סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אמנון שעשוע ב הנפקת מובילאיי
מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע בעת הנפקת החברה לפני מספר חודשים (צילום: AFP)

ראיון
מנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע על היציאה מאינטל וההנפקה המחודשת: "כישלון? זה לא במילון"

בראיון לכלכליסט בתערוכת CES בלאס וגאס טען מנכ"ל מובילאיי שחמש השנים של החברה באינטל היו מהתקופות הטובות ביותר של החברה. לדבריו, האיחור בתאריך היעד שסיפקה מובילאיי לרכב האוטונומי סביר: "אם אתה מקבל דירה מקבלן שנה אחרי, אתה אומר מזל"; והבנק הדיגיטלי שלו OneZero עולה על הציפיות: "להגיע למצב של 30% מעבירי משכורות תוך חצי שנה זה טוב מאוד, תכננו על פחות"

רק אל תגידו לו כישלון: למרות סיבוב באינטל שהסתיים אחרי חמש שנים בהנפקה לפי שווי זהה למחיר הרכישה, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, פרופ' אמנון שעשוע, לא סבור שהעסקה וההנפקה בשנה שעברה היו כישלון, וסולד מכך שהמילה אפילו עולה. לתפיסתו, זו היתה הצלחה מובהקת.
"כשנרכשנו במרץ 2017 היינו 780 עובדים, היום אנחנו 3,200. זו צמיחה אדירה", הוא אומר בראיון ל"כלכליסט". "ההכנסות השנתיות היו 500 מיליון דולר, אפילו פחות. ב-2021, השנה האחרונה שבה דיווחנו, הן היו 1.4 מיליארד דולר, והשנה זה יותר קרוב ל-2 מיליארד. אז לקרוא לזה כישלון? זה לא במילון".
שעשוע, שדיבר עם "כלכליסט" במהלך תערוכת CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם שנערכת מדי חודש ינואר בלאס וגאס, סבור שחמש השנים תחת אינטל סיפקו למובילאיי תועלות משמעותיות. "קרו כמה דברים בתקופה הזו. אחת, קשה לעשות צמיחה מאסיבית כשאתה חברה ציבורית, כי אתה נבחן לפי רווחיות, ואם אתה עושה השקעות גדולות אתה עלול לחטוף. אז היה לנו שקט לצמוח. קיבלנו 800 עובדי אינטל שהפכו לעובדי מובילאיי. קלטנו צוותים, לא עובדים בודדים. זה כמו לרכוש חברה.
"דבר נוסף", הוא ממשיך, "כל הטכנולוגיות של רדארים ולידארים, כולל צוותים וקניין רוחני, קיבלנו מאינטל. למובילאיי יש כיום אחיזה ורטיקילית בשוק הרכב האוטונומי, מסיליקון ועד רכב אוטונומי מלא. יש לנו מפות, חיישנים, לידארים. אין חברה שיש לה כזאת אחיזה על כל שרשרת הערך. חמש השנים באינטל היו מהתקופות הטובות ביותר שמובילאיי חוותה".
ועדיין, כשמסתכלים על השווי בהנפקה הוא זהה לשווי שלפיו אינטל רכשה אתכם.
"השווי כבר 50% מעל השווי בהנפקה, וזה לא שאינטל מכרה את מובילאיי במחיר ההנפקה. היא מכרה 5%. זה לא היה אירוע של גיוס כסף, זה היה תשלום של להחזיר את החברה להיות ציבורית. לכן השווי לא כזה משמעותי. מה שמשמעותי הוא מה קורה אחרי ההנפקה. הנפקה מוצלחת היא כזו שבה יש ביקוש גדול, שהמניה מטפסת ונשארת גבוהה גם כשיש בעיות מאקרו וסערה בחוץ. זה מה שקרה למובילאיי. זו הנפקה סופר מוצלחת. כל גוף פיננסי אומר שמובילאיי היתה נקודת ציון יוצאת דופן בשוק ההנפקות ב-2022. כשנרכשנו במרץ 2017, שווי החברה בבורסה היה 11 מיליארד דולר. היום הוא 25 מיליארד. זו עלייה יפה בחמש שנים. ב-2017 לא היינו החברה הישראלית הכי גדולה מבחינת שווי שוק. היום אנחנו החברה הכי גדולה בפער. בחמש שנים האלו היתה התקדמות אדירה. המילה כישלון לא במילון. אסור להשתמש במילה הזו".
