סגור
גג דו"ח טכנולוגי עומר כביר דסקטופ

דוח טכנולוגי
האיש שכופף את אפל: מיכאילו פדורוב עושה לפוטין בית ספר בזירה התודעתית

סגן ראש הממשלה והשר לטרנספורמציה דיגיטלית של אוקראינה הופך את השימוש בתרבות הביטול לאמנות, ומצליח לשכנע כמעט את כולם לסייע לאוקראינה ולהחרים את הקרמלין. בזמן שכוחות הרשת של פוטין מפתחים אסטרטגיות, הוא מנצח במשחק הזה בקלות מהממת

מטא (לשעבר פייסבוק) היא לא חברה שממהרת להגיב למשברים הומניטריים שבהם יש לה חלק משמעותי או שהיא אחראית מרכזית ליצירתם. החברה, באופן ידוע לשמצה, התעלמה במשך שנים מהג'נוסייד בבני הרוהינגה במיאנמר, אף שיסודות ההסתה והביצוע שלו הונחו ויצאו לפועל בפלטפורמות החברתיות שלה. כעת היא ממשיכה להתעלם, באופן מרתיח אך כזה שכמעט לא מעורר הדים, מתרומתה לאלימות המתמשכת ולשפיכות הדמים במלחמת האזרחים הנוראה באתיופיה.
אבל באוקראינה? שם מגיבה ענקית הטכנולוגיה במהלכים נחרצים וברורים. כבר בימים הראשונים לפלישה הרוסית היא הכריזה שכלי תקשורת בשליטת פוטין לא יוכלו להציג פרסומות בפייסבוק או באינסטגרם, או להוון את הפעילות שלהן בפלטפורמה, ובהמשך חסמה אותם לחלוטין. היא גם מיהרה להסיר רשת בוטים שהפיצה פייק ניוז רוסי סביב המלחמה, ואף הודיעה שבאופן חריג תאפשר פוסטים שקוראים לבצע מעשי אלימות בחיילי צבא הפלישה הרוסי.
והיא לא היחידה. טוויטר, יוטיוב, טיקטוק ואחרות נקטו מהלכי הגבלה דומים. גוגל זיהתה שימושים מודיעיניים שעושים כוחות רוסיים בשטח באפליקציות כמו גוגל מפות, ומיהרה לחסום או לסרס את היכולות שמאפשרות שינויים כאלה. אפל הפסיקה את הפעילות הקמעונאית שלה במדינה, והיא וגוגל הסירו מחנויות האפליקציות שלהן את היישומים של התקשורת הפוטיניסטית, כשהן מכניסות מכה כואבת נוספת ליכולת שלהם להפיץ תעמולה.
3 צפייה בגלריה
שר הטרנספורמציה הדיגיטלית של אוקראינה מיכאילו פדורוב
שר הטרנספורמציה הדיגיטלית של אוקראינה מיכאילו פדורוב
שר הטרנספורמציה הדיגיטלית של אוקראינה מיכאילו פדורוב
(גטי)
אפשר לתהות כמה זמן המצב הזה יימשך, אבל נכון להיום אין ספק שענקיות הטכנולוגיה - גופים שלרוב מעדיפים למרוח, למסמס ולמשוך זמן מאשר לנקוט פעולה נחרצת - מגיבות בצורה משמעותית ורחבה במהלכים שהפגיעה שלהם ברוסיה ובמכונת התעמולה שלה ניכרת.
יש הרבה סיבות לשינוי ביחס הזה. אוקראינה היא לא אתיופיה או מיאנמר, והתקשורת המערבית מסקרת בהרחבה ובאהדה רבה יותר קורבנות לבנים מאירופה מאשר קורבנות כהי עור מאסיה או מאפריקה (זה איום ונורא, אבל זה המצב בפועל). גם דעת הקהל והמחוקקים, במערב לפחות, מתעניינים במה שקורה באוקראינה ומפעילים לחץ מתמיד על הגורמים השונים לנקוט פעולה.
אבל במקרה של אוקראינה יש גורם נוסף ומשמעותי - קלף מטורף שמשחק תפקיד מרכזי בהנעת ענקיות הטכנולוגיה לפעולה: סגן ראש הממשלה והשר לטרנספורמציה דיגיטלית של אוקראינה, מיכאילו פדורוב. בגיל 31 פדורוב הוא הצעיר בקרב השרים בממשלתו הצעירה גם ככה של הנשיא וולודימיר זלנסקי. עם תחילת הפלישה הרוסית פתח פדורוב במתקפה משלו והתחיל לגייס את התמיכה של ארגונים בינלאומיים למאמצים להשבתת הכלכלה הדיגיטלית של רוסיה וניתוק מכונת התעמולה שלה מהרשת.
3 צפייה בגלריה
אלון מאסק חוגג את שיגור החללית המאוישת של SPACEX
אלון מאסק חוגג את שיגור החללית המאוישת של SPACEX
אלון מאסק. נענה לבקשתו של פדורוב בתוך שעות
(צילום: AFP)
