סגור
גג עמוד techtalk דסק

TechTalk
אל תהיו זרים: קשר חברי חם בין העובדים יקפיץ את ביצועי החברה, בוודאות

עם כל הכבוד לכישרון, לחריצות ולמידת ההתאמה של הייטקיסט למקום עבודתו, מחקרים הוכיחו שהוא יוכל לתרום הרבה יותר לארגון אם הקולגות שלו יהיו גם חבריו. אהרונה משכיל, מייסדת TrainingCQ, מפצירה במנהלים לגרום לזה לקרות

חברת הייטק בישראל, נקרא לה "א", מעסיקה צוות טכנולוגי גדול ולא נראה שחשוב לה להשקיע במחוברות העובדים. מבחינתה, שיעשו את עבודתם נאמנה ואם ירצו ליצור קשרים חברתיים עם חברי צוות אחרים זה עניינם האישי.
חברה אחרת, נקרא לה "ב", שמה לה כמטרה ליצור תרבות של שייכות ומחוברות - ולא רק לארגון אלא גם בין חברי הצוות. הם יצרו פינות ישיבה ייעודיות לעידוד תקשורת וקירבה בין חברי הצוות. תפוקת העבודה בחברה א' המשיכה להיות יציבה. לעומתה, חברה ב' דיווחה על עלייה של 26% בפרודוקטיביות ביחס לתקופה שלפני תחילת הקורונה.
לפני 2020 הייתה נטייה להאמין שגיוס אנשים כישרוניים וציודם בכלים טכנולוגיים נכונים יהפכו אותם לפרודוקטיביים, אלא שאז הגיעה המגפה ושינתה את כללי המשחק. הצוותים שהפיקו פרודוקטיביות ברמה גבוהה התאפיינו בקשרים חברתיים אדוקים שקידמו אותם והניבו תוצאות.
4 צפייה בגלריה
צוות עובדים במעבדות הולידציה של אינטל חיפה
צוות עובדים במעבדות הולידציה של אינטל חיפה
צוות עובדים במעבדות הולידציה של אינטל חיפה. מרבים להסתחבק
(אינטל ואוהד פאליק)
אין סוף מחקרים נעשו על מה שדרוש כדי לבנות צוותים עם ביצועים גבוהים והמחקרים הוכיחו שדרושים שלושה צרכים פסיכולוגיים: אוטונומיה, מסוגלות, ושייכות. עשור של מחקרים שנערכו על ידי ארגון הפסיכולוגיה האמריקאי מראה שכשאנשים מרגישים מוגשמים הם נוטים להיות בריאים יותר, מאושרים יותר ופרודוקטיביים יותר.
מתוך שלושת הצרכים, שייכות - הכמיהה להיות מחוברים לאחרים - תמיד היווה אתגר לטיפוח עבור ארגונים. החלק הקל יותר הוא לגייס עובדים כישרוניים, אבל איך גורמים לכך שהם גם יחבבו אחד את השני? תקופת הקורונה הפכה את טיפוח השייכות לאתגר מורכב. עבודה מהבית העצימה את היכולת של העובדים להחליט מתי ומהיכן יעבדו, אבל היעדר קירבה פיזית לחברי הצוות היווה מכשול משמעותי ליצירת קשרים אישיים.
מחקרים חדשים טוענים שצוותים בעלי ביצועיים גבוהים מצאו דרכים למנף קשרים חברתיים כדי לתדלק את הצלחתם בעבודה. הממצאים מציעים כיוונים מועילים לארגונים, שמטרתם לעודד מחוברות גבוהה יותר גם במסגרת מודל עבודה היברידי וגם בעבודה מרחוק.
4 צפייה בגלריה
כריסטיאן סמולס ראש ועד עובדים אמזון ניו יורק
כריסטיאן סמולס ראש ועד עובדים אמזון ניו יורק
הפגנת ועד עובדי אמזון בניו יורק. בלי חברות אמיתית זה לא היה אפשרי
(צילום: רויטרס)
