קנייה חכמה: שחר של עידן חדש באיומי ההונאה דיגיטלית
כניסת סוכני הקניות (Agentic AI) יוצרת סיכוני הונאה חדשים ומערערת את האיזון בין חדשנות למסחר בטוח. יש דרכים להתמודד עמם
בשנת 2025 כ-2.8 מיליארד אנשים רוכשים אונליין ברחבי העולם. לפי Statista, כ-21% מהקניות הקמעונאיות מתבצעות באינטרנט, נתון שיעלה ל-22.6% עד 2027. לצד ההזדמנויות במסחר הדיגיטלי, מתרחשים שינויים מהותיים בדרך שבה הצרכנים רוכשים אונליין, עם כניסתם של סוכני הקניות ( Agentic AI) מבוססי בינה מלאכותית. צרכנים נעזרים בכלי AI מבוססי שפה (LLMs) כמו ChatGPT, Claude, Gemini ו-Perplexity לחקור מוצרים, להשוות מחירים ולבצע את הליך התשלום. לצד אינסוף ההזדמנויות, גדל הסיכון לעתיד בו ההונאות יהפכו מאתגרות, מורכבות ותדירות יותר.
מבט לעתיד
כניסת סוכני AI משנה את כללי המשחק עבור סוחרי האיקומרס. בקצה אחד של הספקטרום, אם הדברים יתפתחו באופן טבעי, הסוכנים יהפכו את העולם למתמטי והמשתמשים כמעט ולא יכנסו לאתרים, כשהסוכנים יהיו אלו אשר יבצעו את כל הרכישות בשבילם. בקצה השני, סוחרים שרוצים לשמור על נאמנות למותג בנו חוויית רכישה מבוססת AI, ששומרת על שליטה ואינטראקציה עם הלקוחות ומאפשרת להם להתמודד מול השינוי. במרכז אפשר למצוא גישה משולבת שבה סוחרים משתפים פעולה עם סוכנים חיצוניים שמסייעים ברכישות מבלי להיחסם על ידי מערכות אבטחה ובו בזמן מספקים לעצמם מידע ובקרה על המלאי והנתונים הדרושים לקבלת החלטות חכמות.
ניהול סיכוני ההונאה נהיה מורכב. הטכנולוגיה מקשה על זיהוי ומניעת הונאות, שכן פושעי סייבר משתמשים בכלים כמו WarmGPT ליצירת זהויות סינתטיות ולהוצאה לפועל של התקפות מתוחכמות. לדוגמא רכישות אוטומטיות בכרטיסי אשראי גנובים תוך עקיפת מערכות זיהוי רגילות. הנתונים מראים שתנועה שמקורה ב-LLMs מסוכנת פי שניים לעומת מקורות אחרים, מה שמדגיש את הצורך במערכות חכמות לזיהוי הונאות והיערכות מוקדמת לצד שמירה על חווית קנייה בטוחה.
איומים דיגיטליים במבט מקרוב
לאחרונה נחשף מקרה מתוחכם שממחיש את הסכנה: חוקרי חברת Zenity הדגימו בכנס Black Hat בארה"ב פריצה מתקדמת ב- ChatGPT שאפשרה לתוקף להשתלט על חשבונות, לגשת לשיחות ולקבצים אישיים בGoogle Drive. ללא כל פעולה מצד המשתמשים. התקפה זו המסווגת כ- "Zero-Click" עשויה לסכן מיליוני משתמשים.
ב- 2024 ההונאות הדיגיטליות חצו רף חדש מבחינת היקף ונזק כלכלי. מנתוני נציבות הסחר הפדרלית (FTC) בארה"ב, דווח על הפסדים של 12.5 מיליארד דולר כתוצאה ממגוון הונאות. ניתן לראות שאחת מכל שלוש תקלות הובילה להפסד כספי, עלייה משמעותית לעומת השנה הקודמת.
הטמעת סוכני קניות מבוססי AI מסייעת לסוחרים למשוך לקוחות חדשים, אך אלו יכולים לבצע רכישות אוטומטיות עצומות, לנצל מבצעים וקופונים בזדון ולפגוע באסטרטגיות התמחור ובאמון הלקוחות. כיצד אפשר לאמץ את הטכנולוגיה מבלי לקחת סיכונים גדולים? כאן נכנסים לפעולה מערכות חכמות לזיהוי הונאות בזמן אמת, ניטור התנהגות סוכנים ואימות פרוטוקולים, שמאפשרים לסוחרים להישאר צעד אחד לפני ההונאות תוך שמירה על חווית קנייה בטוחה.
כיום טכנולוגיות מתקדמות מבוססות למידת מכונה וניתוח התנהגות בזמן אמת משמשות ככלי מרכזי לזיהוי דפוסי הונאה חדשים המיוחדים לסוכני AI, המערכות מאפשרות לסוחרים לנטר הזמנות לפי המקור ממנו הגיעו (LLM) בין אם ChatGPT, Gemini, Claude או Perplexity, ולמיין סיכונים בצורה מדויקת יותר, מה שמוביל לקבלת החלטות מושכלות ומבוקרות. פרוטוקולים חדשים לאימות סוכני AI מתמקדים בניהול סיכון, אמון וקבלת החלטות מבוססות נתונים, ומאפשרים זיהוי אמיתי של סוכני AI לגיטימיים ומניעה של הונאות וזיופים.
כדי למצות את היתרונות שבשימוש בסוכני AI תוך שמירה על הגנה מקיפה, נדרשים סוחרי האיקומרס לשלב בין חדשנות לאבטחה מתקדמת. הפתרון כולל מעבר למערכות חכמות לזיהוי ומניעת הונאות המבוססות על למידת מכונה ודאטה בזמן אמת לצד פרוטוקולים מאובטחים לאימות סוכנים. שיתוף פעולה בין מנהלי סיכונים לצוותי העסק מאפשר: ניהול סיכונים מדויק, שימור רצף הכנסות והגנה על אמון הלקוחות. בכך סוחרים מסוגלים להסתגל במהירות לעידן הסוכנים האוטונומיים ולהשגת יתרון תחרותי בשוק דינמי.
בעולם החדש אותה טכנולוגיה שתסייע לנוכלים עשויה לשמש ככלי הגנה יעיל. אך עם השקעה בחדשנות ובמערכות חכמות, סוכני AI יכולים להפוך את המסחר הדיגיטלי לבטוח, אמין ומותאם לעידן הבינה המלאכותית, בדומה לאופן שבו חיפוש באינטרנט היה מסורבל בתחילתו עד שגוגל שינתה את המשחק. יחד עם זאת, חשוב שגם הצרכנים יהיו ערניים. מסירת כרטיס אשראי או מידע אישי אינה פוטרת מהסיכון, ולכן חשוב תמיד להיזהר מפישינג ושיטות זדוניות אחרות.
אייל אלעזר הוא VP Market Intelligence & Product Marketing בחברת Riskified































