד מטבעות קריפטוגרפיים במטאוורס, הפרת פטנט בעולם הוירטואלי עומדות להיות קשות יותר. שאלות על זהות האחראי להפרה, מי יכול לטעון נגד ההפרה אם לא ניתן להגדיר את הגורם המפר, מהם החוקים התקפים במרחב שאינו פיזי ומיהי הסמכות המשפטית, יעמדו בעתיד מול המציאות (הוירטואלית).
"ללא קשר להתפתחות של המטאוורס, התחזית היא למורכבות גדולה יותר בכל הנודע לאבחנה בנוגע לתביעות על הפרה", אומר מלצר.
"לכן, עבור כל חברה שרוצה להיכנס למטאוורס, חיוני לפעול באופן מיידי, אם היא רוצה לשריין לעצמה מקום בעולם הוירטואלי", מבהיר מלצר. בין אם באמצעות רכישת רישיונות או הגשת בקשה לפטנט, עכשיו הוא הזמן לפעול, כפי שניתן לראות מגל הבקשות לפטנטים שכבר הוגשו וכמות ההכנסות המיוצרות והצמיחה הצפויה בשנים הקרובות. המטאוורס עומד להיות מקום רווחי עבור חברות המוכנות להבין אותו ולפעול בהתאם להזדמנויות. "לעולם הוירטואלי יש פוטנציאל עצום לשנות את העולם העסקי כולו ובמיוחד את תחום השיווק והמכירות כפי שאנחנו מכירים אותו", מסכם מלצר. "כעת נותר לראות את החיבור והשוני בין הפטנטים של העולם האמיתי לפטנטים בעולם הוירטואלי".