סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
יניב ברטלה וסטו
מנכ"ל וסטו, יניב ברטלה (צילום: וסטו)

בלעדי
חשד להונאה בחברת הפינטק הישראלית וסטו - בהיקף מיליארדי דולרים

ל"כלכליסט" נודע כי בבדיקה שהתקיימה נמצא לכאורה כי הערבויות שהציגו משקיעים למבוטחים בעסקאות שבהן וסטו הייתה מעורבת - היו מזויפות; עוד נודע כי בכירים רבים בחברה הודיעו על פרישה ממנה - ככל הנראה בתחומי הכספים ומשאבי האנוש; וסטו: "עלה חשש לתקלה בתהליכי החברה, ובימים אלו מתבצעת בדיקה"

שערוריית ענק בחברת הפינטק הישראלי וסטו (Vesttoo). ל"כלכליסט" נודע כי בסוף השבוע האחרון נחשפה הונאה במיליארדי דולרים שהתבצעה לכאורה בחברה.
וסטו מתמחה במכירת ביטוחי משנה של חברות ביטוח לחברות וגופים פיננסיים, כאשר החברה מספקת את זירת המסחר (מרקטפלייס) ואת הערובות לכל ביטוח. ל"כלכליסט" נודע שלאחר הבדיקה הראשונית שנעשתה בסוף השבוע האחרון התברר לכאורה שהערבויות שהציגו משקיעים למבוטחים בעסקאות שבהן החברה הייתה מעורבת - היו מזויפות. כלומר, על פי ההערכות, כל הערבויות שהציגה החברה לא היו קיימות. מנכ"ל החברה יניב ברטלה לא הגיב לפניית "כלכליסט".
החברה פיתחה פלטפורמה דיגיטלית להערכת הסיכון בהשקעות ביטוחיות, המאפשרת לחברות ביטוח להשיג כיסוי ביטוח משנה דרך שוק ההון. בלב המוצר שלה נמצאת טכנולוגיה המזינה מידע היסטורי מחברות הביטוח אל תוך מודלים ליצירת התפלגות הסתברותית של הסיכון וההפסד בכל השקעה. את וסטו הקימו ב־2018 ברטלה, בן ציקל ואלון ליפשיץ. בעבר אמר ברטלה ל"כלכליסט": "נסיים את 2022 ברווחיות וגם את 2023"
ל"כלכליסט" נודע כי זמן קצר לאחר חשיפת הפרשה ב"כלכליסט" בחרו בכירים רבים בחברה להתפטר ממנה באופן מידי. על פי הערכות, בין הבכירים שפרשו מנהלים מתחומי הכספים ומשאבי האנוש, ומנהלים נוספים כנראה מחפשים את דרכם החוצה. החברה מעסיקה 150 עובדים, מתוכם 60 בישראל.
בדומה להונאה שנחשפה לאחרונה בחברת ג'ונקו הישראלית, לא מן הנמנע שבקרוב ייאלצו בחברת וסטו להגיע להליכים משפטיים כולל פירוק מרצון, אם ייחשף שכל הכנסות החברה מקורן באותה הונאה.
החברה - שגייסה עד כה יותר מ-100 מיליון דולר משורה של משקיעים בכירים, לרבות גולדמן זאקס, בנק סנטנדר ואחרים - צפויה לעמוד בימים הקרובים לבדיקות מעמיקות לא רק של משקיעיה ולקוחותיה אלא גם של רשויות בעולם, אשר יבחנו אם יש במעשי החברה צד פלילי של הונאה.
מווסטו נמסר: "במהלך הפעילות השוטפת עלה חשש לתקלה בתהליכי החברה, ובימים אלו מתבצעת בדיקה על ידי גורמי מקצוע. מספר חברים בהנהלת החברה החליטו לא להמתין לתוצאות הבדיקה הסופיות, ואנו מכבדים את החלטתם. עם סיום תהליך הבדיקה נעדכן בפרטים".
לווסטו משרדים בתל אביב, ניו יורק, לונדון, הונג קונג, סיאול, טוקיו ודובאי, שבהם היא מעסיקה מאות עובדים. בין המשקיעים בחברה, שגייסה עד היום 110 מיליון דולר: גולדמן זאקס, קרן ההשקעות של Santander MS&AD Ventures, קרן הסיכון Mouro Capital, קרן פרטית מקבוצת ה-Royal Group באמירויות, האנקו ונצ'רס, Black River Ventures ו-Grammercy Ventures.