סגור
מייסדי וסטו בן ציקל , יניב ברטלה ו אלון ליפשיץ

שלב חדש במשבר של וסטו: בית משפט בניו יורק הקפיא את כל נכסיה

לחברת האינשורטק הישראלית אין עוד גישה לחשבונותיה, לאחר תביעה מצד חברת ביטוח שהובילה להקפאת נכסיה; החברה תובעת מווסטו מידע על היקף התרמית שבוצעה במערכת ביטוח המשנה שלה, שבעקבותיה הורחקו לפני שבועיים שניים ממייסדיה, בהם המנכ"ל יניב ברטלה

עוד מכה לחברת האינשורטק הישראלית וסטו (Vesttoo): בית המשפט בניו יורק הקפיא את כל נכסיה - כולל חשבונות הבנק. כך הודיע היום (ו') המנכ"ל הזמני של החברה עמי ברלב לעובדי החברה. ההקפאה נעשתה בעקבות תביעה של חברת הביטוח White Rock Insurance בניו יורק שהובילה להקפאת החשבונות של וסטו בארה"ב.
חברת הביטוח תובעת מווסטו מידע על היקף התרמית שבוצעה במערכת ביטוח המשנה שלה. הצדדים ייפגשו מחדש בבית משפט ביום שלישי הבא. בינתיים לחברה אין גישה לחשבונותיה.
בעקבות התרמית שהתגלתה בווסטו, הורחקו לפני שבועיים שניים ממייסדיה יניב ברטלה ששימש כמנכ"ל החברה ואלון ליפשיץ. באותו השבוע פיטרה הנהלת וסטו 150 עובדים שהיוו 75% מעובדיה - רובם בישראל. בשבוע שבו ברלב מכהן כמנכ"ל החברה, החליטה הנהלת החברה בין היתר לסגור את חברת הביטוח העצמאית שהקימה בברמודה.
וסטו נחשבה עד חודש מאי ככוכב עולה בשמי האינשורטק (חברות טכנולוגיה שעוסקות בתחום הביטוח) והשווי שלה, על פי סבבי הגיוס שביצעה, הגיע כבר למיליארד דולר. וסטו אחראית על פלטפורמה למכירת תיקי ביטוח, שמורכבים ממאות מבוטחים, למשקיעים בשוק ההון. התיקים נמכרים תמורת תשואה לרוכשים. הרוכשים מצידם מתחייבים לספק את תשלומי הביטוח במקרה שבו הלקוחות יתבעו תשלומים. חברת הביטוח בתפקיד המוכרת, יכולה להוריד את התיק ממאזניה וכך להקטין את המינוף שלה, בעוד וסטו נהנית מעמלות המכירה.
בחודש שעבר חשף "כלכליסט" את הפרשייה בחברת וסטו, במסגרתה מכתבי הביטחונות שהוציאו המשקיעים שרכשו את ביטוחי המשנה דרך זירת המסחר של החברה היו מזויפים ובהיקף של מיליארדי דולרים. החשד שעלה לגבי וסטו הוא שמשקיעים שהשתמשו בפלטפורמה של החברה הצליחו לרכוש את הסיכון מחברות הביטוח תוך הצגת ערבויות מזויפות, שהמערכת של וסטו לא בדקה או לא זיהתה אותן ככאלה.
על פי החשד, הזיופים נעשו באמצעות שיתופי פעולה עם עובדים בבנקים השונים, ככל הידוע רובם מסין. וסטו חושדת גם כי גורמים פנימיים בחברה היו מודעים לאפשרות לבצע את הרכישות באמצעות הפלטפורמה ללא LC אותנטי. החשד הוא שבוצעו עסקאות כאלה במיליארדי דולרים, בעוד וסטו נהנית מעמלה על כל עסקה כזו.
בשבועות האחרונים מנסים בכירים בווסטו למצוא רוכשים חדשים לתיקי הביטוח שנרכשו ללא כיסוי. כצעד ראשון מנסים לחבר את המוכרים עם חברות ביטוח אחרות תוך רכישת תיקי ביטוח במאות מיליוני דולרים. אולם המאמצים עדיין לא נשאו פרי.
מוסטו נמסר: "הקפאת הנכסים של החברה בניו יורק היא זמנית בלבד, עד לדיון שייערך במעמד הצדדים בבית המשפט ביום שני הקרוב. להערכת עורכי הדין של החברה לבית המשפט בארה"ב אין כל סמכות מקומית לדון בהליך ביחס לטריטוריות אחרות. וסטו מתכוונת לפעול בכל האמצעים המשפטיים על מנת להסיר את החסמים שיאפשרו המשך עבודה שוטפת למען הבראת החברה והצמחתה. יש לציין כי אין כל חשש מפני אי יכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה לעובדים ולספקים".