סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

מדריך
מיקרוסופט השיקה את ווינדוס 11: אלו השינויים העיקריים

מנכ"לית מיקרוסופט ישראל חשפה את מערכת ההפעלה החדשה ווינדוס 11. ההבדלים בין הגרסה החדשה לקודמת מתמקדים בעיקר בעיצוב, בממשק ובחוויית המשתמש. עם זאת, לראשונה לא ניתן יהיה להתקין אותה על מחשבים בני יותר מ-5 שנים

מיקרוסופט השיקה היום (ג') בישראל את הגרסה החדשה של ווינדוס, המכונה 11. באירוע שנערך במטה הישראלי של החברה בהרצליה חשפה המנכ''לית של הסניף המקומי את מערכת ההפעלה החדשה. השינויים העיקריים בגרסה החדשה לא יוצאי דופן ומתמקדים בעיקר בעיצוב, בממשק ובחוויית המשתמש. כמו גם בעובדה שלראשונה לא ניתן יהיה להתקין אותה על מחשבים בני יותר מ-5 שנים וזאת עקב החלטה שרירותית של מיקרוסופט לא לאפשר להפעיל אותה על מעבדים ישנים שלהם אין רמת אבטחה מספקת מבחינתה.


4 צפייה בגלריה
רונית אטד מנכ"לית מיקרוסופט ישראל משיקה את ווינדוס 11
רונית אטד מנכ"לית מיקרוסופט ישראל משיקה את ווינדוס 11
רונית אטד מנכ"לית מיקרוסופט ישראל משיקה את ווינדוס 11
(צילום: ענבל מרמרי)
ווינדוס 11 מגיעה 6 שנים לאחר השקת ווינדוס 10 שהיתה השינוי הגדול ביותר שבוצע בפלטפורמת ווינדוס מאז המעבר מווינדוס 98 לסוגיו לווינדוס XP. השינויים בין 10 ל-11 מינוריים יותר. אבל זה לא דבר לכשעצמו. ווינדוס 10 הוכיחה את עצמה כמאוד מוצלחת ואף כאחת הגרסאות הטובות של מערכת ההפעלה מאז ווינדוס 7. במקום לשנות את הדברים לחלוטין העדיפו בחברה למקד את השינויים כדי שיענו על התלונות העיקריות של משתמשי 10 כמו למשל חוסר הידידותיות שלה למכשירי קצה ניידים כגון מחשבי טאבלט.
המערכת זמינה בחינם החל מהיום כאשר התמיכה בווינדוס 10 תימשך עד ה-14 באוקטובר 2025. לדברי רונית אטד, "המערכת מושתתת על 3 עקרונות מרכזיים: מהירות, נוחות והתאמה אישית. ומעל הכל אבטחה שמתאימה למודל העבודה ההיברידי".
מבחינת מיקרוסופט מדובר במערכת שמיועדת לעבודה, פנאי ותקשורת. או במילים אחרות מותאמת למציאות החדשה פוסט-קורונה בה חלק ניכר מהעבודה מתבצע מרחוק והופך את המחשב האישי של המשתמש לתחנת עבודה ופנאי.
כאמור השינויים העיקריים במערכת הן ברמת הממשק והעיצוב. השינוי העיקרי הוא הזזת כפתור התחל לאמצע שורת המשימות במקום מימין (עברית) או שמאל (אנגלית). לדברי החברה מדובר בעיצוב המיועד להקל על ההתמצאות ושכולל גם את הצגת כל הקבצים האחרונים בכל מכשירי הקצה עליו עבד המשתמש - אבל כמובן רק אם קישר את המכשירים לחשבון מיקרוסופט שלו. משהו שלא כולנו עושים.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11 ווינדוז 11
ווינדוס 11 ווינדוז 11
ווינדוס 11
(מיקרוסופט)
ישנה פריסה חדשה בשם Snap שניתנת להגדרה מראש ומאפשרת מעבר בין שולחנות עבודה. היא אמורה להקל על המשתמש לדלג בין משימות מורכבות המשתמשות בחלונות מרובים ולשפר את ריבוי המשימות. כמו כן כהתחשבות במשתמשים להם מחשבים עם שטח מסך קטן יחסית בעיצוב החדש ניתן ליצור שולחנות עבודה נפרדים לכל פעילות ולהתאימה לעבודה, משחקים, לימודים וכו'.
