סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אורית גרינרז קיידנס
אורית גרינרז, מנהלת הפיתוח בקיידנס (צילום: יח"צ)

ראיון עבודה
מהם היתרונות שלך? התשובה של מנהלת הפיתוח ב-Cadence לשאלה שהיא לא שואלת בראיונות

אורית גרינגרז, שמנהלת את אתר הפיתוח של קיידנס בפתח תקווה אמנם לא שואלת מועמדים לעבודה על החסרונות שלהם אבל תמיד מבררת למה עזבו את מקום העבודה הקודם. יש לה ניסיון של שלושים שנה בעולמות ההייטק אבל מה שעיצב אותה מבחינה מקצועית הוא דווקא השירות הצבאי - אותו בחרה לא לעשות ביחידה טכנולוגית

ראיון העבודה האחרון בו התראיינה אורית גרינגרז היה לפני למעלה מ-22 שנים. זה היה הראיון לחברת וריסיטי שנרכשה לימים על ידי Cadence, חברת תוכנה למפתחי ויצרני שבבים. מאז התקדמה גרינגרז בתפקידים טכנולוגיים וניהוליים עד שהגיעה לנהל את אתר הפיתוח של החברה בפתח תקווה וכן לתפקיד VP R&D בתאגיד הגלובלי. "זו הייתה תקופת הבועה הגדולה בהייטק, הייתה בדיחה שכל מי שיודע ללחוץ על Reset התקבל. אני זוכרת את החוויה כידידותית, את מספרת מה את יודעת ובדרך כלל זה נגמר בתשובה שמאוד רוצים אותך. מלבד החלק הטכנולוגי זיהו גם את הפוטנציאל הניהולי שלי למרות שאז הייתי אמא לילדים קטנים והיה לי מאוד חשוב לא ללכת לשם", היא נזכרת.
במהלך השנים ראיינה אינספור מועמדים למגוון רב של תפקידים ואחד הדברים שהיא למדה הוא לא להסתמך על רושם ראשוני. "הרבה פעמים יש פער בין הדרך שבה הראיון מתחיל בחלק הכללי לבין איך שהוא נגמר כשיורדים לפרטים. פעם, בצעירותי הייתי מחליטה כבר בחמש הדקות הראשונות לגבי מועמדים אבל היום אני יודעת שיש אנשים שלוקח להם זמן להתחמם ושיש אנשים שמתחילים נורא טוב אבל כשצוללים לפרטים זה הולך ומתדרדר", היא אומרת.
היא נמנעת מלשאול שאלות כמו "מהם היתרונות שלך" כי מועמדים מגיעים עם תשובה מוכנה מראש וכן היא מאמינה שכל יתרון או חיסרון הוא לא בהכרח טוב או רע, שכל דבר במינונים ובקונטקסט המסויים יכול להיות ייתרון או חיסרון ואולי אף שניהם.
כדי שהמועמדים באמת יהיו אותנטיים ולא יגיעו עם תשובות מוכנות היא מתחילה עם 'ספר לי על עצמך' ואז לוקחת פרוייקט שאותו מועמד או מועמדת עשו ומבקשת מהם לתאר אותו. "אני משתמשת בשאלה הזו לא כדי לשמוע מה הם עשו, אלא זה יותר הסאב-טקסט ואיך הם מתאים את הדברים. חשוב לי ללמוד מכך על: המומחיות שלהם בעולם התוכן, הדנ"א ההם מביאים לתוך הארגון, איך הם עובדים בצוות, בשיתוף פעולה, איך הם מנהלים קונפליקטים ומה המוטיבציה שלהם. המנהיגות במובן של הראש הגדול, האנרגיה, המוטיבציה".
היא אמנם לא שואלת על היתרונות והחסרונות אבל תמיד שואלת מועמדים מה חשוב להם בעובדה ולמה עזבו את מקום העבודה הקודם שלהם. "אני חושבת שאפשר מתוך זה ללמוד הרבה על היחסים הבינאישיים, על הרצון להתפתח והדנ"א של האדם שמולי", היא אומרת.
