סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אפליקציית ניווט ווייז גוגל Waze
אפליקציית הניווט ווייז. לא מעדכנים עומסים (צילום: Vlad Ispas / Shutterstock)

בשל המלחמה: waze וגוגל מפות לא ידווחו על עומסים בכבישי ישראל

אפליקציות הנסיעות לא יכללו דיווחים הנוגעים לעומסים בכבישים, תנועה ומיקומם של נהגים אחרים. לפי ההערכות, ההחלטה נעשתה בעקבות הנחיה מצד גורמים ביטחוניים ישראלים, אבל לא ברור מדוע זה לקח שבועיים

אפליקציות הנסיעות ווייז וגוגל מפות השביתו היום חלק מהפונקציות שלהן בישראל. פעילות וויז (Waze) שנרכשה על ידי גוגל, כמו גם פעילות גוגל מפות, לא כוללות כעת דיווחים שונים הנוגעים לעומסים בכבישים, תנועה ומיקומם של נהגים אחרים.
ההיגיון מאחורי המהלך, שבעתות מלחמה, במיוחד כשארגון טרור פועל לפגוע בריכוזי אזרחים, ריכוזים כאלה לא יהיו ידועים ומעודכנים בזמן אמת. עדיף גם, שאותו ארגון טרור לא יוכל לקבל דיווחים בזמן אמת של תנועת רכבים.
לפי גוגל פעולת ההשבתה אינה חריגה לאזורי מלחמה. "השעינו זמנית את היכולת לצפות בגודש תנועת הרכבים בזמן אמת ואת מידת העומס באזורים שונים מתוך דאגה לביטחון תושבי האזור", מסרו לכלכליסט. "כל מי שינווט ליעד מסוים עדיין יקבל הוראות הגעה וזמן הגעה משוערים שלוקחים בחשבון את תנאי התנועה באזור".
זו אינה הפעם הראשונה שגוגל עושה דבר מסוג זה. בימים הראשונים של פלישת רוסיה לאוקראינה, השביתה גוגל את שירותי המיפוי בזמן אמת שלה. אז, לפי הדיווחים, הכלים שלה שימשו למעקב אחר תנועות צבאיות ואזרחים שמחפשים מחסה. בשעתו דיווחו ב"רויטרס" כי גוגל עשתה זאת בעקבות בקשותיהן של הרשויות האוקראיניות.
התפקיד של גוגל מפות במלחמת אוקראינה רק הלך והתפתח ככל שהלחימה התקדמה, ובגוגל אף שיבשו בשלב מסוים גם את האפשרות להוסיף ביקורות לאתרים שונים, שכן נראה היה שהפונקציונאליות שימשה גם להעברת מסרים. החרדה שסבבה סביב גוגל מפות והשקיפות הגדולה שהציעה לכל מי שחפץ בה ובזמן אמת, הביא לטענה באוקראינה כי הצבא הרוסי השתמש וסימן על גבי המפות מטרות. אף שחלק מהטענות התבררו לא נכונות, היום ידוע כי תעבורת הנתונים מגוגל מפות הצביעה על הפלישה הרוסית, וזוהתה על ידי כמה חוקרים בארצות הברית, טרם שהדבר בכלל דווח בחדשות המקומיות באוקראינה.
ההחלטה להשבית את הפעילות מגיעה שבועיים אחרי שפרצה המלחמה, זמן ארוך למדי אם לוקחים בחשבון את ביטחון תושבי האזור.
הדבר מדגיש את הסכנה שטמונה בתלות שנוצרה בין נהגים, אפליקציות ניווט מסחריות והמדינה. וכן מדגישה את הסכנה במסירה מוחלטת של האחריות של הרשויות השלטוניות וגורמי האכיפה לידי ענקיות הטכנולוגיה בכל מה שנוגע לתנועה במרחב.
מפות ונתונים גיאוגרפיים תמיד היו מפתח בלוחמה, אך הדמוקרטיזציה של מידע זה מייצר מורכבויות חדשות במיוחד. הזמינות של טכנולוגיה ונתוני מיקום ותנועה היום אינה מוגבלת למי שברשותם ציוד צבאי מיוחד, היא מגדילה את הזמינות לכל מי שרק יכול לשים את ידו על סמארטפון וגישה לאינטרנט.
בחלק מהמקרים דמוקרטיזציה זו יכולה לסייע בפיזור מה שמכונה "ערפל המלחמה". כך למשל בימים האחרונים השתמשו אנליסטים עצמאים שעוסקים בניתוח מידע ממקורות גלויים (המכונה OSINT), בנתונים מגוגל מפות כדי להצליב מידע ולקבוע שהפיצוץ בבית החולים ברצועת עזה ב-17 באוקטובר לא נעשה על ידי כוחות צה"ל.
באותה נשימה, להפרטת המיפוי והמידע הנוגע לתנועה במרחב יש מחיר ממשי לביטחון התושבים בישראל. תמיר לשץ אחד מניצולי הטבח במסיבה ברעים סיפר בראיון לערוץ 13 כי כשהחלו להימלט מהאירוע, כוחות השיטור הפנו אותו לנסוע דרומה, אך שירות המפות וויז הציע לו שוב ושוב להסתובב על עקבותיו. לשץ בחר להקשיב לשירותי המפות של וויז עליהם ככל הנראה הוא סומך כבר שנים רבות ובהצלחה, הסתובב רק כדי לפגוש שוטר נוסף שהתריע בפניו בבהילות לשוב דרומה בשל סכנת מחבלים. ההישענות הכבדה בשירותים מסחריים תמיד תאכזב בשעת משבר, אין גם סיבה לצפות מהם לעשות עבודה זו באחריות. זו אחריות המדינה. אך זו אחריות המשתמשים עצמם גם כן, להכיר במגבלות האפליקציות, ולא לסמוך עליהן בשעת מלחמה.
תגובת דובר צה"ל: "פיקוד העורף פועל במהלך הלחימה במגוון דרכים לשמירה על חיי אדם. הפיקוד פעל יחד עם חברת ווייז לרידוד ויזואלי בלבד של עומסי התנועה המוצגים באפליקציה. לא נגרמה כל פגיעה בזמני ובדרכי ההגעה".