סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
מחוברים: סטארלינק לא מאפשרת לפוטין לנתק את אוקראינה מהעולם

מערכת תקשורת הלווינים מבית SpaceX של אלון מאסק הולכת ומתבררת כאחד הגורמים היותר קריטיים להישרדותו של הצבא האוקראיני בחזיתות שונות. מה גם שבלעדיה, אף אחד שם, בחוץ, לא היה יכול לשמוע את קריאותיו של ולדימיר זלנסקי לעזרה

ערב הפלישה הרוסית לאוקראינה, העריכו מומחים רבים שאחד היעדים המרכזיים של רוסיה יהיה שיבוש תשתיות התקשורת במדינה: הריסת אנטנות סלולר והשבתת מרכזיות ושרתי תעבורה במטרה להקשות על התקשורת בין הכוחות האוקראינים ותושבי המדינה לשאר העולם. אף שפעלו על מנת להוציא תוכנית זו לפועל, כמו הרבה תוכניות של רוסיה למלחמה באוקראינה גם זו נכשלה ברובה. לא זו בלבד שאוקראינה לא נותקה מהעולם - היא גם מינפה את הרשת במסגרת מהלכי התעמולה שלה על מנת לגייס תמיכה עולמית רחבה.
ואולם, בשעה שברוב אוקראינה מערכות התקשורת פועלות בצורה סדירה, או לפחות סדירה עד כמה שאפשר בעת מלחמה, באזורים שבהם הלחימה עזה במיוחד והכוחות הרוסים רשמו את ההישגים המשמעותיים ביותר, מערכות התקשורת המסורתיות כבר כמעט שאינן קיימות. באזור חרקיב, למשל, רשת הסלולר המקומית קרסה לפני כמה שבועות בעקבות הפגזות כבדות, אבל הכוחות והתושבים באזור עדיין מצליחים לתקשר באופן סדיר ורציף עם מפקדים ובני משפחה בחרקיב ובמקומות אחרים. איך? בזכות אחד האנשים השנואים ביותר בעולם: אלון מאסק.
3 צפייה בגלריה
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק starlink של SpaceX עוברים מעל אורוגוואי
שביל של קבוצת לווייני סטארלינק starlink של SpaceX עוברים מעל אורוגוואי
קבוצת לווייני סטארלינק מעל אורוגוואי. הכל זה מלמעלה
(צילום: איי אף פי)
עם פרוץ המלחמה מאסק, האיש העשיר בעולם והטרול המטורלל מכולם, השמיש באוקראינה את מערכת האיטנרנט הלווייני של ספייס X - סטארלינק. בתחילת הדרך היו שפקפקו באימפקט שתהיה למערכת על המערכה וטענו, די בצדק, שמאסק עושה סיבוב יח"צני על המלחמה (בדומה למה שהוא עושה בימים אלה עם רכישת טוויטר), אבל לפי דיווח נרחב של פוליטיקו, לסטארלינק יש השפעה ממשית בשטח.
כך למשל, רחפנים נעזרים במערכת כדי להפציץ עמדות רוסיות קדמיות; כוחות ארטליריה נעזרים בה לטיווח מטרות ועל מנת לעמוד בקשר ישיר עם הפיקוד ולקבל פקודות מעודכנות לפני כל מטח; וחיילים בשטח מנצלים אותה על מנת לשמור על קשר עם משפחה וחברים, להתעדכן בהתפתחויות האחרונות ואפילו לשחק Call of Duty בסמארטפון. בעת המצור על מפעל הפלדה במריופול, הכוחות הנצורים השתמשו בסטארלינק כדי לשמור על קשר רציף עם מפקדיהם ועם נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, וכדי לערוך ראיונות וידיאו עם עיתונאים. זלנסקי עצמו נעזר בלוויינים של מאסק כדי לפרסם את עדכון במדיה חברתית ולעלות לשיחות זום עם מנהיגים כמו ג'ו ביידן ועמנואל מקרון.
אליסה קובלנקו, שמשרתת באזור הקרבות בחרקיב, סיפרה שסטארלינק היא הקשר היחיד של הכוחות לעולם החיצון. "בשבועות האחרונים, לא היה לנו חיבור סלולר", היא אמרה לפוליטיקו בשיחת טלפון שהתקיימה באמצעות סטארלינק. "היה בלתי אפשרי להתקשר בכל רשת סלולרית".
