סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
כך הפכה אפל לענקית גיימינג מבלי לייצר אפילו משחק אחד

רווחי המשחקים של יצרנית האייפון - 8.5 מיליארד דולר - גדולים משל סוני, מיקרוסופט ונינטנדו גם יחד. זאת משום שלאורך השנים, חייבה אפל את מפתחי האפליקציות להשתמש בשיטת התשלום הבלעדית שלה. חקיקה חדשה בקוריאה הדרומית, בנוסף על הפסיקה נגדה בקליפורניה, עשויות לערער על מעמדה בשוק הגיימינג

הפלייסטיישן 2 הפך בשנת 2012 לקונסולה הנמכרת ביותר בכל הזמנים, לאחר שסוני דיווחה כי יותר מ-155 מיליון יחידות נמכרו מהמכשיר הפופולרי. סדרת הנינטנדו DS עדיין מחזיקה בתואר הקונסולה הניידת הנמכרת ביותר, עם 118 מיליון יחידות. אבל מכשיר המשחקים הנמכר ביותר בכל הזמנים הוא בעצם האייפון - בהפרש רב. בתחילת השנה דיווחה אפל כי ישנם כיום למעלה ממיליארד משתמשי אייפון פעילים. כנראה לא תופתעו לגלות כי רבים מהם גם מריצים עליו משחקים.
למרות שאפל לא מחשיבה את עצמה כחברת גיימינג, היא למעשה אחת הענקיות בתעשייה, ויחד עם גוגל, היא חולשת על כל שוק משחקי המובייל, שממשיך לתפוס תאוצה - וביתר שאת מאז פרוץ המגיפה. על פי דו"ח מאת חברת המחקר Newzoo, שוק משחקי המובייל יצמח השנה ב-4.4% לעומת 2020 ויגלגל למעלה מ-90.7 מיליארד דולר. על פי נתונים שחשפה אפל במהלך המשפט נגד אפיק גיימס (Epic Games), ה"וול סטריט ג'ורנל" ניתח כי רווחי הגיימינג של אפל בשנת 2019 הסתכמו ב-8.5 מיליארד דולר - רווחים גדולים מאלה של מיקרוסופט, סוני, נינטנדו ואקטיוויז'ן בליזארד - יחדיו.
אפל מעולם לא העסיקה צוותי פיתוח משחקים. הזיקה הישירה היחידה שלה לשוק הגיימינג הוא שירות ה"אפל ארקייד". תמורת חמישה דולר לחודש, החברה מעניקה גישה לעשרות משחקים איכותיים מז'אנרים שונים, בדומה ל"גיים פאס" של מיקרוסופט. אבל השירות עדיין בחיתוליו, ואינו רווחי במיוחד. מרבית הכנסות הגיימינג של אפל מגיעות מהמשחקים בחנות האפליקציות.
2 צפייה בגלריה
סופר מריו טלפון אייפון
סופר מריו טלפון אייפון
משחק מובייל של מריו. אפל הרוויחה 8.5 מיליארד דולר ממשחקים ב-2019
(צילום: שאטרסטוק)
בשנה שעברה, האפסטור הכניסה לאפל כ-19 מיליארד דולר. יצרנית האייפון גובה עמלה בסך 30% על כל רכישה בחנות האפליקציות - ועמלה זהה על כל רכישה המתבצעת בתוך באפליקציות עצמן. על פי נתוני חברת סנסור טאוור (Sensor Tower), כ-70% מהכנסות האפסטור מגיעות ממשחקים. 98% מסך מהרכישות באפליקציות - מתבצעות בתוך משחקים. בסופו של דבר, תמהיל ההכנסות של אפל דומה לזה של "סטים" (Steam), חנות משחקי המחשב המקוונת הגדולה בעולם.
כשליטה הבלעדית של חנות היישומונים, הפכה אפל - מבלי שהכריזה על כך - לענקית גיימינג. אך מודל ההכנסות הזה נמצא גם בעוכריה של יצרנית האייפון. כדי לשמור על שולי רווח רחבים ככל האפשר, אפל נלחמה בכל כוחה כדי לשמר את מערכת הסליקה שלה כשיטת התשלום היחידה בתוך האפליקציות, כדי להמשיך לגבות 30% מכל עסקה.
