סגור
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב
ג'רום פאוול יו"ר פד בניין פדרל ריזרב (צילום: בלומברג, Federal Reserve)

אנליסטים מגיבים לאינפלציה בארה”ב: ״גם הפד וגם בנק ישראל יעלו ריבית ב-0.5%״

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ביולי ב-8.5% בחישוב שנתי, האטה לעומת זינוק של 9.1% בחודש שקדם לו; יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שההאטה תוביל להעלאת ריבית מתונה יותר בארה"ב בספטמבר, ואילו גיא בית אור מפסגות מזכיר את הגורמים שימשיכו ללחוץ על הפד

"כל מסע ארוך מתחיל בצעד אחד קטן וייתכן כי מדד חודש יולי הוא הצעד הזה", כך אמר היום גיא בית אור, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות, בתגובה להאטה המפתיעה של האינפלציה בארה"ב.
מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ביולי ב-8.5% בחישוב שנתי, האטה לעומת זינוק של 9.1% בחודש שקדם לו. התחזיות בשוק, שעמדו עד לפני כשבוע על 8.7%, עודכנו כלפי מעלה בימים האחרונים ממש ל-9%. בחישוב חודשי שמר המדד על יציבות.
"כך או אחרת, מעולם לא היה ספק כי האינפלציה צריכה להתחיל ולרדת, במיוחד אחרי הירידה האחרונה במחירי האנרגיה", אמר בית אור. "השאלה תמיד הייתה היא לא אם האינפלציה תרד, אלא איפה היא תעצור – ב-2.0% או ב-4.0%?".
בית אור הוסיף כי מכלול הנתונים מהתקופה האחרונה ממשיך לאותת על כך שסביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה להיות גבוהה משמעותית מהיעד, כאשר המגמות בסעיף השכירות צפויות לשמור על אינפלציית הליבה גבוהה לעוד פרק זמן ארוך. "מה שימשיך להפעיל לחץ על הפד להדק את המדיניות מעבר למה שגלום כיום בשווקים".
לעומת זאת, הכלכלן יוני פנינג ממזרחי טפחות סבור שנתוני המדד יובילו את הפד להעלאת ריבית מעט רכה יותר בהחלטתו הקרובה בספטמבר. "בהודעת הריבית האחרונה, בסוף יולי, יו"ר הפד פאוול כבר ציין כי הבנק יאט את קצב העלאות הריבית שלו בשלב מסוים ועבר להדגיש כי קצב ההעלאות יהיה תלוי בנתונים. במובן זה, אנו מעריכים כי הפד יצטרך לאמץ שפה ניצית פחות בהחלטת הריבית הקרובה. ולהתייחס, במידה מסוימת, לאפשרות של סיום מהלך העלאות הריבית".
גם יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון מעריך כי "הפד צפוי לעלות את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה ב-0.5%". כץ צופה שהבנק המרכזי האמריקאי צפוי להמשיך להעלות את הריבית אל מעבר ל-4% בתחילת 2023, ומעריך שבנק ישראל "מושפע ממדיניות הפד וצפוי לעלות את הריבית ב-0.5% ב-22 לאוגוסט".