אז אם הכל כל כך טוב, למה בכל זאת אינטל הנפיקה אתכם?
"הכל היה טוב מהבחינה שמערכת היחסים היתה מצוינת. היה לנו חופש להתנהג כחברה עצמאית. כשרצינו כלים כמו רכישת מוביט, אינטל רכשה אותם בשבילנו. חיינו בנוחות גבוהה. אבל עכשיו אנחנו בנקודת מפנה גדולה מבחינת צמיחה. אנחנו עושים דברים שחשוב שהציבור יידע עליהם, כי דרך הנראות מגיעים ללקוחות. עכשיו אנליסטים מסקרים אותנו, משקיעים מדברים עלינו. זה מגיע ללקוחות. כשהיינו באינטל כל ההישגים שלנו היו מתחת לרדאר, הפוקוס באינטל הוא על ייצור שבבים, הפעילות של מובילאיי נבלעת ולא מייצרת עניין. דבר שני הוא המטבע. אתה עובד, יש לך הישגים. אתה רוצה שהם יבואו לידי ביטוי במניה שלך. זה לא התבטא במניה של אינטל, וזה תסכל את שנינו. ההחלטה של אינטל, שאני תמכתי בה. היתה שהדרך הנכונה להשביח את הנכס של אינטל הוא להוציא אותו להנפקה. אז הוא מקבל את השווי שלו ומקבל גמישות להחליט מה יעשה בעתיד. זו החלטה שהתאימה לאינטל וגם לנו מבחינת נקודת המפנה שאנו נמצאים בה והרצון שההישגים יבואו לידי ביטוי במניה".
בסוף העשור הקודם, אתם וחברות אחרות הבטחתם שרכב אוטונומי מלא הוא עניין של שלוש-ארבע שנים. זה לא ממש התממש. והנה, במסיבת העיתונאים שלך ב-CES, שוב דיברת על שלוש-ארבע שנים כיעד לכניסה של רכב אוטונומי לשוק הפרטי. הוא תמיד נמצא במרחק של שלוש-ארבע שנים.
"זו טעות. אנחנו תמיד דיברנו על תחילת 2022 כשנה שבא נתחיל להפעיל רובוטקסי בישראל ובמינכן. אנחנו שנה אחרי תאריך היעד, לא 10 שנים אחרי. אם אתה מתקשר עם מקבלן שבונה דירה ומקבל אותה שנה אחרי, אתה אומר מזל שלא שנתיים אחרי. רכב אוטונומי הוא הפרויקט ההנדסי הכי קשה שיש לאנושות, יותר קשה מלשלוח חללית למאדים. ורובוטקסי זה משהו שכבר קיים. הוא נוסע בערים בכמה מדינות, יש את זה לחברות כמו וויימו ולקרוז. זה לא שיש אי-ודאות טכנולוגית. הבעיה היא יותר עסקית. אני מסתכל החוצה ורואה מתחרים ששורפים 1.5 מיליארד בשנה, אין להם הכנסות. אני לא רוצה להיות שם. יש לי חברה רווחית מאז 2014, ואני חושב איך דואגים לרובוטקסי שלא יהיה עומס על החברה. מובילאיי מאוד רווחית ואני רוצה להמשיך לצמוח.
"אז עשינו פיבוט עסקי. במקום שאנחנו, כמו וויימו, ננסה לקחת רובוטוקסי ונעשה הכל אנד-טו-אנד – לבנות רכבים ואופרציה – נעשה שותפויות. אנחנו רוצים להיות בעמדה שאנחנו מוכרים לשותף את כל המערכת שלנו, והוא בונה את הרכב ושותפים אחרים מפעילים. יש לנו כבר הסכמים עם חברות שיוצרות ביקוש ועם יצרני פלטפורמות וצינור הכנסות של 3.5 מיליארד דולר עד 2028. אין שום שחקן בתחום שיש לו צפי כזה. מה זה אומר? שב-2023, במקום ב-2022, יהיו בכביש 200 רכבים אוטונומיים עם מערכות שלנו. הקפיצה הגדולה תהיה בסוף 2025, ואז יהיו עשרות אלפים ובקצב הולך וגדל עד סוף העשור. אז מה קרה פה? דחייה של שנה והצהרה שלנו שלא נהיה מפעיל.
