סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
סנואודן מזהיר: החלשת ההצפנה מקצה לקצה - "טעות קולוסאלית"

מדליף מסמכי המודיעין האמריקאי דיבר מרוסיה במסגרת "יום ההצפנה העולמי" הראשון והתייחס ללחצים שמפעילות ממשלות ברחבי העולם על חברות כמו פייסבוק ואפל כדי שייתנו להן גישה להודעות מוצפנות. "פרטיות היא כוח", אמר והתריע מפני הפגיעה בה

חתירה תחת מערכות הצפנה באופן שיאפשר לממשלות גישה לתכתובת האישית של אזרחים תהיה "טעות קולוסאלית" בעלת השלכות בלתי הפיכות, כך הזהיר חושף השחיתויות האמריקאי אדוארד סנואודן, לפי כתבה ב-CNBC.


"פרטיות היא כוח", אמר סנואודן בשיחת וידאו מרוסיה אתמול (ה'), לרגל "יום ההצפנה העולמי" הראשון. דבריו מגיעים בשעה שממשלות ברחבי העולם מפעילות לחץ על חברות כמו פייסבוק ואפל לתת להן גישה להודעות מוצפנות. מספר מדינות ביקשו מהחברות לספק להן "דלתות אחוריות" כדי שיוכלו לעקוף באמצעותן את ההצפנה. ארצות הברית, האיחוד האירופי, אוסטרליה, רוסיה וסין נמנות עם המדינות שמנסות "לפתח דרכים ושיטות לפיצוח מערכות הצפנה חלשות", לדברי סנואודן.


1 צפייה בגלריה
אדוארד סנודן
אדוארד סנודן
אדוארד סנואודן

חברות טכנולוגיה טוענות שהצפנה מקצה לקצה (end-to-end encryption), שמקדדת הודעות במהלך שליחתן כדי שמי שיוכלו לצפות בהן הם הנמענים המיועדים, חשובה לשמירה על פרטיות המשתמשים. אך ממשלות שונות מודאגות מכך שהטכנולוגיה הזאת מונעת מרשויות אכיפת החוק לחקור פשעים חמורים, כמו טרור וניצול מיני של ילדים.
הפרטיות "היתה אמורה להיות הכוח של היחיד", אמר סנואודן. "היא היתה אמורה להגן עלינו, לגונן עלינו מפני מפלצות מוסדיות שרומסות את זכויותינו. היא היתה שכבת בידוד שאפשרה לאלה מאיתנו שכוחם קטן, כי הם יחידים, לחשוב ולפעול ולהתחבר לאחרים בחופשיות".
סנואודן, איש מודיעין לשעבר, נכנס לתודעה לאחר שב-2013 הדליף מסמכים מסווגים לעיתונאים, ובהם תוארה תוכנית מעקב של סוכנות הביון האמריקאית, ה-NSA, אחר טלפונים סלולריים וחשבונות אינטרנט.