סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אודיטי חוגגת את פתיחת המסחר בנאסד"ק.
אודיטי חוגגת את פתיחת המסחר בנאסד"ק (צילום: 2023 Nasdaq Inc./ Vanja Savic)

שפל של עשור באקזיטים הישראליים: הסתכמו השנה ב-7.5 מיליארד דולר בלבד - רובם בסייבר

ב-2023 נרשמה ירידה חדה של 56% בעסקאות רכישות והנפקות של חברות ישראליות, כך על פי דו"ח העסקאות שמפרסמת פירמת ראיית החשבון PWC ישראל. מתוך 45 עסקאות רכישה והנפקות בשנה האחרונה, 19 היו מתחום הסייבר והסכום הכולל שלהן עמד על 3.8 מיליארד דולר

שפל של עשור באקזיטים של חברות ישראליות. על פי דו"ח העסקאות שמפרסמת הבוקר פירמת ראיית החשבון PWC ישראל, ב-2023 נרשמה ירידה חדה של 56% בעסקאות רכישות והנפקות של חברות ישראליות והיקפן הכולל הסתכם ב-7.5 מיליארד דולר בלבד. היקף העסקאות ב-2023 מהווה פחות מעשירית מאקזיטים ב-82 מיליארד דולר שנרשמו ב-2021, שהייתה שנת שיא היסטורית בישראל ובעולם כולו בהייטק. מספר העסקאות הגיע כתוצאה מכך לשפל של עשור וההיקף הכספי שלהן הוא הנמוך בחמש השנים האחרונות.
מה שהציל את המצב הוא ענף הסייבר שהיה אחראי לחצי מהעסקאות. מתוך 45 עסקאות רכישה והנפקות בשנה האחרונה, 19 היו מתחום הסייבר והסכום הכולל שלהן עמד על 3.8 מיליארד דולר. ב-2022, שכבר הייתה שנה של היחלשות עמד מספר העסקאות של חברות ישראליות על 72. גם בגודל העסקה הממוצעת נרשמה ירידה של 29% מול 2022 והוא עמד על 167 מיליון דולר. המתודולוגיה של PWC מנטרת עסקאות המשך כמו למשל הנפקתה של מובילאיי בסוף 2022 שכבר הונפקה בעבר ונמכרה לאינטל או אימפרבה שנמכרה השנה שוב על ידי קרן ההשקעות תומא בראבו לענקית הביטחונית האירופית ת'אלס. הדוח כולל את כל העסקאות של יותר מ-10 מיליון דולר.
חלק מהחולשה מיוחסת כמובן להיעדר כמעט מוחלט של הנפקות של חברות טכנולוגיה ישראליות. היחידה כמעט וגם הגדולה ביותר הייתה הנפקתה של אודיטי, שמפעילה את מותג האיפור איל מקיאג', לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר בוול סטריט ביולי האחרון. זו למעשה גם העסקה היחידה שנעשתה לפי שווי של יותר ממיליארד דולר. ב-2022 היו שתי עסקאות מעל הרף הזה וב-2021 מספרן הגיע ל-21, רובן הנפקות בנאסד"ק. בסך הכל הונפקו השנה שלוש חברות ישראליות בשווי כולל של 2.5 מיליארד דולר, כאשר הנפקה בולטת נוספת הייתה של חברת טכנולוגיות השילוח פרייטוס שנעשתה לפי שווי של חצי מיליארד דולר.
השווי הכולל של עסקאות המכירה של חברות הייטק ישראליות הסתכם השנה ב-5 מיליארד דולר, צניחה של 20% לעומת 2022. במכירת החברות תחום הסייבר שולט באופן כמעט מוחלט ומהווה כמעט 100% מאקזיטים לפי שווי של יותר מ-200 מיליון דולר. מעניין לציין, כי בתחום הסייבר חלק ניכר מהעסקאות הן "כחול-לבן" או עם זיקה ישראליות משמעותית. העסקה הגדולה ביותר היא מכירת פרימטר 81 לצ'ק פוינט בחצי מיליארד דולר ושתי עסקאות בולטות נוספות הן מכירת דיג וטאלון לפאלו אלטו, שהוקמה על ידי ניר צוק ויש לה מרכז פיתוח גדול בישראל. בסך הכל נרשמו השנה 11 עסקאות כחול לבן, שהיוו 24% מסך הפעילות ו-60% מהרוכשות עדיין היו חברות אמריקאיות. במקטע זה, כל המכירות הגדולות היו גם הן בתחום הסייבר עם HP שרכשה את אקסיס ב-410 מיליון דולר, קראודסטרייק את ביוניק ב-350 מיליון דולר וסיסקו את לייטספין ב-225 מיליון דולר.
1 צפייה בגלריה
ירון ויצנבליט שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב PwC Israel
ירון ויצנבליט שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב PwC Israel
ירון ויצנבליט שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב PwC Israel
(צילום: עידן אסלן)
"גם כאופטימיסט מושבע אני מודאג כי יש לנו פה משבר בתוך משבר בתוך משבר", אמר ל"כלכליסט" ירון ויצנבליט, שותף וראש פרקטיקת הביקורת ואשכול ההייטק ב– PwC Israel. "הנחיתה החלה ברבעון הראשון של 2022 בגלל אירועים גלובאליים ומאז אנחנו נמצאים בשמונה רבעונים משבריים, חלקם בגלל הסיבות הפוליטיות הפנימיות של ישראל וזה עוד לפני פרוץ המלחמה. שמונה רבעונים של משבר זה הרבה מאוד עבור ענף ההייטק ובניגוד לעולם, שם כבר רואים התייצבות או התאוששות במחצית השניה של 2023, בישראל זה לא קיים", הוא מוסיף.
"בעולם כבר יש ציפייה להתבהרות, להורדת הריבית ויש כבר לא מעט הכנות להנפקות. בישראל התחלנו לראות התאוששות בפעילות, אבל עיקרה הוא עסקאות קטנות, עסקאות של פשרה, עסקאות שנעשות מתוך השלמה עם רמות שווי נמוכות. אנחנו דווקא מזהים רצון של קרנות זרות להגיע לישראל, אבל בניגוד לעבר אין מספיק חברות חדשות להשקיע בהן פשוט כי לא נפתחו בשנה האחרונה מספיק חברות. צריך שהאווירה בישראל תשתנה ויהיה מצב רוח ורצון להקים חברות חדשות, כי בחוץ מאמינים בנו".