סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מייסדי וסטו יניב ברטלה ו אלון ליפשיץ
יניב ברטלה ואלון ליפשיץ (צילום: באדיבות וסטו)

בלעדי
עם סיום חקירת ההונאה בחברת וסטו: שני המייסדים פוטרו

הדירקטוריון פיטר אמש את מייסדי חברת האינשורטק, המנכ"ל יניב ברטלה ואלון ליפשיץ, זאת על רקע הגשת הממצאים של חברת החקירות שבדקה את הונאת הענק. הממצאים לא פורסמו אך הדירקטוריון רמז לפני שבועיים כי לשניים יש חלק בהונאה. ברטלה וליפשיץ: "מדובר בטענות כוזבות ומסולפות. הגוף הבודק סימן את המייסדים כמטרה"

דירקטוריון וסטו פיטר אתמול (א') באופן סופי את יזמי ומייסדי חברת האינשורטק וסטו - המנכ"ל יניב ברטלה והמהנדס הפיננסי הראשי אלון ליפשיץ. זאת, על רקע סיום הבדיקה והגשת הממצאים על ידי חברת החקירות KROLL (קרול) שבדקה את הונאת המיליארדים בחברת ההייטק. ברטלה וליפשיץ הורחקו מהחברה בתחילת חודש אוגוסט זמן קצר לאחר היוודע דבר התרמית בווסטו, אך הדירקטוריון בחר שלא לפטר אותם עד לממצאי החקירה.
ממצאי החקירה של קרול עדיין לא פורסמו אולם דירקטוריון החברה רמז לפני שבועיים כי למייסדים יש חלק בהונאה שבוצעה במערכות החברה. בהודעה על הסרת צו ההקפאה על נכסי וסטו בארה"ב מסרו נציגי הדירקטוריון כי "גורמים בודדים בחברה אשר התקיים חשש למעורבות כזו או אחרת (בתרמית; א"ע) הורחקו מהחברה".
באמצע חודש יולי חשף "כלכליסט" את הפרשייה בחברת וסטו שרק לפני כמה חודשים נחשבה כיוניקורן, במסגרתה מכתבי הביטחונות שהוציאו המשקיעים שרכשו את ביטוחי המשנה דרך זירת המסחר של החברה היו מזויפים ובהיקף של מיליארדי דולרים. החשד שעלה לגבי וסטו הוא שמשקיעים שהשתמשו בפלטפורמה של החברה הצליחו לרכוש את הסיכון מחברות הביטוח תוך הצגת ערבויות מזויפות, שהמערכת של וסטו לא בדקה או לא זיהתה אותן ככאלה.
לכלכליסט נודע כי הטענות של הדירקטוריון נגד המייסדים החלו לאחר מציאת עוד עסקה בעייתית שביצעה וסטו ב-2019 וגם היא הסתמכה על קו אשראי מזויף שהגיע מסיטיבנק. מדובר בעסקה שהסתכמה במיליוני דולרים ובוצעה מאחר שרוכש התיק לא נדרש לפצות עבור מקרה ביטוחי. בשנתה הראשונה וסטו כללה רק את היזמים וקומץ עובדים והיא מחזקת לכאורה את הקשר הישיר או העקיף בין היזמים לבין התרמית שנעשתה בתיקי הביטוח שהנפיקה החברה. הסבר אלטרנטיבי להופעת הבעיות כבר בעסקאות הראשונות של החברה תולה את התרמית בגופים איתם החברה עבדה ושהיו אחראים לחיבור החברות הרוכשות של תיקי הביטוח.
בעקבות גילויי הזיוף הוקם צוות חקירה בהחלטת הדירקטוריון ועמי ברלב שמשמש היום כמנכ"ל מחליף בווסטו. החקירה גילתה את העסקה הבעייתית ולאחר מכן פעלה הנהלת וסטו להעמיק את המידור בין החברה למייסדים.
ממצאי החקירה האחרונים על הזיוף שנעשה מול סיטיבנק עשויים לשבש את האפשרות כי וסטו תימכר לגוף שלישי. זאת מאחר שהממצאים מעידים כי הזיוף נעשה גם בבנקים בארה"ב ולא רק בבנקים סיניים כפי שנחשד עד עתה, והוא מושרש בתוך הפלטפורמה שמספקת החברה.
מווסטו לא נמסרה תגובה.
תגובת ברטלה וליפשיץ: "למרבה הצער, גורמים אינטרסנטיים ניצלו את המשבר הזמני אליו נקלעה החברה על מנת לקדם מהלכים אגרסיביים וחד צדדיים במטרה להשתלט על החברה. לעמדתנו, הגוף הבודק מצוי בניגוד עניינים חריף בין היתר בשל מעורבות אישית באירועים הנבדקים של מי מהגורמים שמינו אותו. אותו גוף בודק סימן מלכתחילה את המייסדים כמטרה, ולמרות זאת גם לאחר בדיקה ממושכת לא נמצאו ראיות כלשהן בעניינם, ובוודאי לא הוצגו כאלה.
"משכך, בהיעדר ממצאים של ממש, החלו מודלפות לאמצעי התקשורת חדשות לבקרים טענות כוזבות ומסולפות כנגד המייסדים במטרה להשחיר את פניהם, וזאת מבלי שניתנה להם ההזדמנות הבסיסית להגיב לטענות אלה. חשוב לציין, כי הדלפות מסוג זה פוגעות במאמציה המסחריים של החברה בצורה משמעותית, כולל מול גופים מנוסים ורציניים אשר מאמינים בחברה ומעוניינים לתמוך בהצמחת החברה. אין צורך לומר כי המייסדים שומרים בעניין זה על כל טענותיהם וזכויותיהם".