סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

עכשיו בישראל: פייסבוק משיקה את הגרסה שלה לסרטוני טיקטוק

מטא השיקה היום ב-175 מדינות את פייסבוק Reels, הגרסה הצוקרברגית לסרטוני טיקטוק. כדי למשוך את יוצרי התוכן, החברה הכניסה לא מעט תמריצים. בין היתר תוכנית הפרסום מאפשרת ליוצר לקבל 55% מהכנסות הפרסום של הסרטון

מטא, החברה-האם של פייסבוק, הודיעה היום (ג') על השקת פייסבוק Reels, הגרסה הצוקרברגית לסרטוני טיקטוק, אבל עם שינויים קלים. גרסה ראשונית של התכונה החדשה הושקה כבר באינסטגרם באוגוסט לפני שנתיים. כעת גם אפליקציית פייסבוק וכן האתר זוכים לעדכון. הכלי החדש יורחב לכ-175 מדינות, ובהן ישראל, ויהיה זמין באתר, במכשירי אייפון ואנדרואיד. זאת לאחר שהיה בניסוי בארצות הברית, קנדה ומקסיקו.

סרטוני Reels מיועדים להעניק אפיק הכנסה חדש ליוצרי תוכן. הרשת החברתית סובלת בשנים האחרונות מנטישה של משתמשים צעירים לטובת המתחרה הסינית. המצב עד כדי כך גרוע ששווייה של פייסבוק נחתך בכ-30% כשהציגה את הדו"חות הכספיים האחרונים שלה. המניה שלה נסחרת כיום קצת מעל 205 דולר, לעומת כ-380 דולר בתחילת ספטמבר. למעשה שווייה כיום חזר להיות כמו בשליש הראשון של 2020, מה שמעיד על חוסר האמון של המשקיעים ביכולת שלה לחזור לשיאה.
2 צפייה בגלריה
reels סרטונים של פייסבוק
reels סרטונים של פייסבוק
Reels של פייסבוק
(צילום: מטא)
כדי למשוך את יוצרי התוכן, החברה הכניסה לא מעט תמריצים. תוכנית הפרסום מאפשרת ליוצר לקבל 55% מהכנסות הפרסום של הסרטון שלו. ניתן יהיה ליצור קטעי Reels ולצפות בהם בפיד, בקבוצות ובחלונית ה-Watch של פייסבוק.
אנשים יוכלו לעקוב אחר יוצרי התוכן ישירות מתוך קטעי הווידאו, לעשות לייקים, להגיב ולשתף את הקטעים השונים. עד כאן כמו בפוסטים שאנחנו מכירים. אבל ליוצרי הסרטונים יש בונוס נוסף: החברה בוחנת אפשרות להעניק כוכבים בזמן צפייה בקטעי Reels – צופים יוכלו לקנות ולהעניק כוכבים ליוצרים שהם אוהבים, בזמן שהם צופים בתכנים שלהם. במילים אחרות, הצופים יוכלו לשלם בשווה ערך לכסף ליוצרים.
אבל לא הכל מצוין בעולם של פייסבוק. כדי לזכות בכסף, צריכים להרוויח מינימום 100 דולר, או כ-10,000 כוכבים. כמו כן התשלום יתקבל רק בחודש העוקב, כלומר תשלומים שבוצעו ביוני יתקבלו אצל המשתמש רק באוגוסט, סוג של הלוואה מאולצת שאתם מעניקים לפייסבוק. ישנה עוד מגבלה למונטיזציה של התוכן בדמות מינימום צפיות - לפחות 600 אלף דקות בחודשיים - כמו גם מינימום של 10,000 עוקבים לדף. זאת אומרת שדפים עם מספר נמוך מכך ייאלצו להגדיל את החשיפה שלהם כדי להיות זכאים לתשלום.
כמו כן לא ברור אם יש סף מינימום לקבלת ההכנסות מהפרסומות. עד רגע פרסום הידיעה, לא קיבלנו מפייסבוק התייחסות לנושא. עם זאת, החברה רושמת ש"הרווחים המשוערים מבוססים על מספר גורמים, כולל מספר החשיפות ועלות לאלף חשיפות. התשלומים שלך יהיו שונים ממה שמוצג ברווחים המשוערים אם הסרטון שלך מכיל תוכן שנמצא בבעלות מישהו אחר או במקרה שקיימים תיקונים אחרים". החברה גם מעניקה לעצמה את הזכות לעכב את התשלום לתקופה של עד שלושה חודשים אם מישהו מעלה טענות נגד התכנים שנכללו בסרטון, כלומר יוצרים יצטרכו לשים לב למה שהם מעלים, אחרת יצטרכו להתמודד מול מנגנון שירות הלקוחות של החברה.

2 צפייה בגלריה
reels סרטונים של פייסבוק
reels סרטונים של פייסבוק
Reels של פייסבוק
(צילום: מטא)
פייסבוק מעמידה ליוצרים כלים כדי לסייע ליצירת התוכן וחוסכת את הצורך בשימוש בפלטפורמה של צד שלישי בתשלום. יוצרים יוכלו להשתמש ב-Creator Studio, שבו פייסבוק מעמידה לרשותם כלים חדשים לעריכת קטעי וידאו וניהול התוכן. בין הכלים שניתן למצוא יש את רמיקס, שיאפשר ליוצרים להציג את הסרטון שלהם לצד קטע Reels קיים, ולייצר סרטון משותף. בנוסף פייסבוק תאפשר קטעי Reels ארוכים באורך של עד 60 שניות. במקביל היא תציג פלטפורמת עריכת וידאו בסיסית כמו יוטיוב סטודיו. הפלטפורמה מאפשרת לשמור את הסרטונים כטיוטה, בלי למחוק אותם או לפרסם אותם. כמובן יש גם כלי עריכה שמאפשרים לערוך את הסרטון ולהתנסות בפורמטים חדשים.
תכונה מעניינת נוספת היא היכולת לפרסם תכנים במקביל גם באינסטגרם. הרעיון הוא להגדיל את החשיפה של הסרטון בכל הפלטפורמות של מטא. בפייסבוק ניתן יהיה לגשת לסרטונים במספר דרכים, בפיד, בלשונית הסרטונים, בקבוצות וגם דרך הסטוריז. בקיצור, הכנסת סרטוני Reels לפיד אמורה להכניס לפייסבוק עוד אפיק תוכן שאמור למשוך את הצעירים - אבל כלל לא בטוח שאלה ירצו את הגרסה של פייסבוק למשהו שיש להם כבר בטיקטוק.
זו האחרונה כבר עברה מזמן את רף מיליארד המשתמשים, והיא ממשיכה לצמוח בקצב שלא יאפשר לפייסבוק להסתפק בהעתקה בוטה של תכונותיה, כפי שעשתה עם סנאפ, כדי להצליח ולהישאר רלוונטית גם לדור הבא. יהיה מעניין לראות אם המהלך יניב לפייסבוק את התוצאות המצופות או שהוא יישאר בגדר פיצ'ר נוסף לרשת חברתית מזדקנת.