ראיון
מנכ"ל אקמאי: "לא נקנה חברות רק בגלל הפאניקה סביב הבינה המלאכותית"
תום לייטון, מנכ"ל ומייסד אקמאי, מספר בריאיון מיוחד לכלכליסט על הביקור הנוכחי בישראל, על הדברים שהוא מחפש בחברות מקומיות וגם על הסכנות שקיימות בבועת ה־AI: "זו תופעה טבעית שמתרחשת עם פריצות דרך טכנולוגיות"
חברת אקמאי האמריקאית היא אחת מחברות ההייטק הוותיקות שצמחו בתקופת הבועה של שנות ה־90 במאה הקודמת, והיא נסחרת כיום בשווי של כ־12 מיליארד דולר וההכנסות שלה בשנת 2025 צפויות להסתכם בכ־4 מיליארד דולר. אקמאי עוסקת בעיקר בתחום רשתות אספקת תוכן (CDN - Content Delivery Network) והיא גם ספקית שירותי ענן וסייבר.
החברה, שנוסדה ב־1998 בין היתר על ידי הישראלי דניאל לוין, שמצא את מותו על אחד המטוסים שנחטפו בהתקפת הטרור של 9/11, התחילה בתחום העברת התוכן, CDN, שהוא רשת גלובלית של שרתים, שמעבירים תוכן מהר ויציב יותר, באמצעות פיזור התוכן בין שרתים ברחבי העולם. מאז התרחבה החברה וכיום כמחצית מהכנסותיה – כ־2 מיליארד דולר — מגיעה מפעילות בתחום הסייבר.
פעילות זו מבוססת ברובה על מרכז הפיתוח הישראלי, שמונה 700 עובדים, וכולל שלוש רכישות מקומיות משמעותיות: גארדיקור (Guardicore) ב־2021 בכ־600 מיליון דולר; ניאוסק (Neosec) ב־2023 בעשרות מיליוני דולרים; והאחרונה, נוניים סקיוריטי (Noname security) שנרכשה ב־450 מיליון דולר ב־2024.
תום לייטון, מייסד החברה והמנכ"ל שלה מאז 2013, הגיע לישראל לבקר את המרכז ובריאיון לכלכליסט מספר על חשיבות המרכז לחברה ולמה בועה זה לא בהכרח רע.
מהי מטרת הביקור הנוכחי?
"יש לנו כאן כ־700 עובדים, רובם המכריע בתחומי הפיתוח והסייבר. זו הזדמנות טובה לפגוש אותם, וכן לפגוש את הלקוחות שלנו. אנחנו נערוך שולחן עגול עם הלקוחות ונספר להם לאן החברה הולכת ולאן השוק הולך".
אקאמאי מזוהה היסטורית עם רשתות CDN. מהיכן מגיע עיקר הצמיחה של החברה כיום?
"מרבית ההכנסות שלנו מגיעות כיום מתחום הסייבר. אנחנו רואים צמיחה חזקה מאוד, במיוחד עם גארדיקור, וישנם גם תחומים חדשים נוספים בעלי פוטנציאל עצום. אנחנו מתמקדים גם באבטחה סביב בינה מלאכותית, שדורשת הגנה מיוחדת כדי למנוע מהמודל לחשוף מידע פרטי או לבצע 'דברים רעים'. אנחנו משקיעים רבות ומפתחים יכולות הגנה של 'הקו הראשון' (מערכות שמזהות סיכונים ומונעים אותם עוד לפני שחדרו למערכת — מ"א)".
ברבעון האחרון החברה הציגה ירידה בפעילות בתחום ה־CDN לעומת שנים קודמות. ומה קורה בתחום ה־CDN המסורתי יותר?
"תחומי ה־CDN מראים התייצבות. יש לנו ענן יציב שגדל מדי שנה, ואנחנו בהחלט מתרגשים מהצמיחה שם. הכרזנו לאחרונה על שיתוף פעולה עם אנבידיה ואנחנו פועלים כיום ב־17 ערים במטרה לתמוך בתחום אפליקציות ה־AI".
2 צפייה בגלריה


מימין: מייסדי Noname Security עוז גולן ושי לוי, ומייסד Guardicore פאבל גורביץ. "ישראל היא מקום טוב לרכישת חברות"
(צילומים: יוסי זליגר, אלעד מלכה)
רכשתם את נוניים סקיוריטי בכ־450 מיליון דולר, כאשר האחרונה הוערכה בעבר בשווי של מיליארד דולר. איך אתה מעריך את הרכישה הזאת?
"אנחנו רואים שם צמיחה גדולה. החיבור של נוניים וגארדיקור (שהיא חלק מהתחום הדומה, יחד עם ניאוסק — מ"א) מציג גידול של כ־35% בהכנסות משנה לשנה".
אתם שותפים גם בחברת הסייבר הישראלית Apiiro. מה עומד מאחורי השותפות הזו?
"השקענו בהם השקעה קטנה. התחלנו כשיתוף פעולה אסטרטגי ולאחר מכן השקענו בחברה. זהו שיתוף פעולה מוצלח מאוד, וזהו מודל שאנחנו מפעילים מדי פעם".