הוא עושה את זה לא רק בדרכים המקובלות של פניות מנומסות ורשמיות לחברות, אלא באמצעות מינוף של חשבונות מדיה חברתית ופניות ישירות ואף חצופות למנכ"לי החברות. בטוויטר וברשתות אחרות הוא לחץ על אפל, גוגל, נטפליקס, אינטל, פייפאל ואחרות להפסיק לעשות עסקים ברוסיה – ורבות נענו לבקשה בצורה מלאה או חלקית. כשפנה ישירות לאלון מאסק בבקשה שיפעיל באוקראינה את שירות האינטרנט הלווייני שלו, האיש העשיר בעולם נענה לבקשה בתוך פחות מיממה. פדורוב גם הוביל את מאמצי גיוס התרומות בקריפטו של אוקראינה, שזכו להצלחה מסחררת והכניסו למדינה יותר מ-60 מיליון דולר, וקידם את גיוס צבא ההאקרים הבינלאומי שתקף תשתיות אינטרנט ברוסיה.
"פדורוב היה יעיל להדהים בשכנוע חברות לחשוב מחדש על הקשרים שלהן לרוסיה", אמר ל"ניו יורק טיימס" פרופ' פיטר סינגר מהמרכז לעתיד המלחמה באוניברסיטת המדינה של אריזונה. "שום סלב, לא כל שכן אומה, מעולם לא היה יעיל יותר מאוקראינה בביוש מותגים תאגידיים עד כדי התנהגות מוסרית. אם יש דבר כזה 'תרבות ביטול', האוקראינים שכללו אותה בזמן המלחמה".
פדורוב בטוויטר: "אם אפל וגוגל ישלחו התראות לכל הסמארטפונים בעולם על המצב באוקראינה, האזרחים אולי ידרשו מהממשלות לאשר את סגירת השמיים שלנו"
פדורוב עצמו אמר לעיתון בהקשר זה: "אני חושב שזו ברירה של שחור ולבן כמו שלא היה מעולם. זה הזמן לבחור צד: או בצד של השלום או בצד של הטרור והרצח". פדורוב, יזם הייטק בעברו, הוא מילניאל קלאסי - אדם שנולד לעולם מקוון, מהדור שלא זוכר תקופה שבה לא היתה גישה תמידית למידע ולאנשים מכל העולם, הדור שבשבילו רשתות חברתיות הן לא המצאה ששינתה את העולם, אלא חלק מהעולם כמו שהם מכירים אותו מילדותם. סביר להניח שמבחינתו, הפעילות המקוונת והדגש על הפנייה לענקיות טכנולוגיה, גיוס הכספים בקריפטו ושאר המהלכים לא היו חלק מאסטרטגיה שהצריכו חשיבה והיעזרות ביועצים ומומחים, אלא מהלכים טבעיים שלא מצריכים חשיבה כלל.
הפעילות של פדורוב מתחברת לסוגיה שכתבתי עליה אתמול: כישלון כמעט מוחלט של מכונת התעמולה של רוסיה, על רקע ההצלחה של התעמולה האוקראינית. פדורוב הוא יליד דיגיטלי, הוא נולד והתבגר בעולם המקוון. הוא לא נאלץ להסתגל או להתאים את עצמו אליו, הוא חי ונושם אותו באופן טבעי. הממשל הרוסי בראשות פוטין, סבא בן 69, מובל על ידי מהגרים דיגיטליים. הם לא נולדו לעולם הזה. הם אולי הסתגלו אליו, אבל בשבילם הוא אף פעם לא יהיה לגמרי טבעי. הם אולי דוברים את השפה, אבל עם מבטא כבד ושגיאות מביכות שילידים מזהים מיד. הם צריכים לפתח אסטרטגיה מורכבת, בשעה שפדורוב וזלנסקי פשוט פועלים בצורה טבעית.
פדורוב מבין את העולם הדיגיטלי יותר מרוב שליטי ומנהיגי העולם כיום, ולכן יודע לתפעל אותו ולרתום אותו לצרכיו ביעילות מסחררת. אבל מוכשר ככל שיהיה, הוא לא יוצא דופן, עילוי של פעם בדור. הוא פשוט הראשון שהיה שם, הסנונית הראשונה. אחריו יש דור שלהם של מנהיגים שנולדו לעולם הדיגיטלי, שבשנים הקרובות יגיעו לגיל ולרמת הניסיון המתאימים כדי לתפוס עמדות הנהגה והשפעה בכירות. אלה מנהיגים שענקיות טכנולוגיה יתקשו לסובב ולבלבל, חלקם אף מבינים את החברות ואת הפעילות שלהן טוב מכפי שהעומדים בראשם מבינים.
3 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה מבקר פצוע מלחמה בבית חולים ב קייב ב13 במרץ
וולודימיר זלנסקי נשיא אוקראינה מבקר פצוע מלחמה בבית חולים ב קייב ב13 במרץ
זלנסקי מבקר פצוע מלחמה בבית חולים בקייב. שולט ברשת יותר מרוב מנהיגי העולם
(צילום: גטי)
פדורוב השתמש במיומנות הזאת כדי לגייס תמיכה בינלאומית למהלכים שאוקראינה צריכה. המנהיגים האחרים מהדור שלו, שאפשר לקוות שלא ייאלצו להתמודד עם מלחמת קיום, יוכלו למנף את המיומנות שלהם כדי לאסדר ולמשטר את החברות שיותר מדי זמן הצליחו להשתולל בגלל בורות או חוסר הבנה של מנהיגים ורגולטורים שהם מהגרים דיגיטליים. יש הרבה איומים על כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, אבל הכניסה לעמדות השפעה של אנשים שבאמת מבינים אותן ויודעים איך לשחק מולן היא כנראה האיום הגדול ביותר.