סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
ג'ף יאס מיליארדר יהודי-אמריקאי
ג'ף יאס (צילום: יוטיוב)

דיווח: מיליארד יהודי-אמריקאי מקדם את האינטרסים של טיקטוק בארה"ב - בניגוד לעמדת הממשל

לפי "וול סטריט ג'ורנל", ג'ף יאס, אחד התומכים המרכזיים של פורום קהלת, מחזיק ב-7% מבייטדאנס - החברה האם של טיקטוק. גופי לובינג שנתמכים על ידו משכנעים חברי קונגרס להתנגד ליוזמות להחרים את האפליקציה

המיליארדר האמריקאי-יהודי ג'ף יאס, אחד התומכים המרכזיים של פורום קהלת, הוא כוח מרכזי בקידום האינטרסים של טיקטוק במערכת הפוליטית בארה"ב, על רקע השקעת ענק באפליקציה – כך חשף היום הוול סטריט ג'ורנל.
לפי הדיווח, ב-2012 חברת ההשקעות של יאס, ססקואנה (Susquehanna), רכשה 15% מהחברה האם של טיקטוק, בייטדאנס. בעקבות כך, יש ליאס עצמו נתח של 7% מענקית הטכנולוגיה הסינית, אחזקות שלפי הערכות שוות 21 מיליארד דולר. הונו האישי של יאס מוערך על ידי בלומברג ב-28 מיליארד דולר, כך שטיקטוק אחראית למרבית הונו האישי ולמיליארדר יש עניין מובהק בקידומה.
עניין זה, עם זאת, עומד בניגוד לאינטרסים של הממשל האמריקאי ושל חלק מהמדינות בארה"ב. בדצמבר, הורה ממשל ביידן לאסור את התקנת טיקטוק על מכשירים שמנפק הממשל הפדרלי לעובדיו. במאי, מונטנה הטילה איסור גורף על שימוש בטיקטוק בשטחה. איסור זה נמצא כיום תחת בחינה של בית המשפט, כאשר רק השבוע קבוצה של 18 סנאטורי מדינה רפובליקנים במונטנה הגישו תצהיר תמיכה באיסור זה.
בדומה, גם בגבעת הקפיטול ובמסדרונות הבית הלבן התקשתה טיקטוק עד לאחרונה למצוא תומכים. ואולם, לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", בתקופה האחרונה המצב השתנה ומספר התומכים בטיקטוק גדל, הודות למאמצי לובינג שמפעילים גופים שנתמכים על ידי יאס. כך, למשל, מאז 2010 תיעל יאס 61 מיליון דולר לארגון לובינג שמרני בשם Club for Growth שפועל בקרב מחוקקים רפובליקנים על מנת לגייס התנגדות לחרם על טיקטוק. סכום זה מהווה 24% מכלל הכנסות הארגון.
במרץ יצא הארגון נגד מאמצי ממשל ביידן להחרים את טיקטוק. ימים ספורים אחר כך הסנטור הרפובליקני ראנד פול נאם על בימת הסנאט נגד יוזמת חקיקה לאסור את הורדת האפליקציה בארה"ב. "נהיה כמו ממשלת סין אם נחסום כאן את טיקטוק", אמר. ביוני תרם יאס 3 מיליון דולר לקרן פוליטית שתומכת בפול, שהצטרפו ל-21 מיליון דולר שיאס ורעייתו העבירו לפול, ישירות או בעקיפין, מאז 2015. Club for Growth תרם לפול 1.8 מיליון דולר מאז 2020.
רפובליקני אחר שנתמך על ידי הארגון, חבר הקונגרס תומאס מאסי, פעל לשכנע את הנהגת הרפובליקנים בקונגרס להתנגד ליוזמת חקיקה אחרת נגד טיקטוק, שזכתה לתמיכת מחוקקים משתי המפלגות. בני הזוג יאס תרמו למאסי 32.2 אלף דולר מאז 2020, ו- Club for Growth הוא התורם העיקרי שלו, עם 192 אלף דולר מאז 2011.
חמישה חברי קונגרס רפובליקנים נוספים שקיבלו תמיכה פיננסית מ-Club for Growth התנגדו גם הם לחקיקה שמתמקדת בטיקטוק. לצד סקפטיות מצד מחוקקים דמוקרטים בנוגע לחרם על האפליקציה, היה בכך כדי לבלום את קידומן של כמה הצעות חוק בנושא, כולל הצעת חוק דו-מפלגתית שזכתה לתמיכת הבית הלבן.
"תמכתי בעקרונות ליברטניים ובשוק חופשי כל חיי הבוגרים", אמר יאס ל"וול סטריט ג'ורנל". "הסיפור של טיקטוק הוא חופש ביטוי וחדשנות, התגלמות האידאלים של ליברטניות ושוק חופשי. הרעיון של חסימת טיקטוק מנוגד לכל מה שאני מאמין בו".