סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פייסבוק הודתה: הקשחת הפרטיות באייפון מזיקה למודל העסקי שלה

בפוסט שכתב סגן נשיא הרשת החברתית הוא הודה כי האפשרות למניעת מעקב באייפון צמצמה ב-15% את היקף הפרסומות שפייסבוק מנטרת - מה שמונע ממנה לדרוש את מלוא התשלום ממפרסמים. מניית פייסבוק נחתכה ב-4% בעקבות הדיווח

פייסבוק הודתה דרך פוסט שנכתב בידי סגן נשיא החברה לשיווק מוצרים, גראהם מאד, כי מדיניות הפרטיות החדשה של אפל באייפון מזיקה מאוד לעסקיה.
בפוסט הסביר מאד שהאפשרות למניעת מעקב באייפון צמצמה ב-15% את היקף הפרסומות שפייסבוק מנטרת - במילים אחרות היא לא יכולה לאשר למפרסמים שהפרסומות שרכשו דרכה אכן נצפו בידי קהל המטרה שהוגדר.
התוצאה היא שבמקרים כאלה היא לא יכולה לדרוש את התשלום מצד המפרסם או לדעת איזו פרסומת הובילה לרכישה מה שמגדיל מאוד את העמלה שהיא מקבלת.
מידע כמו זה שפורסם בפוסט נראה טכני למדי, אך מדובר למעשה בהסבר על למה "עדכוני התוכנה האחרונים ב-iOS ישפיעו הרבה יותר (לרעה, ר''ק) על נתוני הדוחות לרבעון השלישי", כפי שכתב מאד. מדובר במהלך שלא צפוי לשפר את היחסים בין פייסבוק לאפל. בפייסבוק אומרים כבר חודשים שהמהלך של אפל לא מיועד להגן על פרטיות המשתמשים כמו שהוא מיועד לסמן את גבולות הגזרה שהאחרונה מוכנה לספק לפייסבוק. אפל מצידה טוענת שהיא רק רוצה לשפר את חוויית השימוש עבור לקוחותיה.
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג פייסבוק על רקע דגל ארה"ב
מארק צוקרברג פייסבוק על רקע דגל ארה"ב
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג
(Nick Wass)
עדכון התוכנה של אפל מאפשר למשתמשים לבחור אם לאשר או לא מעקב אחרי פעילותם באפליקציה כזו או אחרת. מכיוון שתכונת המעקב מכובה כברירת מחדל, כדי שפייסבוק תדע לאשר כמה מהפרסומות נצפו, שימשו להתקנה של אפליקציה או הובילו לרכישת מוצר, היא צריכה לשכנע את המשתמשים לאשר אותו. אבל כפי שהיה ניתן לצפות, רבים לא מאפשרים זאת לפייסבוק. לדברי החברה זה אומר שהיא מפספסת כ-15% מהעסקאות בגלל שהיא לא יכולה לראות את ההשלמה שלהן. במילים אחרות, היקף הפרסום גבוה ב-15% ממה שהיא יכולה לדווח עליו למפרסמים.
מדובר בבעיה קשה לחברה שעיקר המודל העסקי שלה מבוסס על יכולתה להתאים באופן מדויק למדי פרסומות למשתמשים הנכונים. היא מספקת ביצועים מעולים גם ביחס לגוגל, אבל זה מגיע גם עם הפשרה המוכרת בדמות המעקב העיקש שהיא מבצעת אחרי כל מי שהוא בעל חשבון אצלה או אפילו רק מסתכל עליה מרחוק.
מפרסמים רוצים לדעת כמה אחוז מהשקעתם בתקציב פרסום מוביל להכנסות. אם פייסבוק לא יכולה לעקוב אחרי המשתמשים - קשה לה מאוד לדווח על השלמת עסקה למפרסמים. הם מצידם רוצים יותר שקיפות לגבי הצלחת הקמפיינים שלהם בפייסבוק ואיך היא מתכננת להתמודד עם הבעיה שאפל יצרה. בינתיים המשקיעים החלו להראות סימנים של דאגה והמניה של החברה צנחה ב-4% מאז פרסום הפוסט וכנראה שמדובר במגמה שעשויה לחזור על עצמה אם היא לא תצליח לשנות את המגמה או לפחות לעקוף את ההגבלות של אפל.