סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
קריאה למנהלי הייטק שמחפשים לגייס מפתחי FULL STACK
המצב בהייטק לא כזה רע (SHUTTERSTOCK-puhhha)

דעה
המצב בהייטק עדיין רחוק מקטסטרופה

למרות החברות שיותר קשה להן מול האינפלציה, התחרות וההתרחבות חסרת השליטה שאפיינה אותן בשנים האחרונות, ישנן לא מעט חברות שפירסמו דו"חות מצויינים שהצביעו על המשך צמיחה, וחלקן אף העלו את התחזיות להמשך השנה. בחברות אלה לא מדברים על פיטורים, אלא על גיוסים

התקופה הנוכחית קשה עבור חברות אך באופן פרדוקסלי גם נוחה. נוחה כי בניגוד לתקופות הטובות, כעת אפשר להאשים בכל הצרות את "המצב" ואת "הכלכלה" ולהמשיך הלאה.
בתקופות כמו היום דווקא כשמפטרים עובדים, שוק ההון מריע לך כי הנה, אתה אחראי וחסכן ומקצץ עלויות. אלא שלמרות שמנהלים רבים כבר תולים את האשמה בכל הצרות שלהם באינפלציה, בשערי החליפין ועוד מרעין בישין, כדאי להיזכר שהמצב עוד לא באמת גרוע.
נכון שהכלכלה העולמית לא צומחת באותם קצבים וייתכן שאנחנו כבר חוזים בסימני מיתון ראשוני, אבל המצב עדיין רחוק מקטסטרופה. הוא פשוט הרבה פחות נוח מהגאות חסרת התקדים באורכה שאפיינה את הכלכלות המפותחות מאז סיום המשבר הפיננסי של 2008.
לכן דווקא בתקופה הנוכחית, שהיא עדיין לא באמת משברית, אלא רק קצת פחות חגיגית, מגיע הזמן לבחון את איכות ההנהלות של החברות ואת איכות המוצר שלהן. התקופה שבה כל מטאטא יורה הגיעה לסיומה ועימה גם התקופה שבה הצמיחה המהירה יכולה לחפות על חוסר יעילות תפעולי או לעתים אפילו היעדר ניהול.
בפריזמה הזאת צריך לבחון גם את הודעות הפיטורים, תוכניות הקיצוצים ואת פספוסי התחזיות - זה קורה לחלק מהחברות, גם הטובות ביותר כמובן כמו שקרה אפילו לגוגל ברבעון האחרון, אבל זו לא תופעה גורפת. מספיק להביט במספר דו"חות כספיים שפירסמו בימים האחרונים חברות תוכנה ישראליות: יש חברות שיותר קשה להן מול האינפלציה, התחרות וכן צריך להגיד את זה - גם מול התרחבות חסרת שליטה כמעט שאפיינה אותן בשנים האחרונות. ומצד שני ישנן לא מעט חברות אחרות. מאנדיי, ריסקיפייד, טאבולה, איירון סורס וסימירלווב פירסמו בימים האחרונים דו"חות כספיים מצויינים שלא רק שעקפו את התחזיות והצביעו על המשך צמיחה, אלא שחלקן אף העלו את התחזיות להמשך השנה. טאבולה ואיירון סורס גם רווחיות. בחברות האלה גם לא מדברים על פיטורים, אלא על גיוסים.
מה שונה בכל החברות האלה מול החברות המפטרות אשר סובלות גם מהאטה בצמיחה והפסדים? בסוף התשובה היא במילה המשעממת ניהול. אלה הן הנהלות שדאגו לתמהיל של מוצרים שיבטיח שגם אם בתחום אחד יש חולשה, השני יחפה עליו ודאגו שהעלויות לא חורגות מהפרופורציה. זה לא הופך את החברות האלה לחסינות מפני קיצוצים במידה והמצב יחמיר, אבל הסיכוי שלהן לצלוח את המשבר גבוהים הרבה יותר.