שוק הסייבר הישראלי ידוע ברמות השווי הגבוהות. איך אתה רואה את "בועת הסייבר" בישראל?
"זהו תחום מרגש עם הרבה כישרון. ישראל היא מובילה עולמית בתחומה, מפתחת יכולות חדשות מול התקפות חדשות. הכל יוצא מכאן, וזה יוצר חברות חדשות ושווי גבוה. אנחנו רואים בישראל מקום טוב לרכישת חברות. עם זאת, אנחנו 'קונה ממושמע' – כל רכישה נשקלת בכובד ראש תוך מחשבה על בעלי המניות שלנו".
האם אתם מוכנים לשלם פרמיה עבור חברות סייבר או AI ישראליות בשל הצורך במהירות מול דור ה־AI?
"אנחנו רוצים להגיע בזמן לשוק, ויש לנו מפתחים מעולים שיכולים לפתח יכולות פנימית. כשרכישה תתאים, נעשה אותה, אבל לא נקנה בגלל פאניקה סביב Gen AI. יש לנו כאן כישרון מצוין, ואנחנו שומרים על גישה ממושמעת לרכישות. אנחנו מפתחים מוצרים מעולים ל־AI בעצמנו, ואנחנו לא צריכים לרכוש חברה רק בשל יכולות AI בסיסיות".
האם אנו נמצאים בבועת AI?
"בכל פעם שיש טכנולוגיה חדשה שמשנה את העולם ואת הרשת, זה מאוד מרגש. רואים חברות חדשות, יכולות חדשות, וגם רואים שוויים 'פרועים'. זה נורמלי וזה קורה תמיד. חלק מהחברות יהיו ענקיות, וחלק לא. זה קרה עם בועת האינטרנט בשנים שבהן נוסדנו. 99% מהחברות שקמו אז כבר לא קיימות היום, ואנחנו עדיין כאן ומצליחים מאוד. זו תופעה טבעית שתמיד מתרחשת עם פריצות דרך טכנולוגיות. אבל כן, ייווצרו בועה ושווי שיתפוצץ עם הזמן".
כיצד אתם רואים את היישום של AI, מעבר למודלי הענק?
"יש שני ממדים. האחד, מה יקרה אם מודלי הענק יגדלו פי 10? אנחנו לא ממוקדים שם ולא משקיעים סכומי עתק בבניית מודלי ענק. האספקט השני, שעליו דיבר מנכ"ל אנבידיה ג’נסן הואנג, הוא השימוש ב־AI למודלים קטנים יותר, כדי לעשות דברים ממוקדים. שם אנחנו בונים תשתית, ושם נראה את ההשפעה ביומיום. יהיו המון הזדמנויות: נהיה יעילים יותר בפיתוח, חזקים יותר. ה־AI תשמש אותנו ליעילות בעבודה, יישומים עם סוכנים חכמים שינהלו את יומן העבודה שלנו טוב יותר. ההשפעות יהיו בהרבה דרכים קטנות, לא רק במודלי הענק, ויעשו את החיים שלנו קלים וטובים יותר".
על בועת הסייבר המקומית: "ישראל היא מובילה עולמית בתחומה, שמפתחת יכולות חדשות מול התקפות חדשות. הכל יוצא מכאן, וזה יוצר חברות ושווי גבוה"
כמה דגש תשימו על שילוב AI במוצרים שלכם?
"אנחנו משתמשים ב־AI כדי להיות יעילים יותר בעבודה, והיא משולבת בכל תחום שלנו ובמוצרים שלנו. זה עוזר לנו בהכנסות, ואנחנו מגנים על הלקוחות שלנו באמצעות AI. כמו כן, נספק יכולות מחשוב להרצת המודלים הבינוניים. נרצה להשקיע פחות זמן בפיתוח מוצר טוב יותר. AI תהיה חלק מכל מה שאנחנו עושים, וכל אדם ישתמש בה – גם בדרכים שהוא לא ידע שמשתמשים בהן".
היכן תהיה אקאמאי בעוד כמה שנים?
"תחום האבטחה יהיה גדול מאוד עבורנו, עם הכנסות של 2 מיליארד דולר כיום. גם תחום המחשוב והענן שלנו מתחיל לגדול משמעותית. אנחנו מאמינים שנוכל לשמור על הצמיחה הזו לטווח הרחוק".
מה העתיד של המשרד הישראלי?
"אנחנו צופים כאן צמיחה משמעותית מאוד. יש כאן את האנשים החכמים ביותר, ואנחנו רוצים אותם אצלנו. אנחנו מגייסים את האנשים הטובים ביותר, ויכולת הגיוס שלנו גבוהה מאוד. אני מגיע לכאן פעמיים־שלוש בשנה כדי לראות את הצוות שלי".
הזכרת שהעובדים מגיעים יותר למשרד מאשר בעבר. האם אתם שוקלים שינוי במדיניות העבודה?
"יש לנו גישה גמישה לעבודה, אבל ככל שיותר עובדים מגיעים למשרד, נצטרך משרד מתאים יותר. העובדים אוהבים לבוא למשרד".
