אלה התשובות של אורית גרינגרז, VP R&D ומנהלת הסייט בפתח תקווה של חברת Cadence לשאלות הנפוצות בראיונות עבודה:
ספרי לי על עצמך
שמי אורית גרינגרז, אני בעולמות ההייטק שלושים שנה, יש לי תואר במדעי המחשב מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני במנהל עסקים בתוכנית האקזקיוטיב. מצד אחד הקריירה שלי מאוד מגוונת כי לפני שהגעתי לקיידנס עבדתי בחברות מתחומים אחרים לחלוטין, עבדתי בכמה סטארטאפים עד שהגעתי לווריסיטי ודרך הרכישה הצטרפתי, ומצד שני אני פה כבר 22 שנה. הסוד לכך שנשארתי במקום עבודה כל כך הרבה זמן הוא ההתפתחות התמידית באותו המקום, זה כמו לעבור חברה אבל באותו ארגון. התחלתי בתור מתכנתת בצוות ה-Gooey ועם השנים עברתי אוסף של תפקידים, ניהלתי מוצרים והיום אני VP R&D ומנהלת את אתר הפיתוח בפתח תקווה.
אני נשואה, יש לי שני ילדים בוגרים, בחרו לא ללכת בדרך של טכנולוגיה, משהו שאני מכבדת ואוהבת ב'דייברסיטי' המשפחתי שלנו. יש לי גם הרבה מאוד תחביבים, בעיקר בעולם של אומנות, אני מקדרת, מציירת, משתתפת בקורסים באוניברסיטה על אומנות, סיורים של גלריות.
היה לי ברור כל חיי שאני הולכת לעסוק במשהו ריאלי, זה היה לי קל ונהניתי מזה. למדתי במגמה ריאלית בתיכון ועשיתי החלטה מאוד מודעת, בדיעבד אולי תמימה שבצבא אני הולכת לעשות משהו אחר. בעוד ששלושים אחוז מהכיתה שלי הלכו לעתודה והאחרים לממר"ם, אני בחרתי בשירות אחר, אני לא יכולה להגיד שהוא היה מהנה אבל הוא היה מלא אתגרים ובהרבה מובנים עיצב אותי. שובצתי לקורס קצינות מבצעים הראשון שהיה בצה"ל. מעבר למה שקיבלתי בקורס זה נחשב תפקיד מאוד קרבי בזמנו והוא גם שם אותי במצב שבו בכל תפקיד שביצעתי החלפתי בנים בתפקיד. היה בזה משהו שמאוד עיצב אותי. מכיוון שלא חשבו אז שבחורה יכולה לעשות את התפקיד וצמצמו סמכויות אז כל הזמן ניסיתי לראות איך אני מגדילה את הסמכויות וההשפעה שלי. זה טמן בי משהו, שינה משהו בדרך שבה אני עובדת. אחר כך הייתי מפקדת קורס קצינות ועם כל המטען הזה של יכולת הדרכה ועבודת מטה בנוסף לצורך למצוא את עצמי בתפקידים שבהם החלפתי גברים - יצאתי לעולם המקצועי.
למדתי מדעי המחשב והתחלתי בתור סטודנטית לעבוד כבודקת תוכנה בחברה שלא קיימת כבר אבל היום היא חלק מ-KLA. אחר כך הלכתי לעבוד בסטארט-אפ קטן שעשה שלושה פיבוטים עד שבפעם השלישית שזה לא הלך אמרתי די וחיפשתי יציבות. חבר מהלימודים פנה אלי ואמר שאני חייבת לבוא לעבוד בווריסיטי. זו הייתה אז חברה של 40 אנשים, שזה נראה לי עצום בגודלו לעומת הסטרטאפ וזה מצחיק כי היום אני בתאגיד של 10 אלף עובדים שמצאתי בו בית.