ראשית, בתום הסאגה המשפטית של אפיק נגד אפל, פסק בית המשפט בקליפורניה כי אפל מוכרחה לשנות את מדיניות האפסטור: מפתחי האפליקציות והמשחקים יוכלו מעתה להציע למשתמשים שלהם כי דרכים אחרות לשלם על הרשמה ותכנים, שעוקפות את מערכת הסליקה של אפל ואת העמלה שהיא גובה. אם מפתחי היישומונים יאמצו זאת ללבם ויציעו ללקוחותיהם מנגנון תשלום חיצוני, הפסיקה מאיימת על נתח נכבד מהכנסותיה של אפל דרך חנות האפליקציות.
שנית, ההכנסות של מרבית המשחקים מבוססות על מספר משתמשים מצומצם. שוק משחקי המובייל, רובו ככולו, מבוסס על משחקים חינמיים (Freemium). חלק מיוצרי המשחקים מתפרנסים מפרסומות, אבל המשחקים הרווחיים ביותר מציעים לרכוש מוצרים וירטואליים בתוך המשחק עצמו, בין אם אלה אביזרים ותלבושות או כסף וירטואלי שתקף רק בכלכלת המשחק.
2 צפייה בגלריה
אפליקציות למכשיר אייפון סמארטפון
אפליקציות למכשיר אייפון סמארטפון
רק קומץ שחקנים מבזבז סכומי עתק במשחקים
(צילום: בלומברג)
מרבית השחקנים משלמים לרוב סכומים קטנים, או ממתינים עד שיוכלו לשוב לשחק בחינם. אבל קבוצה קטנה מתוכם משקיעה סכומי עתק במשחקים ומפרנסת את יוצרי המשחק. אלה מכונים "לוויתנים" בלשון התעשייה. אם ינטשו הלוויתנים את שיטת התשלום של אפל, רווחיה ייפגעו קשות. זאת בניגוד לסוני, נינטנדו ומיקרוסופט. הן לא מסתמכות על קומץ שחקנים בזבזנים. כל אחד מבין מאות מיליוני שחקני הקונסולות מוציא עשרות אם לא מאות דולרים מדי שנה ברכישת משחקים ואביזרי משחק.
ולבסוף, במדינות המפותחות מתחילה לחלחל ההבנה שחנויות היישומונים של אפל וגוגל עשויות לדכא תחרות, במקום להגבירה. בחודש שעבר נכנס לתוקף חוק חדש בקוריאה הדרומית, המחייב את אפל וגוגל לאפשר למפתחי אפליקציות להטמיע אמצעי תשלום צד-שלישי. סיאול היא הראשונה לחוקק חוק כזה ובוושינגטון יש מי שמקווים ללכת בעקבותיה. בחודש אוגוסט, הגישו שלושה סנאטורים אמריקאים חוק דומה, שיאפשר למפתחים להציע אמצעי תשלום נפרדים מאלה של אפל וגוגל.
אפל החשיבה את עצמה קודם כל כחברת מחשבים. אבל לאחר משבר אמצע החיים בשנות ה-90, היא זכתה להצלחה מחודשת דווקא בזכות האייפוד, בשנת 2001. שש שנים לאחר מכן, האייפון - לצד חנות האפליקציות שלו - הפך אותה לתאגיד הגדול בעולם, לפי שווי שוק. כעת, מבלי ששמנו לב, היא הפכה לחברת גיימינג ענקית. כדי לשמור על שוויה ועל שורת הרווח המכובדת שלה, אפל יכולה לבחור בקרבות משפטיים אינסופיים כדי לשמר את המודל העסקי שלה, או להכיר בכך שתאגידי ענק מונוליתיים - ידידותיים ככל שיהיו - אינם חביבים על המחוקקים ובתי המשפט, והגיע הזמן למצוא אפיקי צמיחה חדשים.