סגור
גג עמוד techtalk דסק

להתראות מבנה היררכי - שלום לארגון הרב תפקידי

טכנולוגיות ה-AI מאפשרות לעובדים למלא בהצלחה מספר רב של תפקידים, במקום התמקדות במומחיות אחת, ולארגונים לאמץ גישת ניהול Positionless גמישה 

במשך שנים התרגלנו שהמבנה הארגוני מקצה לכל עובד תפקיד או טווח מסוים של תפקידים עליהם הוא אחראי ורוכש בהם מומחיות. במחלקת השיווק, לדוגמה, עובדים מסוימים יוזמים ומתכננים את מהלכי השיווק ואחרים מוציאים אותם לפועל בחלוקת אחריות פנימית של עיצוב, כתיבה, רכש של פרסום, ניהול מועדוני לקוחות, רשתות חברתיות וכו.
הפריצה של טכנולוגיות ה-AI לחיינו יוצרת הזדמנות לשינוי במבנה הארגוני ההיסטורי, שכבר מונהג בחברות שזיהו אותה. את מקום הארגון המסורתי ההיררכי מחליף הארגון הרב תפקידי (Positionless). כיום כבר אינך צריך בהכרח לדעת לתכנן קמפיין בעצמך ולהקצות תקציב, מספיק להנחות את ה-AI כדי לקבל בתוך מספר שניות כמה אופציות לבחירה. בדרך דומה לא צריך להיות מעצב כדי להפיק כרזות, לא צריך לנסח לבד את המסרים ואין צורך להיות איש מדיה חברתית כדי להכין ולפרסם פוסטים.
1 צפייה בגלריה
 רוני וקסלמן VP Marketing בחברת Optimove
 רוני וקסלמן VP Marketing בחברת Optimove
רוני וקסלמן
(צילום: לירון ויסמן)
המשמעות לארגונים היא אדירה מבחינת ניהול כוח האדם והיכולת להגיב במהירות לשינויים בשוק. אם במתכונת המסורתית קמפיין שיווקי היה צריך לעבור דרך "קו יצור" של ארבעה אנשים שכל אחד עושה בו את חלקו זה אחר זה, כיום כל אחד מאותם אנשי שיווק יכול להריץ את הקמפיין מקצה לקצה.
השיטה ההיררכית גבתה מחיר יקר של זמן ואינה מתאימה לעולם הדינמי של היום. בואו נבחן למשל את חודש אוגוסט שבו עובדים רבים נמצאים בחופשות, כל אחד במועד אחר. גם בימי העבודה חלק גדול מהם נאלץ למצוא פתרונות להעסקת הילדים. מצב זה הופך את היכולת להסתמך על תוצר משותף למספר אנשים לכמעט בלתי אפשרי ומצריך שבועות ארוכים להובלת מהלך. לעומת זאת, חברה שאימנה את עובדיה להיות Positionless תצליח גם בתקופה שכזו להגיב במהירות לשינויים בשוק, לנצל הזדמנוית ולזכות ביתרון על פני המתחרים.
"הארגון הרב תפקידי" אינו מתבטא כמובן רק בתחום השיווק, אלא בכל אחת מהמחלקות ולעיתים אף במעבר בין מחלקות. כך לדוגמה איש שיווק יכול למלא תפקידים גם במכירות, בשרות הלקוחות והכל בעזרת כלי AI שעומדים לרשותו.
כל חברה היתה למעשה בתחילת הדרך Positionless בטרם צמחה וגדלה. המייסדים והעובדים הספורים שסביבם מילאו שורה של תפקידים בפיתוח, שיווק, ניהול העובדים וכל עבודה אחרת. כשהיה צורך למלא מטלה מסוימת, מישהו פשוט ניגש, טיפל, למד תוך כדי וביצע. היו לכך כמובן חסרונות, אך גם יתרונות רבים מבחינת היצירתיות, אנרגיה, גמישות וזריזות. כעת ניתן להנות מכל העולמות.
ה-Positionless אינו רק שינוי טכני, אלא מהפכה בתרבות הארגונית. כל חברה צריכה כמובן מבנה ומומחים מקצועיים, אבל אסור לתת לתהליכים להפוך לחסמים ולבנות כלובים. במקום זאת הוא מאפשר לבנות תרבות שמקדשת אחריות אישית, סקרנות, יוזמה ומהירות ומוגדרת לא לפי תפקידים, אלא לפי תוצאות.
מי שיצמד לשיטות הניהול המסורתיות עלול לראות כיצד המתחרים שלו משיקים מהלכים מהירים ומתוחכמים, בעוד אצלו בארגון עסוקים בתיאומים פנימיים. הארגון הרב תפקידי כבר כאן - אם אנחנו אוהבים את זה וגם אם לא.
רוני וקסלמן הוא VP Marketing בחברת Optimove