ד"ר רון פרידמן, מייסד Ignite80, ערך סקר יחד עם חברה שעוסקת בתוכנת תקשורת וסקר 1,106 עובדים בחברות אמריקאיות. המטרה הייתה לבדוק אילו דפוסי התנהגות שונים קיימים בצוותים שהביצועים שלהם גבוהים.
הסקר גילה חמישה הבדלים מרכזיים, שהדגישו את חשיבות קיום יחסים קרובים בין חברי צוות כמניע לביצוע צוותי:
1. טלפון כאמצעי לתקשורת טובה - בזמן שתקשורת כתובה (וואטסאפ, סלאק, מייל) היא הנורמה לתקשורת בין צוותי עבודה, המחקר גילה שצוותים עם ביצועים גבוהים מתקשרים באופן תדיר יותר ועושים זאת באמצעות הטלפון. אף על פי שאנשים לעיתים מרגישים לא בנוח להרים טלפון ומרגישים שהם חודרים לפרטיות של האחר, דווקא שיחת טלפון מחזקת את מערכת היחסים, מונעת אי הבנות ותורמת לאינטראקציה פורייה יותר בין חברי הצוות.
2. פגישות עבודה פרודוקטיביות - זה לא סוד שפגישות צוות שמנוהלות לא נכון תורמות לאי שביעות רצון, מעייפות את המוח ועולות לארגונים הון (HR Digest). חברי צוות עם ביצועים גבוהים נמנעים מהפגישות הללו ומאמצים מנהגים שייצרו פגישות פרודוקטיביות יותר. הם יבקשו מהצוות הכנה מראש לפגישות, ייצמדו לאג'נדה ויתחילו כל פגישה עם עדכון על התקדמות של כל חבר צוות.
4 צפייה בגלריה
משרד הייטק
משרד הייטק
משרד הייטק. כולם בהאנגאובר מהיום הולדת של סיוון, מנהלת המוצר
(צילום: אלעד קליג)
3. יצירת קירבה באמצעות שיחות חולין – שיחות שלא קשורות לעבודה נחשבות לבזבוז זמן והן מקור לתסכול עבור הרבה מנהלים. עם זאת, מחקרים מראים ששיחות חולין תורמות לזיהוי של תחומי עניין משותפים, שמגביר יחסים אותנטיים וחיבה.
במחקר של פרידמן גילו שאותם חברי צוות שמנהלים באופן תדיר שיחות חולין ומשתפים מידע אישי ייפגשו גם מחוץ לשעות העבודה - דבר שתורם לבניית מערכות יחסים ולפרודוקטיביות צוותית.
4. הוקרה עולה על תגמול כספי – אחת הסיבות המרכזיות לביצועים גבוהים במקום העבודה היא הצורך להרגיש מוערך ומוכר על ידי המנהלים וחברי הצוות. לכן, הוקרה היא מחולל מוטיבציה עוצמתי יותר מאשר תגמול כספי. עובדים שמקבלים ונותנים הוקרה על עבודתם פרודוקטיביים יותר ויוצרים תשתית תרבותית של התנהלות חיובית.
5. אותנטיות בעבודה – פרידמן גילה שחברי צוות שמביעים רגשות חיוביים יוצרים חיבור אותנטי עם עמיתיהם לעבודה. כמו כן, כשחברי צוות מרגישים שיש להם ביטחון פסיכולוגי, הם ירגישו בנוח להביע גם רגשות שליליים ולא להחזיקם בבטן - מה שמוריד מוטיבציה ומעלה תסכול.
4 צפייה בגלריה
אהרונה משכיל
אהרונה משכיל
אהרונה משכיל
(צילום: אלונה אביסדריס שילו)
לסיכום, כדי ליצור תשתית של ביצועים גבוהים כדאי להשקיע בבניית תקשורת טובה, בהעמקה של מערכות יחסים בין חברי הצוות ובהערכה והוקרה על עבודה טובה.
אהרונה משכיל היא מייסדת TrainingCQ, מומחית לבניית אג'יליות בין תרבותית וצוותים גלובליים.