התחלתי בתור מתכנתת ואז ראש צוות ואז הפכתי למנהלת של כמה צוותים, עברתי בין כל המוצרים הטכנולוגיים ואז הייתה הקפיצה הגדולה של מעבר לניהול גלובלי. יש לכך שני אספקטים, הראשון הוא לנהל אנשים מתרבויות שונות והאספקט השני הוא להיות מנוהלת על ידי מנהלים שהם לא ישראלים. אני היום VP R&D שזה אחריות על המוצר אבל גם עבודה עם המכירות והאסטרטגיה השיווקית. בכובעי השני אני כבר חמש שנים מנהלת את הסייט בפתח תקווה, עוסקת באיך אנחנו מבדלים את עצמנו בתוך קיידנס ובתוך ההייטק בכלל.
איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים?
ממשיכה לגדול עם קיידנס. בפירוש. חמש שנים בעולם שלנו, של הטרנולוגיה זה עידן ועידנים והקצבים הולכים ומתגברים. לכן, ברור לי שיהיו עוד המון טכנולוגיות חדשות שנמציא ונעשה. עם הכיוונים הטכנולוגיים שהעולם הולך אליהם - דיפ לרנינג ומשין לרנינג, בינה מלאכותית, ברור לי שהטכנולוגיות שהיום יש לנו יהפכו ליותר מתוחכמות אז ברור לי שאני ממשיכה לגדול עם הדבר הזה להוביל את השינויים הטכנולוגיים העתידיים. להוביל הטכנולוגיות שאני מובילה ואני מניחה שהשוק שלנו יגדל וישתנה. למשל, חברות של מכוניות היו פעם חברות של ברזלים והיום הן חברות של שבבים - חברות הייטק ואפשר להגיד את זה על כל דבר כמעט. אין לי ספק שכל החשיפה שלנו תוביל אותי בעוד חמש שנים להיות במקומות אחרים לחלוטין. אני גם אדם שלומד כל הזמן ועם פזילה לאקדמיה, את התואר שלי באקזקיוטיב MBA עשיתי לפני חמש שנים, ואין לי ספק שהרומן עם האקדמיה ימשיך. העולם של דאטה מאוד מושך אותי, עולם חדש וגדול שנפתח לפנינו ואני רואה את עצמי חוזרת לאקדמיה גם באספקט הזה.
מהם יתרונות שלך?
יש לי כמה שאני רוצה לציין בהקשר הזה. הראשון הוא הישגיות שמלווה בסוג של חוסר נחת: בכל הישג שאני משיגה אן כל מקום שאני מגיעה אליו זה מפסיק להיות מעניין, אני מיד חושבת מה הדבר הגדול הבא שיגרום לי ללמוד עוד משהו ובקונטקסט של עבודה וגם בחיים זה מפתח אותי. בטח בעבודה, זה איך גורם לי כל הזמן לדחוף לשינויים. כל מה שאמרתי על עצמי משליך על כל הדברים שאני מנהלת ויחד עם זה אני מביאה איתי ראיה מאוד רחבה בטח בתוך תאגיד, בעולם שבו אנחנו פועלים, יכולת לראייה רחבה, להבדיל בין עיקר ותפל, לתת חזון וללכת איתו לפי סדרי העדיפויות.
אני נחשבת מנהלת קשוחה, ביקורתית ודורשנית אבל אני מאוד בנאדם של אנשים. יש לי יכולת להתחבר גם לאנשים שאני מנהלת וגם לעמיתים ולאנשים איתם אני עובדת וזו יכולת שמאפשרת לי להניע דברים ולסחוף אנשים מתוך מקום של 'בואו נעשה את הדבר הנכון', מתוך עבודת צוות ושיתוף פעולה.
מהם החסרונות שלך?
קודם כל, אני קונטרול פריק. זה משהו שמתרכך עם השנים, כי השנים לימדו אותי שאת יכולה להיות קונטרול פריק אבל החיים חזקים מהכל. בתפקיד הספציפי שלי זה באמת חיסרון מובהק כי בתפקיד ניהולי של צוות מאוד גדול וגם במקום כזה של השפעה החוכמה היא להסתכל על התמונה הרחבה ולאפשר לאנשים המצוינים שיש לעשות את עבודתם. כל אחד הוא מומחה בתחומו והוא צריך לדחוף את הדברים. יש קונפליקט בין הנטייה הטבעית שלי לדעת את כל הפרטים ולדחוף אותם לבין הדרך הנכונה שהיא לשחרר ולהעצים אחרים. זה משהו שאני נאבקת בו על בסיס יומיומי כי הוא לא בא לי טבעי.