גם אפליקציית התקשורת הביתית של מיקרוסופט - Teams - שולבה באופן מלא במערכת. זאת על ידי שילוב שורת הצ'אט מהאפליקציה בשורת המשימות. בנוסף ישנה כעת אפשרות לשלב ווידג'טים בהתאמה אישית, מה שמאפשר לבנות פיד מידע עם תכנים וחדשות מותאמים אישית. עוד שינוי בממשק הוא הוספת מחוות חדשות המשתמשות ב-3 אצבעות, לדברי החברה כדי להתאים את השימוש במערכת לימניים ושמאליים כאחד.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11 טימס teams
ווינדוס 11 טימס teams
ווינדוס 11 teams
(מיקרוסופט)
מדובר בהתחשבות יפה מאוד שמגיעה אולי מאוחר מאוד אבל לפחות כאן. בכלל נראה שרוב שינויי הממשק מנסים לקרב את חוויית השימוש למכשירי מובייל כמו סמארטפונים. זה לא מפתיע, לא מעט עובדים מרחוק ניגשים למערכת מרחוק על מכשירים כאלה והשינוי אמור להקל על התצוגה שלה במסכים קטנים. גם משתמשים הסובלים ממגבלות מקבלים כלים חדשים שמזכירים גם כאן את ממשקי הנגישות באנדרואיד ובאייפון.
מבחינת עבודה, במיקרוסופט מקדמים מושג שנקרא "עבודה היברידית" שהיא למעשה עבודה מכל מקום כולל המשרד והבית (ובית הקפה). בחברה מסבירים שכאן בעצם מתבטאת התכונה החדשה סנאפ Layouts המאפשרת לארגן ריבוי חלונות על מסך אחד ולעבור בין קבוצות הצמדה שונות לפי הצורך. המערכת גם זוכרת את קבוצות ההצמדה השונות גם לאחר ביטול העגינה של החלון למסך הבית. כמו כן ישנה אינטגרציה עמוקה יותר של Teams תאפשר להשתיק או לבטל השתקה; לשתף את שולחן העבודה או אפליקציה מסוימת במהלך פגישה ישירות משורת המשימות.
גם בתחום הלימודים ווינדוס החדשה מספקת תכונות מעניינות, כך למשל הקלדה קולית משופרת וזיהוי כתב דרך הסטיילוס שלדברי מיקרוסופט עובדים "כמעט" בכל אפליקציה. אין מדובר בחידוש אמיתי שכן גם גרסאות קודמות של ווינדוס תמכו בתכונות האלה - אבל לפחות הן יותר בולטות וקל יותר לעשות בהן שימוש. מה שכן חדש אלה הכלים המפחיתים הסחות דעת כגון מצלמות חכמות המטשטשות את תנועת הרקע והגדרות הממזערות את העומס החזותי. כמו כן ישנו מנגנון חסימת תוכן בלתי-הולם עבור תלמידים בבית ובבית-הספר.
גיימרים גם ישמחו לדעת שמערכת ההפעלה מתחשבת הרבה יותר בצרכים שלהם. המערכת עברה אופטימיזציה להפעלה של תכני HDR לשיפור תצוגת הצבעים. DirectX 12 בגרסת Ultimate אמור לספק תמיכה טובה יותר בקצבי FPS גבוהים ו-DirectStorage מאפשר זמני טעינה מהירים יותר ועולמות משחק מפורטים יותר. לסיום פלטפורמת Xbox Game Pass למחשב או Ultimate מעניק לגיימרים גישה ליותר מ-100 משחקי מחשב באיכות גבוהה עם משחקים חדשים שנוספים מדי חודש - גם כאן לא מדובר בתכונה חדשה אלא פשוט שילוב יותר עמוק שלה בגרסת המחשב.
