סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מיקרוסופט 365 אופיס
מיקרוסופט 365 (צילום: שאטרסטוק/ Wachiwit)

מיקרוסופט תגבה 30 דולר בחודש להטמעת מאפייני AI באופיס

המהלך יעלה את המחיר החודשי עבור מיקרוספט 365 לארגונים ב-53%-83%. ענקית התוכנה חשפה גם שיתוף פעולה עם מטא לפיתוח גרסה מסחרית של מודלי השפה הגדולים של חברת המדיה החברתית. לאחר ההודעות זינקה המניה לשיא

מיקרוסופט חשפה אמש כי תתחיל לגבות 30 דולר בחודש למאפייני בינה מלאכותית גנרטיבית בתוכנת מיקרוסופט 365. לפי הדיווחים, השינוי יהווה תוספת של 53%-83% בעלות החודשית הממוצעות של הלקוחות לגרסה העסקית של התוכנה, הנקראה בעבר אופיס 365. לפי החברה, ברבעון האחרון השתמשו בגרסאות המסחריות של התוכנה יותר מ-382 מיליון בני אדם. חברות לרוב משלמות עבור הגרסה העסקית 36 דולר בחודש לכל משתמש בחבילה הזולה ו-57 דולר בחודש למשתמש בחבילה היקרה יותר. מאפייני הבינה המלאכותית שיוטמעו ביישומי אופיס נקראים Copilot.
מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה הגן על החלטת התמחור וטען כי זהו חלק משינוי דורי בטכנולוגיה שיכניס ממד חדש לאחד ממוצרי הליבה של החברה. "הייתי מתייחס לכך כאל הצלע השלישית של אופיס", אמר והתייחס ליישומים כמו וורד, אקסל וטימס כשתי הצלעות האחרות. בריאיון לפייננשל טיימס טען כי מאפייני ה-AI החדשים יהפכו מטלות שגרתיות לממוחשבות ויעלו את פיריון העבודה.
עם זאת, המחיר הוא "בקצה הגבוה של השירותים מסוג זה", הגיב ג'ייסון וונג, אנליסט בגרטנר. כך למשל, OpenAI גובה 20 דולר בחודש עבור גרסת הפרימיום של ChatGPT. לכן הוא מעריך שהמחיר הגבוה יתבטא בהשקה "איטית", והשימוש יוגבל בתחילה לעובדים "המייצרים תכנים מרובים" כמו אנשי מכירות, שיווק ושירות לקוחות".
נאדלה דחה את הטענות כי השימוש הנרחב בטכנולוגיה בחברות יוביל ל"התפוצצות תכנים", כלומר לכך שהעובדים יוצפו במיילים ומסמכים שיוצרו על ידי AI, ובכך תיפגע הפרודוקטיביות שלהם. לדבריו, דווקא ייווצר מצב שבו יירדו מספר המיילים הפנימיים שנשלחים, שכן עובדים יוכלו לקבל תשובות ישירות מתוכנת הבינה המלאכותית ולא יצטרכו להפציץ את העובדים האחרים בשאלות. "זה כאילו יהיה אנליסט לפי ביקוש", אמר. מניית מיקרוסופט זינקו לאחר ההכרזה וטיפסה לשיא של כל הזמנים. המניה סגרה במחיר של 359.49 דולר, והתחזקה ב-50% מאז תחילת השנה.
מלבד המחירים חשפה החברה גם מוצרים ושירותים חדשים המבססים על בינה מלאכותית, ביניהם גרסה המיועדת לעסקים של הצ'טבוט שהוסיפו השנה למנוע החיפוש בינג. הצ'טבוט החדש מיועד לעסקים שחוששים שהעובדים שלהם מעבירים בחשאי מידע עסקי רגיש ל-ChatGPT.
במקביל, מיקרוסופט הודיעה על שיתוף פעולה עם מטא לפיתוח גרסה מסחרית של מודלי השפה הגדולים של חברת המדיה החברתית. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי מודל השפה של מטא הנקרא Llama 2 יהיה זמין בחינם למפתחי תוכנה בפלטפורמת מחשוב הענן אזור של מיקרוסופט. עד כה, המודל היה זמין רק לצרכי מחקר.