עוד חיסרון הוא הצורך בסיפוק מיידי, אשר בקונטקסטים אחר יכול להיות ייתרון. לא בכדי בחרתי בתוכנה, תחום שיש יכולת בו יכולת לקבל סיפוק מיידי. פעם רציתי להישאר באקדמיה ולעשות מחקר אבל אין לי את אורך הרוח הזה. בתוכנה, גם אם זה משהו מאוד מורכב הוא בנוי ממייל-סטונים קטנים. אותו הדבר גם בקדרות – בסוף שלוש שעות יש לך משהו שאת יכולה לקחת הבייתה. דווקא בתפקיד שלי שהוא הרבה יותר אסטרטגי ורוחבי צריך לתת לתהליכים זמן להבשיל. ואפילו לא ברמה האסטרטגית, אני מנהלת כמה מאות אנשים בעולם, יש את הדינמיקה והצורך לכאן ועכשיו - צריך לדעת לחיות בתוכו. צריך לתת לדברים להבשיל ולדעת שהם לוקחים זמן. החיסרון פה הוא שאני צריכה לדעת איך לא לטרלל את המערכת ולהתאים לקצבים שצריכים לקרות.
למה את רוצה את התפקיד?
זה משרת שלושה דברים שאני מאוד אוהבת: טכנולוגיה, עבודה עם אנשים ויכולת להשפיע. אני אדם מאוד טכנולוגי, כבר בגיל צעיר זיהיתי את זה. למדתי פיסיקה ומתמטיקה בתיכון. אבא שלי פיסיקאי ומגיל צעיר עודד אותי לזה אבל ייעץ לי ללמוד משהו פרקטי. זו הייתה עצה מצויינת אבל מעבר לזה השילוב הזה שהוא לא רק הראש הריאלי אלא הטכנולוגיה שממש רואים בה התממשות פרקטית. המון דברים שקורים בעולם הטכנולוגיה אני יודעת שאני מעורבת בהם.
הדבר השני הוא עבודה עם אנשים. אני מאוד אוהבת לעבוד עם אנשים, ובתפקיד הזה זו גם סביבה גלובלית, אנשים עם תרבויות ומקומות שונים. עוד סיבה מאוד עמוקה היא שבתפקיד יש את היכולת לקדם את הנושאים שחשובים בעיני. מעבר לטכנולוגיה ולפיתוח הקריירה של אנשים – דברים שהם טבעיים בהיותי מנהלת של קבוצות גדולות – אני מדברת על נושאים שהם מחוץ לתחום הספציפי. למשל בתור מנהלת הסייט אני יכולה להתמקד בגיוון והכלה באמצעות שיתופי פעולה עם קמהטק כדי להעסיק חרדים, או העסקה של אנשים מהמגזר הערבי או שיתופי פעולה עם האקדמיה. בתפקיד הזה אני יכולה להשפיע ולתרום בנושאים שהם חשובים בעיני.
למה כדאי לנו להעסיק אותך?
בגלל השילוב של הניסיון שאני מביאה, היתרונות והדברים שאני אוהבת לעשות ומזינים אותי. לכך אוסיף שהאהבה שלי למה שאני עושה, האנרגיה והפאשן, לא אצליח לעשות תפקיד שאני לא אוהבת ואני אוהבת את מה שאני עושה היום. אז מעבר לכל מה שאמרתי אני מביאה איתי גם את העובדה שזו לא רק עבודה בשבילי. אני אדם שכל יום שואלת את עצמי מה עשיתי שמביא ערך, שהוא שונה, שאני ארגיש טוב עם עצמי. מה עשיתי היום שקידם אותי בעולם כאדם וזה לא שעל בסיס יומיומי יש לי תשובות טובות, אבל אין שבוע שאין בו משהו אחר שעשיתי בו קפיצת מדרגה, תרומה פנימית, חיצונית או טכנולוגית.