ישנם עוד חידושים שמיקרוסופט מבטיחה כמו תמיכה באפליקציות אנדרואיד גם מהחנות של ווינדוס. החנות מקבלת עיצוב חדש שאמור להפוך אותה לנוחה יותר לשימוש. כדי למשוך את המפתחים, במיקרוסופט עמלו קשה כדי לבדל את החנות שלהם מאלה של גוגל ואפל. מעבר לעמלות שבוטלו מפתחים וספקי תוכנה עצמאיים (ISV's), יוכלו להציע את האפליקציות שלהם למכירה בחנות ללא קשר באיזה פלטפורמה פותחו. כמו כן, החברה הכריזה על שינוי הדרגתי במדיניות חלוקת ההכנסות. מפתחי אפליקציות יכולים למכור בעצמם עם נתח הכנסות של 85/15 במקום 70/30 אצל המתחרות.
לסיום, נושא האבטחה הוא אחד המובילים בשביל החברה. המערכת עוצבה בגישת ה-Zero Trust, או אפס אמון. מדובר בגישה שמחייבת כל חיבור חיצוני לספק אישור על זהותו או מניעיו. למשל הורדה של קבצים תהיה יותר סלקטיבית כמו גם שימוש ברכיבי אבטחה פיזיים. וזה הבעיה העיקרית עבור משתמשים שלהם מחשבים ישנים. במיקרוסופט הוסיפו תמיכה מובנית בטכנולוגיה TPM 2 - שמותקנת כשבב על גבי לוח האם של המחשב.
4 צפייה בגלריה
ווינדוס 11 ממשק לילדים
ווינדוס 11 ממשק לילדים
ממשק לילדים
(מיקרוסופט)
הבעיה היא שכל מחשב שלא כולל את הרכיב הזה לא יוכל להפעיל את ווינדוס 11 - למעט במקרים מסוימים מאוד ולא רשמיים. לצערנו, רוב המעבדים שמכילים את שבבי ה-TPM יוצרו רק בשנים האחרונות. זאת אומרת שאם יש לכם מחשב עם מעבד אינטל דור 7 למשל - לא תוכלו להתקין את ווינדוס 11 באופן רשמי. מנגד זה בהחלט מהווה שיפור אדיר באבטחת המידע ובמניעת תקיפות סייבר כאשר היתרונות העיקריים מתבטאים בבידוד מבוסס חומרה, הצפנה ומניעת תוכנות זדוניות כגון נוזקות כופר שהפכו למכה בשנים האחרונות. בכל מקרה ניתן לבדוק אם המחשב שלכם תומך בשדרוג דרך הגדרות המערכת.
ווינדוס 11 צריכה להיכנס לנעליים גדולות למדי. הגרסה הקודמת מותקנת על כ-1.3 מיליארד מחשבים בעולם כיום. בהתחשב בכך שכנראה חלק לא קטן מהם לא יתמוך בגרסה החדשה כנראה שייקח לה זמן להגיע להיקף ההתקנות הזה. ואולם אם יש לכם מחשב ווינדוס 10, אתם בגיל המתאים מבחינת מעבד ואתם רוצים להתנסות בממשק החדש - אל תהססו לנסות. עם זאת קחו בחשבון שמיקרוסופט עדיין לא השיקה רשמית חלק מהתכונות כגון תמיכה מובנית באפליקציות אנדרואיד כך שאם אתם מעוניינים בתכונות האלה בידקו אם הן זמינות כיום ואם לא אתם יכולים להמשיך עם ווינדוס 10 לפחות עד 2025 אז תיגמר התמיכה בה ובעדכוני האבטחה שלה.