"במקביל, יש לנו פעילות עסקית חדשה של פיתוח רכב אוטונומי בבעלות פרטית, כשהיעד הוא יכולת נסיעה אוטונומית ללא השגחה בכבישים מהירים ב-2026. זה סיפור חדש. היכולת שאתה תקנה רכב, והרכב הזה במרחב הפעלה מסוים הוא אוטונומי חוקי, שאתה יכול אפילו לישון, זה ביזנס שלא היה קיים ב-2017. זו הזדמנות עסקית חדשה. זה לא פיבוט, אלא נדבך נוסף בכל הפעילות העסקית של מובילאיי".
בפעם הקודמת שהייתי ב-CES, ב-2018, כמעט כל יצרני הרכב הציגו כאן רכבים אוטונומיים. היום, לא ראיתי אחד באולם התצוגה, חוץ מבביתן שלכם. רק רכבים חשמליים. נראה שהתעשייה עברה הלאה.
"לפני חמש או שבע שנים, תעשיית הרכב היתה מאוד מוטרדת מההתפתחות של הרובוטקסי. החשש היה שיום אחד אנשים יפסיקו לקנות מכוניות. כל הצורך להגיע מנקודה א' לב' יהיה ברובוטקסי, ורכב יהיה לספורט או פנאי. יצרניות הרכב רצו להיות חלק מהמשחק. היום היצרניות פחות מוטרדות. הן מבינות שיש שוק של רובטוקסי, אבל שייקח זמן עד שהוא יגיע לשוק המוני של מאות אלפי רכבים. ולתפיסתן זה לא מאיים על עסקי הליבה שהם אנשים שקונים מכוניות".
ומתי נראה רכב אוטונומי מלא בבעלות פרטית, כזה שלא צריך הגה?
"זו שאלה שמזמן לא התמודדתי איתה. התפיסה של לבנות רכב ללא יכולת שליטה של נהג אנושי היא תחושה רומנטית שאתה לא שומע אותה יותר. התחושה כיום היא שזו אינטראקציה של אדם ומכונה. תמיד יש מקום שבו האדם ירצה להתערב. לבנות רכב ללא דוושות והגה, אתה שומע פחות ופחות. יכול להיות שזה יקרה. בסוף האוטונומיה תכלול הכל. יכול להיות שבעתיד יהיו יצרניות שיציעו רכב שבו לנהג אין שום אפשרות לנהוג. יכול להיות שזה יקרה, אבל אני לא רואה את זה קורה בעשור הזה".
אז אולי כן היתה התפקחות מסוימת בתעשייה?
"לא היתה התפקחות מעבר להתפקחות עסקית, הבנה שהדרך לבנות ביזנס בריא דורשת מחשבה מעמיקה יותר מכפי שחשבו לפני שלוש-ארבע שנים. החיפוש אחרי התפקחות, שהיתה חשיבה שהטכנולוגיה תתמוך במשהו והיא לא תומכת, זה לא נכון. אין התפקחות טכנולוגית או מדעית. בסן פרנסיסקו, רובוטקסי בלי נהג של וויימו לוקח אותך מנקודה א' לב'. אולי יותר לאט מנהג אנושי, אבל החוויה טובה".
נסיים בשאלה על הבנק הדיגיטלי שבבעלותך, OneZero. אתה מרוצה מקצב גיוס הלקוחות של הבנק, בערך 35 אלף חשבונות עד עכשיו אבל רק 29% מעבירי משכורות?
"זה מאוד גבוה. אין הרבה בנקים דיגיטליים בעולם שהם בשירות מלא. בנק דיגיטלי שנותן שירות מלא זה די נדיר, יש אולי עשרה כאלו בעולם. פפר זה לא בנק דיגיטלי מלא, וגם לא באמת דיגיטלי. להגיע למצב של 30% מעבירי משכורות זה מאוד טוב. בחישובים שלנו תכננו על פחות. אנחנו פחות מחצי שנה באוויר, יש כבר יותר מ-35 אלף לקוחות. זה יפה לחצי שנה. מעל 80% נותנים ציונים גבוהים. 40 שנה לא קם בנק, זה לא שיש מרשם ברור איך בונים בנק. לא הכל מושלם. חצי מאנשי הבנק זה אנשי טכנולוגיה. הם בונים את ההרחבה לאירופה, השוק הישראלי קטן מדי. גייסנו לפני שנה 120 מיליון דולר מגופים בינלאומיים גדולים. חלק מהערך הוא שהמנוע הטכנולוגי מאפשר לעשות שת"פים עם בנקים או גופים שיש להם רישיון בנקאי באירופה ואז להגיע לשוק הרבה יותר גדול".
הכותב היה אורח מובילאיי בתערוכה