סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

14 מפעלי טויוטה הושבתו ביפן עקב מתקפת סייבר

המתקפה פגעה ביכולת החברה וקוג'ימה, ספקית הרכיבים שלה, לתאם קבלת רכיבים. היקף הייצור שאבד מוערך בכ-13 אלף מכוניות. ממשלת יפן החלה בחקירת המקרה בזמן שטויוטה עדכנה בינתיים על חידוש הייצור

ענקית הרכב היפנית טויוטה נאלצה להשבית 14 מפעלים ו-28 פסי ייצור ביפן עקב מתקפת סייבר חמורה על אחד מקבלני המשנה העיקריים שלה - קוג'ימה (Kojima) לפני שלושה ימים. היקף הייצור שאבד כתוצאה מהמתקפה מוערך בכ-13 אלף מכוניות.
קוג'ימה היא מספקיות הרכיבים העיקריות של החברה. בין מוצריה, רכיבי מיזוג אוויר והגאים. בגלל שטויוטה עובדת על פי שיטה המכונה just in time, במסגרתה היא לא מאחסנת רכיבים אלא מרכיבה אותם ישירות ברכבים כשהם מגיעים, הדבר הביא להשבתה נרחבת של מפעליה.
1 צפייה בגלריה
מפעל טויוטה ביפן בביקור נשיא טויוטה אקיו טויודה
מפעל טויוטה ביפן בביקור נשיא טויוטה אקיו טויודה
מפעל טויוטה ביפן
(צילום: בלומברג)
המתקפה ככל הנראה פגעה ביכולת של טויוטה וקוג'ימה לתקשר ביניהן ולנטר את הייצור, בזמן שלחברות לא הייתה היכולת לחזות את הצורך המיידי ברכיבים, ובטויוטה העדיפו למנוע מצב בו רכיבים לא רצויים מגיעים לפסי הייצור, בעוד אחרים שכן נדרשים לא יישלחו.
טויוטה הודיעה באתר החברה על השבתת המפעלים ללא התייחסות לסיבה, אך בקוג'ימה אישרו את הנושא. "אנחנו מאשרים שספגנו סוג של מתקפת סייבר ועושים את כל המאמצים כדי להחזיר את קווי הייצור של טויוטה לפעילות", אמר נציג החברה לאתר ניקיי היפני.
קוג'ימה לא היחידה שנפגעה במתקפה. גם יצרנית המשאיות Hino ויצרנית המנועים דייהטסו נפגעו, שתיהן שייכות לטויוטה. הסיבה למתקפה עדיין לא ידועה, אבל התקיפה התרחשה זמן קצר לאחר שיפן הודיעה כי היא מצטרפת למדינות המגנות את פעולות רוסיה באוקראינה. ממשלת יפן החלה בחקירה של המתקפה ובינתיים טויוטה עדכנה על חידוש הייצור.
המתקפה הגיעה במקביל לבעיות שרשרת האספקה והשבבים שהשביתו לא מעט יצרניות רכב בחודשים האחרונים. לא ברור עד כמה תפגע מתקפה זו ביכולת הייצור והעמידה ביעדים של ענקית הרכב, אך השבתת קווי ייצור במספר כל כך גדול של מפעלים באותו הזמן כנראה תשפיע בצורה כזו או אחרת על יכולתה לייצר רכבים בהתאם ללוח הזמנים שלה.