סגור
פורד פייסטה
פורד פייסטה (צילום: יח"צ)

סופו של עידן: פורד הפסיקה את ייצור הפיאסטה המיתולוגית

היצרנית מכרה יותר מ-22 מיליון יחידות של פיאסטה מאז 1976, אך אתמול יצאה האחרונה שבהן מפס הייצור בגרמניה; עתה המיקוד עובר למכוניות חשמליות; לפי הערכות, דגם הפוקוס גם הוא בדרך להיעלם

מכונית הפורד פיאסטה האחרונה יצאה אתמול (ו') מפס הייצור, במה שמסמל את סופו של עידן בו הייתה מכונית נפוצה ומוכרת ברחבי העולם. הפיאסטה נמכרה ביותר מ-50 מדינות, ויותר מ-22 מיליון ממנה יוצרו מאז 1976. בבריטניה ניצב דגם זה במקום ה-10 ברשימת המכוניות הפופולריות בשנה שעברה עם יותר מ-25 אלף מסירות.
חברת פורד מתכוונת לשמור אצלה את שתי הפיאסטות האחרונות שמיוצרות, ולהוסיף אותן לציי המורשת שלה בבריטניה ובגרמניה. "בפורד אירופה אנו עוברים במהירות לעתיד חשמלי", אמר דובר של החברה. "ייצור הפיאסטה בקלן שבגרמניה יופסק, ויתחיל עידן חדש של מרכז הרכב החשמלי בעיר".
בהודעה מהשנה שעברה מסרה פורד שייצור הפיאסטה עומד להיפסק תוך התמקדות בכלי רכב חשמליים. בעבר מסרה שכל רכבי הנוסעים שלה באירופה יגיעו לרמה של אפס פליטות עד אמצע 2026, ושכל רכביה ביבשת יהיו חשמליים עד 2030. מהלכים אלה מגיעים בשעה שמדינות אירופה מעוניינות להפסיק את השימוש בכלי רכב המונעים בדלק מאובנים. בריטניה למשל רוצה להפסיק מכירות של מכוניות סולר ובנזין חדשות עד 2030, ותדרוש החל מ-2035 מכל המכוניות החדשות להגיע לרמה של אפס פליטות אגזוז.
דיוויד לגט, אנליסט רכב מחברת GlobalData, אמר ל-CNBC שמתחולל "שינוי בשוק האירופי לכיוון מכוניות SUV קומפקטיות. במקרה של פורד היא תעדיף לייצר את דגם הפומה העונה להגדרה הזאת על פני מכוניות האצ'בק קטנות. גם פורד פוקוס תיעלם מסוכנויות הרכב באירופה ב-2025", הוא הוסיף.
לדבריו, "גם משבר השבבים שהגיע אחרי המגפה האיץ את המעבר לסוג המכוניות האלה כיוון שהיצרניות מעדיפות את הדגמים בעלי שולי הרווח הגדולים יותר. מכוניות קטנות כמו פיאסטה מגיעות עם שולי רווח מאוד צרים. ברגע שנפחי המכירות יורדים, הן יכולות להפוך למעמסה במהירות". הוא הוסיף ואמר שבנוסף יש "גל של מכוניות חשמליות סיניות בדרך. בקיצור, אין סיבה לחדש דגם מכוניות כמו הפיאסטה או הפוקוס. היה להן את הרגע שלהן".