סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

תביעה בארה"ב: גוגל ומטא חתמו על עסקת פרסום לא חוקית

קבוצה של תובעים כלליים מאשימה את גוגל בהפרת חוקי ההגבלים העסקיים בכך שהעניקה למטא יתרון במכרזי הפרסום שלה באמצעות תמרון מדרגות המחיר של המודעות. במטא דוחים את האשמות, ובגוגל טוענים כי התביעה "מלאה באי דיוקים ונטולת בסיס משפטי"

המנכ"לים של גוגל ופייסבוק, מארק צוקרברג וסונדאר פיצ'אי, פיקחו באופו אישי על עסקה לא חוקית מ-2018 שהעניקה לפייסבוק יתרון במכרזי הפרסום של גוגל, כך לפי תביעה מעודכנת בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים שהגישה קבוצה של תובעים כלליים, בראשות התובע של טקסס נגד גוגל. לפי דיווח באתר CNBC, פייסבוק, שנקראת כיום מטא, אינה מצוינת כנאשמת בתביעה.
גוגל מואשמת עוד בתמרון מדרגות מחיר הפרסומות תחת מעטה של תוכנית סודית שנקראת פרויקט ברננקי, שהסירה הצעות שזכו במקום השני במכרזים. בכך הצליחה גוגל להרוויח חלק מהפער בין ההצעות במקום הראשון לשלישי, ופגעה באתרים המסתמכים על הכנסות מפרסומות שהיו יכולים להרוויח יותר מהצעות גבוהות יותר.
לפי ההסכם עם פייסבוק, גוגל ופיסבוק שיתפו פעולה בצורה לא חוקית כדי להוביל להורדת המחירים שמשלמים לאתרים (publishers), חסמו רשתות פרסום מתחרות ותמרנו את המכרזים שהופעלו על ידי האתרים, כך לטענת התביעה.
עוד נטען כי סמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג כינתה את ההסכם עם גוגל "ביג דיל מבחינה אסטרטגית" במייל שנשלח למנכ"ל מארק צוקרברג. לטענת התובעים, סנדברג ומנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי חתמו על תנאי ההסכם. סנדברג כיהנה בעבר כבכירה בחטיבת הפרסום של גוגל.
1 צפייה בגלריה
צוקרברג ופיצ'אי
צוקרברג ופיצ'אי
צוקרברג ופיצ'אי
(צילום: AP)
לפי התיקון השלישי שנערך לתביעה, גוגל ארגנה את העסקה לאחר שבפייסבוק הכריזו על מהלך שהיה מקל על האתרים והמפרסמים לעקוף את התשלומים שגובה גוגל על פרסום באמצעות השירותים שלה. התובעים הכלליים גורסים שגוגל חששה מהופעתו של איום ארוך טווח למונופול הפרסום שלה במקרה שמספיק קונים היו מצליחים לעקוף את התשלומים שלה. בגוגל כינו לפי התביעה את ההסכם "ג'די בלו" כרמז ללוגו הכחול של פייסבוק.
התובעים כוללים 16 מדינות בארצות הברית ואת פורטו ריקו. הטענה היא כי ההסכם הזה ופעולות אחרות מצד גוגל בתחום הפרסום המקוון נועדו לשמר באופן לא חוקי את המונופול שלה ותוך הפרה של חוק ההגבלים העסקיים.
בפייסבוק דחו כבר בעבר את ההאשמות. דובר של גוגל מסר ביום שישי כי החברה מתכוונת להגיש השבוע עתירה לביטול התביעה והוסיף כי היא "מלאה באי דיוקים ונטולת בסיס משפטי". "אנחנו חותמים על מאות הסכמים בכל שנה שלא צריכים את אישור המנכ"ל, וכך היה גם במקרה הזה", אמר. לדבריו, ההסכם מאפשר לרשת הפרסום של פייסבוק ולמפרסמים שהיא מייצגת "להשתתף במכרזים פתוחים, בדיוק כפי שיותר מ-25 שותפות אחרות שלנו עושות. זה עוזר להעלות את הביקוש לחללי הפרסום, ומסייע לאתרים להרוויח עוד הכנסות".