סגור
תחנת ה כוח אשכול ב אשדוד מופעלת חלקה ב מזוט ו חלקה ב גז טבעי
תחנת הכוח אשכול. הירידה בתעריף החשמל תלויה במחיר שהתחנה תימכר בו (צילום: גדי קבלו)

הדיון בהפחתת תעריף החשמל נדחה לשבוע הבא

מליאת רשות החשמל הייתה אמורה להיפגש השבוע כדי לדון בהפחתת התעריף לאור הירידה במחירי הפחם בעולם והפרטת תחנת הכוח באשכול. אלא שבעקבות הביקורת על הרשות שבחרה לכנס את הדיון בטרם ידוע המחיר בו תופרט תחנת הכוח באשכול - הוחלט לדחות את הדיון

רשות החשמל דחתה לשבוע הבא את כינוס מליאת הרשות, שאמורה לדון בהפחתת תעריף החשמל. בתחילת השבוע (א') הודיעה רשות החשמל כי תכנס את מליאת הרשות, בה חברים גם נציג משרד האוצר ונציג משרד האנרגיה, במטרה לדון בהפחתת תעריף החשמל לאור הירידה במחירי הפחם בעולם והפרטת תחנת הכוח באשכול מחברת החשמל. עם ההודעה על כינוס המליאה השבוע נשמעה ביקורת על רשות החשמל שבחרה לכנס את המליאה בטרם ידוע המחיר בו תופרט תחנת הכוח באשכול.
סוגיית הפרטת התחנה באשכול ממשיכה להסעיר את שוק ההון הישראלי. ההצעה הגבוהה ביותר להפרטת התחנה הייתה של קבוצת דליה-תעבורה, שהציעה 12.4 מיליארד שקל, פי שניים מההערכות הפנימיות של חברת החשמל לשווי התחנה, שעמדו על 6 מיליארד שקל. ההצעה של דליה הייתה גם גבוהה ב-5 מיליארד שקל מההצעה השנייה במכרז, של קבוצת OPC וקרן נוי, שעמדה על 7.1 מיליארד שקל.
הפער הגדול בין ההצעות הוביל לנפילה של 15% ביום אחד למניית בעלת השליטה בדליה, משק אנרגיה, וליציאת קבוצת תעבורה מההצעה. כמו כן בדליה התקשו למצוא מימון לסכום הגבוה אותו ביקשו, כאשר לטענתם הסיבה הייתה הפער המשמעותי בין ההצעות, שעורר חשש בקרב המוסדיים והבנקים. בשל כך ביקשה דליה לבצע הליך התמחרות מול ועדת המכרזים של חברת החשמל, כאשר ההצעה האחרונה עומדת על 9 מיליארד שקל. קבוצת OPC וקרן נוי הודיעו כי יתנגדו להליך ההתמחרות, ומכיוון שהוכרו ככשיר שני במכרז, אם דליה לא תצליח להשיג את המימון הדרוש, הן צריכות להיות הזוכות במכרז.
לפני יומיים שלחה מתמודדת שלישית במכרז, קבוצה של ג'נריישן קפיטל, אשטרום, רפק תקשורת ומבטח שמיר, מכתב לוועדת המכרזים של חברת החשמל כי הקבוצה תרצה להשתתף בהליך התמחרות לתחנה באשכול, ככל שיהיה כזה.
עד היום הופרטו שלוש תחנות כוח במסגרת הרפורמה בחברת החשמל משנת 2018, שמטרתה פתיחת שוק החשמל לתחרות. חלק מסכומי המכירה הלכו להפחתת תעריף החשמל, והיתר כפיצוי לחברת החשמל עבור שווי הנכסים והכרה בחובות החברה. בשנתיים האחרונות, עם עליית מחירי הדלקים בעולם בשל המלחמה באוקראינה, גדל יחס החוב של חברת החשמל, וכיום הוא עומד על 6.2 (חוב נטו ל-EBITDA), כאשר היעד הוא 5.4.
התחנה הראשונה שנמכרה במסגרת הרפורמה היא תחנת אלון-תבור בסכום של 1.9 מיליארד שקל בשנת 2020, מתוכם 1 מיליארד שקל עברו להפחתת התעריף. התחנה השנייה היא רמת חובב, שנמכרה בשנת 2021 ב-4.3 מיליארד שקל, מתוכם עברו 2.4 מיליארד שקל להפחתת תעריף החשמל, שנפרסו על 2021 ו-2022. עבור תחנת חגית מזרח, שנמכרה בשנת 2022 בתמורה ל-1.6 מיליארד שקל, הוקדשו 1.2 מיליארד שקל להפחתת תעריף החשמל.