3 צפייה בגלריה
Kharkiv חרקיב חארקיב אוקראינה
Kharkiv חרקיב חארקיב אוקראינה
חרקיב, אוקראינה. בכל זאת מחוברת לעולם
(צילום: רויטרס)
"יש לנו יותר מ-11 אלף עמדות סטארלינק, והן עוזרות לנו מדי יום להלחם בכל החזיתות", אמר לפוליטיקו סגן ראש הממשלה ושר הדיגיטל של אוקראינה, מיכאילו פדורוב. "אנחנו מוכנים, גם אם אין אורות ואין אינטרנט קבוע, להשתמש בסטארלינק כדי לחדש כל קשר לאוקראינה".
בפנטגון מעריכים שהמערכת לא רק הכשילה את התוכניות הרוסיות לנתק את אוקראינה מהעולם, אלא גם שינתה לחלוטין את שדה המידע במערכה. "ההשפעה האסטרטגית שלה היא שהיא הרסה לחלוטין את קמפיין התעמולה של פוטין", אמר לפוליטיקו גנרל סטיב בוטאו, מנהל תחום החלל ביחידה לחדשנות הגנתית של הפנטגון. "הוא מעולם, עד היום, לא הצליח להשתיק את זלנסקי".
המגעים בין אוקראינה ל-SpaceX החלו עוד לפני הפלישה, אחרי שמתקפת האקינג רוסית שיבשה רשת תקשורת צבאית, אבל ביורוקרטיה שיבשה את הפעלת והטמעת המערכת. פלישת הכוחות הרוסיים שינתה את סדרי העדיפויות ויומיים אחרי ציוץ של פדורוב למאסק המשלוח הראשון של הציוד הדרוש להתחבר לסטארלינק כבר היה במדינה.
סטארלינק היא לא מערכת התקשורת הלוויינית המסחרית הראשונה שמשמשת בזמן מערכה. צבא ארה"ב נעזר במערכת מסחרית כבר במלחמת המפרץ הראשונה לפני יותר מ-30 שנה. אבל לדברי גורמים רשמיים בפנטגון וחוקרים שבחנו את המערכת, מה שמייחד אותה הוא היכולת להדוף מתקפות האקינג רוסיות. זאת, מכיוון שבניגוד למערכות מסורתיות שהסתכמו על לוויינים במסלול היקפי גבוה וסינכרוני, מערכות כמו סטארלינק נעזרות במאות אם לא אלפי לוויינים במסלול נמוך א-סינכרוני רק מתקפה שתצליח להשבית את כל הלוויינים תעצור את המערכת - וזו נחשבת כיום לכמעט בלתי אפשרית. לכך, יש להוסיף יכולות הצפנה ועדכון תוכנה שמחזקות את החסינות של המערכת.
שום דבר כאן לא מושלם. הפעלת המערכת דורשת חשמל ואספקת דלק לגנרטורים שמייצרים אותו מצומצמת. בכל פעם שהכוחות משנים עמדות, הם צריכים לפרק ולארוז בעדינות את הציוד המשוכלל, תוך שהם מקפידים לאחסן בצורה מאובטחת את כל החלקים הקטנים. "אם יש הפצצה וצריך לזוז מהר ולברוח, עדיין דרוש זמן כדי לארוז את כל הציוד של הסטארלינק", סיפרה קובלנקו. "צריך להיזהר עם זה. זו לא סתם ערימת בגדים שאפשר לזרוק למכונית".
3 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה ב סברודונצק
חיילים של צבא אוקראינה ב סברודונצק
חיילים של צבא אוקראינה בסברודונצק. שומרים על קשר
(צילום: רויטרס)
ערפל הקרב שאופף מערכה צבאית הוא אחד מהאתגרים הטקטיים הבסיסיים של כל כוח לוחם. היכולת של צד אחד לשבש את התקשורת השוטפת של הצד האחר ולמנוע זרימת מידע עדכני בין הכוחות בשטח לפיקוד היא כלי לחימתי ממעלה ראשונה. מערכות כמו סטארלינק מסייעות לפזר את הערפל הזה. לא רק עבור היחידות הלוחמות אלא גם בעבור משקיפים מבחוץ.